Fericitul Ioan Paul al II-lea (1920-2005) |
Într-un secol, istoria rămâne caracterizată de "evenimente"; într-un deceniu sunt persoanele şi acţiunile lor - chiar şi acţiunile mici - care o determină. Dacă acest lucru este adevărat, să-mi fie permis să sintetizez istoria vieţii lui Ioan Paul al II-lea - aşa cum o văd eu - cu o mică anecdotă.
Într-una din vizitele sale în
Polonia a observat o bucată de pâine pe pământ; a îngenuncheat, a sărutat-o şi
a pus-o pe iarbă pentru ca s-o mănânce păsările.
Numai o persoană cu picioarele
bine înfipte în pământ şi cu privirea îndreptată spre cer poate să capteze mica
minune a vieţii, în mijlocul aglomeraţiei zilnice. Astăzi s-ar spune că este
gestul unui ecologist; un teolog ar preciza că este un gest al celui care îl
iubeşte pe Dumnezeu prin intermediul creaţiei. Cheia a ceea ce Biserica numeşte
"sfinţenie" se înrădăcinează, întocmai, în a trăi în mod neobişnuit
lucrurile obişnuite.
Însăşi Piaţa "Sfântul
Petru", care a fost martoră, la 13 mai 1981, a atentatului împotriva
vieţii papei polonez, săvârşit de un asasin profesionist, a constituit la 1
mai, după treizeci de ani, cadrul impunător al beatificării sale. Ce s-a
întâmplat între aceste două date?
Multe lucruri s-au întâmplat în
cei 26 de ani ai Pontificatului celui de-al 264-lea papă din istoria Bisericii.
Între toţi predecesorii săi, a fost cel care a călătorit cel mai mult (un sută
de călătorii, ajungând în 145 de ţări şi la 150 de destinaţii interne din
Italia), cel care a publicat mai multe documente şi care a rostit mai multe
discursuri (se calculează circa 180 de milioane de cuvinte), primul care a
publicat cărţi de memorii sau de gânduri, devenite toate nişte bestseller.
Şi totuşi, pentru ceea ce a avut
loc la 1 mai, nu acestea sunt lucrurile cele mai importante. Puţin după
alegerea sa, în timp ce se îndrepta spre un sanctuar al Fecioarei, cu câţiva
dintre colaboratorii săi, i-a întrebat: "Care este lucrul cel mai
important pentru papa în viaţa sa în viaţa sa, în munca sa?". Ei i-au
răspuns: "Probabil unitatea creştinilor, pacea în Orientul Mijlociu,
distrugerea cortinei de fier...?". Dar el a replicat zâmbind: "Pentru
papa, cel mai important lucru este rugăciunea".
Cu siguranţă Ioan Paul al II-lea
merită apelativul de "mare", pentru ansamblul pontificatului său.
Însă adevărata lui măreţie este în sfinţenia sa; nu în activitatea sa.
Am citit de curând un interviu
luat lui Arturo Mari, fotograf oficial al papei. Printre sutele de mii de
fotografii făcute în călătorii, cu tot felul de personalităţi şi cu mulţimi
enorme, este întrebat care ar fi fotografia sa preferată. Mari răspunde:
"aceea pe care i-am făcut-o cu câteva zile înainte de moartea sa, în
capela privată, în Vinerea Sfântă din anul 2005. Era foarte bolnav, dar a voit
să fie prezent, într-un fel, la tradiţionala Via Crucis la
Colosseum". În fotografie este văzut cum îmbrăţişează cu forţă un mare
crucifix sprijinit de faţa sa. O sinteză completă a pontificatului său, centrat
în rugăciune şi în suferinţă, prin care a trăit în grad eroic virtuţile
creştine.
Să nu mă înţelegeţi greşit. Nu
vreau să spun că Wojtyla nu avea defecte. Şi nici că pontificatul său lung a
fost scutit de erori. Cine cunoaşte procesele canonice de canonizare ştie bine
că ele sunt ca o privire printr-o puternică lentilă de mărire: pielea aparent
curată arată toate micile riduri şi efectele timpului. Şi experţii în istoria
Bisericii ştiu bine că sunt necesari ani pentru a evalua exhaustiv
pontificatele marilor papi. Ceea ce vreau să spun este că, după concluziile
procesului, el a luptat cu tenacitate împotriva propriile defecte, a mărit
virtuţile sale luptând şi a reuşit să îndrepte spre Dumnezeu acţiunile dintr-un
pontificat plin de realizări.
Impresia mea este că s-a înţeles
imediat, cu claritate deosebită, că Biserica este astfel mai mult în bazele
sale decât în cupola sa şi că naţiunile nu sunt politicienii lor ci oamenii
lor. Călătoriile sale continue în toată lumea aveau ca obiectiv acela de a
reafirma că în bărbatul şi în femeia obişnuiţi se află cheia.
Proclamând insistent că
"drepturile omului sunt şi drepturi ale lui Dumnezeu", spunea ceva
mai mult decât o frază frumoasă. O însoţea cu o denunţare concretă a
scandalurilor din secolul al XX-lea: genocidurile şi crimele împotriva
umanităţii; apartheidul, tortura şi foametea; atacurile împotriva libertăţilor
civile, a drepturilor politice sau a drepturilor economico-sociale; războaiele
şi atacurile împotriva dreptului la viaţă; autodeterminarea popoarelor sau
discriminarea împotriva minorităţilor. Probabil tocmai pentru aceasta încuraja
mereu să se lupte pentru "o societate în care nimeni să nu fie aşa de
sărac încât să nu aibă nimic de dat altora şi nimeni să nu fie aşa de bogat
încât să nu poată primi nimic de la alţii".
Despre Ioan Paul al II-lea au
fost făcute numeroase studii cu privire la capacitatea lui de comunicare. Cu
siguranţă, în lumea imaginii a fost un protagonist indiscutabil, probabil
pentru că se simţea în largul său atunci când comunica. Nu dintr-un narcisism
al celui care ştie că "dă bine" la televiziune, ci pentru că se
bucura în transmiterea adevărului.
Probabil analiza cea mai
adevărată a făcut-o un jurnalist de la New York Times în septembrie
1987. În acel an, Papa a fost în Statele Unite şi jurnalistul îşi punea
întrebarea cu privire la succesul pe care îl avea Ioan Paul al II-lea în
mass-media. Acelaşi jurnalist şi-a răspuns: "Papa domină televiziunea pur
şi simplu ignorând-o".
Acest răspuns avea să facă părul
măciucă experţilor de imagine. Dar era o diagnoză bună. El ignora telecamerele
pentru că privea mai presus de reflectoare. Nu depindea de acestea, ci de
necesităţile interlocutorilor săi.
Spaniolul Joaquin Navarro-Valls,
care a fost purtătorul său de cuvânt, spunea: "A arătat unei întregi
generaţii că tema despre Dumnezeu este inevitabilă. Era convins că nu este
posibil să se înţeleagă fiinţa umană dacă se face abstracţie de Dumnezeu. În
mod instinctiv înţelegea că, fără Dumnezeu, omul este numai un trist animal
ingenios".
Gorbaciov l-a numit "prima
autoritate morală de pe Pământ". Această autoritate morală a proiectat-o
în multe direcţii. Probabil acţiunea cea mai incisivă a fost rolul său în
prăbuşirea regimurilor comuniste din estul Europei. Cu siguranţă presiunea lui
Reagan, cu "scutul său spaţial" şi slăbiciunea economică şi politică
a lumii sovietice, au fost decisive pentru prăbuşirea finală. Totuşi, atunci
când Ioan Paul al II-lea a început să vorbească despre socialism ca despre
"o paranteză în istoria Europei", popoarele slave au abandonat
penumbra lor istorică, lovind conştiinţa Occidentului. Acesta a fost începutul
sfârşitului. Atunci când au învins frica, a început opoziţia sistematică şi
zidurile s-au crăpat ajungând să se prăbuşească. De la Budapesta la Berlin, de la
Praga la Sofia şi Bucureşti, valul iniţiat la Varşovia de Ioan Paul al II-lea a
dezrădăcina totalitarismul din milioane de inimi.
Probabil cel mai surprinzător
lucru al lui Ioan Paul al II-lea a fost capacitatea lui excepţională de a-i
mobiliza pe tineri. Cele mai mari concentrări de persoane care s-au văzut
vreodată în Orient şi Occident l-au avut pe el ca protagonist: trei milioane la
Roma (august 2000), peste patru milioane la Manila (ianuarie 1995). Motivul?
Amestecul său de carismă şi exigenţă morală. El nu a ascuns niciodată
exigenţele vieţii creştine. Slab şi fragil, văzând deja apropiată ora morţii
sale, aflând că o mulţime de tineri s-au adunat în piaţa Sfântul Petru pentru a
fi aproape de "Papa prietenul", Ioan Paul al II-lea a şoptit ultimele
sale cuvine: "V-am căutat, acum voi aţi venit la mine şi pentru aceasta vă
mulţumesc". La 1 mai s-au întors. Piaţa din Vatican era o sărbătoare de
tineri.
Experţii proceselor de canonizare
în mod obişnuit condensează în trei termeni cheia sfinţeniei unei persoane: vox
populi, faima de sfinţenie printre oameni; vox Ecclesiae,
recunoaşterea virtuţilor sale din partea Bisericii; vox Dei, un fapt
extraordinar, fără explicaţie ştiinţifică, întâmplat graţie mijlocirii sale,
adică, o minune. Aceşti trei "termeni" au răsunat cu vigoare specială
în acea piaţă milenară, "Sfântul Petru". Acel strigăt "Sfânt
imediat", creat în mod spontan în după-amiaza zilei de 8 aprilie 2005, a
fost declinat cu tonalităţi inedite în acea dimineaţă romană din ziua de 1 mai
2011.
[Acest articol a fost publicat şi de cotidianul spaniol El
Mundo, din 2 mai 2011]
* Rafael Navarro-Valls este
profesor la Facultatea de drept din Universitatea Complutense din Madrid şi
secretar general al Real Academia de Jurisprudencia y Legislación
spaniolă. (După Zenit, 4 mai 2011; traducere de pr. Mihai Pătraşcu; sursa: http://ercis.ro/actualitate/viata.asp?id=20110521).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu