Luca 16,1-13 - În acel timp, 1Isus a spus ucenicilor săi această parabolă: "Un om bogat avea un administrator, care a fost denunţat că-i risipeşte averea. 2 Stăpânul l-a chemat şi i-a spus: «Ce aud vorbindu-se despre tine? Dă cont de administraţia ta pentru că nu mai poţi fi administratorul meu». 3 Administratorul şi-a zis: «Ce voi face, pentru că stăpânul mă scoate din administraţie? Să sap? N-am putere. Să cerşesc? Mi-e ruşine. 4Dar ştiu ce să fac, pentru ca atunci când voi fi înlăturat din administraţie să găsesc oameni care să mă primească în casele lor». 5Aşadar, a chemat unul câte unul pe cei care aveau datorii către stăpânul său. Şi l-a întrebat pe cel dintâi: «Cu cât eşti dator stăpânului meu?». 6Acesta i-a răspuns: «Cu o sută de măsuri de untdelemn». Administratorul i-a zis: «Poftim actul, şezi imediat şi scrie cincizeci». 7Apoi l-a întrebat pe un altul: «Tu cu cât eşti dator?». Acesta i-a răspuns: «Cu o sută de saci de grâu». Administratorul i-a zis: «Poftim actul şi scrie optzeci». 8Stăpânul l-a lăudat pe administratorul necinstit pentru că se dovedise înţelept. Într-adevăr, fiii acestei lumi sunt mai înţelepţi între ei decât fiii luminii. 9Şi eu vă zic vouă: faceţi-vă prieteni cu ajutorul bogăţiilor necinstite pentru ca atunci când nu le veţi mai avea aceşti prieteni să vă primească în lăcaşurile veşnice". 10"Cine este vrednic de încredere în cele mai mici lucruri este vrednic şi în cele mari, iar cine este necinstit în cele mai mici lucruri, este necinstit şi în cele mari. 11Şi dacă voi n-aţi fost vrednici de încredere când aţi avut pe mână bogăţiile nedrepte, cine vă va încredinţa adevăratele bogăţii? 12Şi dacă n-aţi fost vrednici de încredere când aţi avut pe mână lucrurile altuia, cine vă va încredinţa ce este al vostru? 13Nici un sclav nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau la unul va ţine şi pe celălalt îl va dispreţui. Nu puteţi sluji şi lui Dumnezeu şi Mamonei".
OMILIE
Pericopa evanghelică din această duminică cuprinde o
parabolă a lui Isus (vv. 1-8) şi câteva cuvinte adunate de Luca ca aplicaţie practică.
În întregul capitol 16 – cu excepţia unui cuvânt despre lege (vv. 16-17) şi a
unui cuvânt despre divorţ (v. 18) – Luca dezvoltă tema folosirii de către
creştin a bogăţiei. Punctul central al parabolei administratorului necinstit şi
viclean este exprimat în concluzia parabolei (v. 8): „Fiii acestei lumi sunt
mai înţelepţi decât fiii luminii”. Trăsătura esenţială este că administratorul
îşi dă seama, se decide şi acţionează. Pe Isus nu-l interesează modul precis în
care el şi-a rezolvat problema, ci înţelepciunea cu care a căutat să-şi asigure
propriul viitor. Cei care aparţin luminii nu ar trebui, evident pentru
scopurile lor şi conform unei logici complet diferite, să aibă aceeaşi
promptitudine, aceeaşi decizie şi aceeaşi şiretenie? Isus ar vrea ca ucenicii,
în ceea ce priveşte Împărăţia, să aibă aceeaşi isteţime ca şi administratorul.
Administratorul a fost isteţ în a avea grijă de sine, ucenicul să fie la fel de
isteţ în a cheltui pentru Împărăţie. Desigur administratorul şi ucenicul
aparţin la două logici diverse, primul logicii acestei lumi iar al doilea
logicii Împărăţiei. Nu au nimic în comun cei doi. Totuşi ucenicul poate să
înveţe de la administrator isteţimea. Luca nu se mulţumeşte cu parabola, dar o
actualizează aplicând-o la un caz concret: folosirea bogăţiilor. În ce fel
trebuie să se arate isteţ ucenicul în faţa bunurilor pământeşti, asemeni
administratorului? Răspunsul este conţinut în v. 9: „Iar eu vă spun: Faceţi-vă
prieteni din mamona nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în corturile
veşnice”. Isteţimea constă în a ne face prieteni care să ne primească în
propria casă. După mulţi comentatori prietenii, care sunt în stare să ne
primească în lăcaşurile veşnice, sunt „săracii”.
Nu fără surpriză, Luca numeşte apoi „necinstită” bogăţia
(vv. 9.11). De ce necinstită? Poate pentru că de multe ori este rodul
nedreptăţii şi pentru că, poate deseori, devine instrument de nedreptate şi de
oprimare. Dar, poate, mai este un alt motiv posibil pentru care bogăţia este
numită necinstită: nu numai pentru că de multe ori este nedreaptă la originile
sale şi în folosirea sa, dar pentru că este înşelătoare în adâncul său: promite
şi nu se ţine de cuvânt, invită omul să-şi pună în ea încrederea şi apoi îl
deziluzionează. Acest punct este confirmat de folosirea termenului „mammona”,
care înseamnă „ceva în care omul îşi pune încrederea”. (don Bruno Maggioni [23.09.2007], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).