Fariseul și vameșul |
Evanghelia: Luca 18,9-14 - În acel timp, 9 Isus a spus această asemănare,
pentru unii care credeau în sinea lor că sunt drepţi şi-i dispreţuiau pe
ceilalţi: 10 "Doi oameni s-au urcat la templu să se roage: unul era
fariseu, iar celălalt vameş. 11 Fariseul, stând în picioare, se ruga
în sine astfel: «Dumnezeule, îţi mulţumesc pentru că nu sunt ca ceilalţi oameni,
hrăpăreţi, nedrepţi, adulteri, sau chiar ca vameşul acesta. 12 Eu
postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate veniturile».
13 Vameşul, stând departe, nu îndrăznea nici măcar să-şi ridice ochii
spre cer, ci îşi bătea pieptul zicând: «Dumnezeul meu, ai milă de mine,
păcătosul!». 14 Vă spun că s-a întors acasă îndreptăţit acesta din
urmă şi nu cel dintâi; căci oricine se înalţă va fi smerit şi oricine se
smereşte va fi înălţat!"
Omilie
Parabola vorbește despre rugăciune dar, în realitate, este
în joc modul de a concepe existența în raport cu Dumnezeu: rugăciunea este revelatoare
a ceva care merge dincolo de rugăciunea însăși. În consecință, ceea ce trebuie
îndreptat nu este în primul rând rugăciunea (ea este simplu rodul a ceva ce o
precede), ci modul de a-l concepe pe Dumnezeu și mântuirea sa, pe noi înșine și
pe aproapele.
Parabola fariseului și a vameșului (Lc 18,9-11) prezintă doi
protagoniști, fiecare dintre ei întruchipând un mod diferit de a sta în fața
lui Dumnezeu și a aproapelui.
Fariseul respectă cu scrupulozitate practicile religiei
sale, și are mult spirit de jertfă. Nu se mulțumește cu strictul necesar, dar
face mai mult. Nu postește doar o zi pe săptămână, așa cum prescria legea, ci
două. Este adevărat, deci, că el respectă toate prescrierile legii, greșeala
lui nu este ipocrizia. Greșeala lui stă în încrederea în propria dreptate.
Consideră că Dumnezeu îi este dator: nu așteaptă milostivirea sa, nu așteaptă
mântuirea ca un dar, ci mai degrabă ca o răsplată datorată pentru munca depusă.
Spune: ”O, Dumnezeule, îți mulțumesc”, făcând în felul acesta să apară în fața
lui Dumnezeu propria dreptate, însă această conștiință despre o dependență de
la început de Dumnezeu se pierde pe drum. Atât este de adevărat că el ”plecând
de la acel îți mulțumesc spus la
început” nu se roagă: nu privește la Dumnezeu, nu se confruntă cu El, nu
așteaptă nimic de la el, nici nu-i cere nimic. Se concentrează asupra sa și se
confruntă cu alții, judecându-i cu duritate. În această atitudine a sa nu
există nimic din rugăciune. Nu cere nimic, și Dumnezeu nu-i dă nimic.
Și un vameș urcă la templu să se roage, și atitudinea sa
este exact opusul atitudinii fariseului. Se oprește la distanță, își bate
pieptul și spune: ”O, Dumnezeule, ai milă de mine păcătosul”. Spune adevărul:
este angajat cu munca la romanii invadatori și este exigent să ceară tributul:
da, cu siguranță este un păcătos. Umilința sa nu constă în a se înjosi: poziția
sa este, de fapt, exact aceea pe care el o descrie, așa cum și respectarea
legii din partea fariseului era reală. Dar este conștient că este păcătos, se
simte un om care are nevoie de schimbare și, mai ales, știe că nu poate
pretinde nimic de la Dumnezeu. Nu are nimic cu ce să se mândrească, nu are
nimic de pretins. Poate doar să ceară. Se bazează pe Dumnezeu, nu pe sine
însuși. Concluzia este clară și simplă: singurul mod concret de a sta în fața
lui Dumnezeu ”în rugăciune și, mai înainte, în viață” este acela de a se simți
continuu unul care are nevoie de iertarea și de iubirea sa.
Faptele bune trebuie să le facem, dar nu este cazul să ne
lăudăm. După cum nu este cazul să facem comparație cu alții. (don Bruno Maggioni [28.10.2007], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).