„Adevărul
Revelaţiei creştine
este tot mai adânc pus în discuţie;
valabilitatea ei în
ceea ce priveşte făurirea
şi ducerea vieţii este tot mai hotărât contestată.
Pe
deasupra, atitudinea culturală intră
într-un conflict, tot mai ascuţit cu
Biserica.
Noua pretenţie, că diversele domenii ale vieţii
şi creaţiei:
politica, economia, ordinea socială,
ştiinţa, arta, filozofia, educaţia etc.
ar
trebui să se dezvolte doar pe baza
criteriilor lor imanente apare tot mai mult
ca o pretenţie de la sine înţeleasă.
Astfel se cristalizează o formă de
viaţă
necreştină, adesea anticreştină.
Ea se impune atât de consecvent încât
pare pur
şi simplu ca reprezentând normalul,
iar cerinţa cum că viaţa trebuie
determinată
de Revelaţie capătă caracterul de abuz bisericesc. Până şi
credinciosul acceptă în mare măsură
această situaţie, gândindu-se că lucrurile
religioase sunt o chestiune aparte, iar cele lumeşti la fel:
fiecare domeniu ar
trebui să se alcătuiască
pornind de la propria esenţă
şi ar trebui să se lase
în seama insului
cât de mult doreşte să trăiască în cele două”
(R. Guardini, Das Ende der Neuzeit. Ein Verzuch
zur Orientierung, Verlagsgemeinschaft
Matthias-Grünewald, Mainz 1950, traducerea românească:
Sfârşitul modernităţii,
Sfârşitul modernităţii,
Humanitas, Bucureşti 2004, 108).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu