Convertirea lui Zaheu - de Bernardo Strozzi |
Evanghelia: Luca 19,1-10 - În acel timp, 1 Isus Cristos trecea prin cetatea
Ierihon. 2 În această cetate trăia un om bogat cu numele de Zaheu,
mai marele vameşilor. 3 Acesta dorea nespus de mult să-l vadă pe
Isus, dar fiind mic de statură, nu putea din cauza mulţimii. 4 Pentru
a-l vedea pe Isus, a alergat înainte, pe unde avea să treacă Isus, şi s-a urcat
într-un sicomor. 5 Ajungând în acel loc, Isus l-a zărit şi i-a spus:
"Zahee, coboară repede, căci astăzi trebuie să intru în casa ta!" 6
Zaheu a coborât îndată şi l-a primit cu bucurie în casa lui. 7 Văzând
aceasta, mulţimile murmurau zicând: "Iată, a primit să fie găzduit în casa unui
păcătos!" 8 Apropiindu-se de Isus Zaheu a zis: "Doamne, jumătate din
averea mea o dau săracilor şi dacă am făcut vreo nedreptate cuiva, îl
despăgubesc împătrit". 9 Isus i-a răspuns: "Astăzi a intrat mântuirea
în această casă, pentru că şi acest om este un fiu al lui Abraham. 10
Căci Fiul Omului a venit să caute şi să mântuiască ceea ce era pierdut".
Omilie
Luca descrie personajul Zacheu cu grijă: este vameș, șeful
vămii din Jerihon, zonă de hotar a provinciei romane. Are în subordine mulți
oameni și este foarte bogat. Strângătorii de taxe sunt considerați păcătoși
publici și iudeii observați îi evitau considerându-i impuri.
Zacheu este ”un caz dificil” și pentru evanghelie pentru că
este foarte bogat. În episodul precedent al tânărului bogat Isus i-a zis: ”Este
mult mai ușor ca o cămilă să treacă prin urechea unui ac decât să intre un
bogat în împărăția cerurilor”! (18,25). Totuși este o diferență între Zacheu și
tânărul bogat. Zacheu este considerat de toți ca un păcătos, și el însuși este
gata să admită aceasta. Nu poate afirma, cum afirmă în schimb tânărul bogat:
”Toate acestea le-am respectat din copilărie” (18,21). Zacheu este conștient că
este păcătos și știe că are nevoie de iertare.
Mic de statură, Zacheu se cațără pe un copac ca să-l vadă pe
Isus. Isus îl observă și îi spune: ”Zachee, coboară repede, pentru că astăzi
trebuie să mă opresc în casa ta”. Trebuie observată delicatețea cuvintelor lui
Isus: nu spune ”coboară imediat pentru că vreau să te convertești”, ci: vreau
să fiu oaspetele tău. Isus pare să caute că are nevoie de ospitalitatea lui ca
să aibă apoi posibilitatea de a ierta.
Inițiativa este a lui Isus și este gratuită, totuși se
inserează într-o disponibilitate a omului. Întâlnirea cu Dumnezeu este
totdeauna în același timp un dar și o împlinire a unei căutări, ascultarea unei
dorințe. Zacheu dorește să-l vadă pe Isus și apoi, interpelat, este gata să-l
primească (”în grabă a coborât și l-a primit cu mare bucurie”.
Întâlnirea cu Isus schimbă viața lui Zacheu. Isus
într-adevăr nu-i spune nimic lui Zacheu dar acesta înțelege: ”Iată, Doamne, dau
jumătate din bunurile mele la săraci, și dacă am fraudat pe cineva, îi dau
înapoi de patru ori mai mult”.
Vameșul Zacheu devine astfel figura ucenicului creștin care
nu lasă totul, așa cum au făcut alții care au fost chemați de Isus, dar rămâne
în propria casă, continuând propria muncă, martor însă al unui nou mod de a
trăi: nu mai este câștigul mai presus de toate, ci dreptatea (”dau înapoi de
patru ori”) și împărtășirea cu cei în nevoie (”dau jumătate din bunurile mele
săracilor”).
Există discipolul care lasă totul pentru a deveni vestitor
itinerant al Împărăției, și există discipolul care trăiește aceeași
radicalitate rămânând în lumea căreia îi aparține. (don Bruno Maggioni [04.11.2007], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).