Biarritz, France |
S-a scos adesea în evidenţă[1] că Toma în Summa Theologiae preia elemente din
teoria prieteniei aristotelice cu scopul de a descrie cu ajutorul lor fiinţa răscumpărată
a individului. Cu caracterizarea împărtăşirii omului cu Dumnezeu în iubirea
divină ca prietenie, Toma asumă aşadar caracteristicile formale ale prieteniei
tipice din Etica Nicomachea[2]. În legătură cu gândirea şi
terminologia aristotelică prietenia divină este definită ca o iubire care se
poate schimba care presupune şi motivează o communicatio.
Criteriul aristotelic al prieteniei ca iubire reciprocă vădită (mutia benevolentia non latens)[3] îşi află
corespondentul său în introducerea la cristologia tomistă: întrucât cunoaşterea
şi iubirea umană sunt totdeauna legate de ceva concret corespunde condiţiilor
fiinţei umane ca oamenii să fie conduşi la mântuire per corporalia[4], adică
invizibilul divin să fie revelat prin vizibil[5] şi ca iubirea
lui Dumnezeu să devină perceptibilă iar aceasta să fie posibilă în măsură
maximă în viaţa, suferinţa şi moartea lui Cristos. Fiinţa umană poate cunoaşte
iubirea divină doar datorită revelaţiei prin Isus Cristos. Conform criteriul
aristotelic se poate vorbi cu adevărat despre prietenie doar dacă iubirea
demonstrată de un partener este crezută
de celălalt. Referită la prietenia divină – şi făcând apel la cuvintele lui
Toma – dacă omul crede iubirii lui Dumnezeu. Şi tocmai aceasta poate fi
considerată chintesenţa tratatului despre credinţă a sfântului Toma[6].
[1]
Cf. H. M. CHRISTMANN, Thomas von Aquin
als Theologe der Liebe, Heidelberg 1958.
[2]
Toma urmează pas cu pas pe Aristotel şi acceptă toate condiţiile sale cu
privire la ratio amicitiae, dar îl
rectifică punând toate elementele conceptului de prietenie pe o linie verticală
în vârful căreia se află Dumnezeu, faţă de orânduirea aristotelic pe o linie
orizontală. Aceasta este simpla şi totuşi geniala intuiţie teologică a lui
toma, care cere doar o schimbare a locului cu nouăzeci de grade la dreapta sau
la stânga pentru a conferi teoriei filosofice aristotelice despre prietenie o
cheie de înţelegere de mare coerenţă substanţială şi forţă interpretativă
datorită căreia omul poate obţine darul divin al lui „caritas” (cf. E.
SCHOCKENHOFF, Bonum hominis, S. 516;
cf. nota 4).
[3]
Cf. NE VIII,2 (1155b34-1156a3) und In Eth.
VIII,2 (nr. 1560). Aşa cum orice formă de iubire are o fază iniţială de
apropiere, la fel este necesar într-o formă de iubire de prietenie ca iubirea
să se exprime iniţial „spre extern” adică un individ care iubeşte trebuie să
facă cunoscută şi să mărturisească iubirea sa pentru ca să se ajungă la o prietenie.
Iubirea de prietenie este prin urmare exact contrarul unei iubiri „secrete” sau
„anonime”. Conceptul de prietenie în Etica
Nichomachea cere descoperirea reciprocă a iubirii din partea celor doi
indivizi (cf. şi NE IX [1166b31-32] bzw. In
Eth. IX,5 [nr. 1821]).
[4]
„Sed quia homo, deserto Deo, ad corporalia collapsus erat, conveniens fuit ut
Deus, carne assumpta, etiam per corporalia ei salutis remedium exhiberet” (STh
III 1, 3 ad 1).
[5]
„...illud videtur esse convenientissimum ut per visibilia monstrentur
invisibilia Dei” (STh III 1, 1). Sed contra; cf. ScG IV 54: „Ad hoc igitur quod
familiarior amicitia esset inter hominem et Deum, expediens fuit homini quod
Deus fieret homo, quia etiam naturaliter homo homini amicus est: ut sic, „dum
visibiliter Deum cognoscimus, in invisibilium amorem rapiamur”.
[6]
Cf. H. DÖRNEMANN, Freundschaft als Paradigma der Erlösung.
Eine Reflexion auf die Verbindung von Gnadenlehre, Tugendlehre und Christologie
in der Summa Theologiae des Thomas von Aquin, Würzburg 1997, cap. 3 împreună
cu cap. 5, 7 şi 8, în special pag. 177 ş.u.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu