Viticultorii ucigași. |
Via Domnului suntem noi
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (8 octombrie 2017)
Lecturi: Isaia 5,1-7; Filipeni 4,6-9; Evanghelia Matei
21,33-43.
Omilie
Este a treia duminică când
liturgia ne vorbeşte despre viţă-de-vie. Via este un simbol pentru întreaga
Biblie. Via Domnului este casa lui Israel. Cântarea lui Isaia despre vie (Is 5,1-7) este capodopera literaturii
biblice și universale. Profetul se foloseşte de o alegorie pentru a descrie în
profunzime istoria evreilor. Autorii biblici, plecând de la serenadele de
iubire, foloseau aceeaşi scenă pentru Domnul și poporul său. Poemul acesta a
fost la origine un cântec de dragoste transformat apoi într-o parabolă a
judecății. Ascultătorii tind să audă cântecul pentru a ști cât e de mare
această iubire. „Vreau să cânt o cântare de dragoste pentru iubitul meu” (v.
1), scrie Isaia, și continuă: „Iubitul meu avea o vie pe un deal mănos. A
săpat-o, a curăţat-o de pietre şi a plantat viţă aleasă, a construit un turn în
mijlocul ei şi a pus un teasc în ea” (v. 2). Este istoria de iubire dintre
Dumnezeu și poporul său. Comportamentul poporului contrastează cu cel divin,
căci Israelul nu-i oferă Domnului roadele recunoştinţei şi iubirii sale, pe
care i le datorează numai lui. Atmosfera acestui cântec de toamnă are tonul
unei iubirii matrimoniale. Profetul se prezintă ca „prietenul mirelui”. Tonul
trist devine plângere a unui îndrăgostit înșelat. Domnul aşteaptă struguri buni
dar în schimb are poamă acră. Răbdarea lui Dumnezeu are o limită şi va fi o
judecată. „Acum, locuitori ai Ierusalimului şi oameni ai lui Iuda: faceţi
judecată între mine şi via mea!” (v. 3). Dincolo de metaforă se aştepta
dreptatea şi, iată, oprimare, se aşteptă corectitudinea şi, iată, răutatea. Reacţie
Domnului nu rămâne decât pedeapsa: via va cădea în ruină, va fi năpădită de
spini şi bălării; într-un cuvânt va deveni abandonată: „îi voi îndepărta gardul
şi va fi devastată; îi voi distruge zidul şi va fi călcată în picioare” (v. 5).
Dar pedeapsa lui Dumnezeu nu este niciodată pentru totdeauna. Ameninţările Domnului
sunt pentru convertire, nu pentru distrugere. „Să nu uităm că munca Bisericii
se aseamănă cu aceea a unui spital de campanie”, spune papa Francisc (Amoris laetitia 291). Speranța lui
Dumnezeu nu moare niciodată. Domnul îl trimite pe Isaia spre oracolele
speranței și încrederii anunțând pe „Emanuel” – Dumnezeu cu noi (Is
6,1-12,6). Într-un final, Domnul salvează poporul său.