Evanghelia Matei 3,13-17: În acel timp, a venit
Isus din Galileea la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el. Dar Ioan încerca să-l oprească, spunându-i: „Eu am nevoie să fiu botezat de
tine şi tu vii la mine?” Răspunzând, Isus i-a zis: „Lasă acum,
căci aşa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!” Atunci el l-a lăsat. După ce a fost botezat, Isus a ieşit îndată din apă. Şi iată că s-au deschis
cerurile şi l-a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel şi venind
deasupra lui! Şi, iată, a fost un glas din ceruri care spunea: „Acesta
este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!”
Omilie
Duminică Botezul Domnului nu invită să redescoperim dimensiunea
evanghelică a dreptății şi să o practicăm în mod concret zi de zi.
Nu este uşor să trecem de la
„copilul Isus” și de la semne Crăciunlui care încă umplu Biserica, la Isus ce
iese din Iordan, în timp ce este deschis pentru
el cerul şi vede pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel venind asupra
lui, în timp ce o voce din cer proclamă: „Acesta
este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!” Este o scena pe
care o ştim. Chiar și pe „pruncul Isus” deschizându-ne cerurile în acea noapte
din Betleem pentru a anunța lumii naşterea Fiului lui Dumnezeu. Da, astăzi celebrăm
pe copilul din Betleem, care este încă în ochii şi în inima noastră, în timp ce
începe munca pentru care a venit pe pământ.
Care este această acțiune sau operă?
Poate fi descris în atâtea moduri. Liturgia de astăzi alege un cuvânt
care se repetă în toate cele trei fragmente proclamate: dreptatea. „Eu, Domnul te-am chemat pentru a aduce
dreptatea cu fidelitate”, declară Dumnezeu
prin profetul Isaia. Sfântul Petru: „într-adevăr, acum înţeleg că
Dumnezeu nu este părtinitor, ci, în orice neam, cel care se teme de el şi face
dreptatea îi este plăcut”. Şi Isus spune
lui Ioan Botezătorul care ezită să-l primească printre păcătoşi: „Lasă
acum, căci aşa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!”
Dreptate. Nu se identifica cu dreptatea
tribunalelor noastre, incapabile să intervină rapid şi eficient pentru a opri
fluxul zilnic de încurcătură, corupție, scandaluri în mai multe domenii ale
vieţii, la cel mai înalt grad la cel mai mic.
Să nu cădem tocmai în tentația de
a plânge pentru lipsa dreptății şi condamnarea faţă de cei care ofensează şi neagă.
În plus nu servește la nimic, dacă am uita de cuvântul lui Dumnezeu că nu este
ca o măciucă de folosit împotriva altora, ci un stimulent pentru convertirea noastră.
Dreptatea pe care Isus a venit să
o realizeze este conformă între voia lui
Dumnezeu şi viaţa noastră de fiecare zi. Voința lui Dumnezeu este că fii
săi, fără preferinţe de persoane, să se recunoască între ei ca fraţi şi surori,
încercând să ne iubim unul pe altul, ajutându-ne reciproc, iertându-ne, trăind
în pace, fără violenţe, falsități, asuprire, întotdeauna gata de a da o mână
celor mai slabi decât noi, cu aceleaşi sentimente de Slujitor a lui Dumnezeu,
ca și Isus care: „nu va striga, nu-şi va ridica glasul şi nu se va auzi pe
uliţe vocea sa, trestia frântă nu o va rupe şi fitilul fumegând nu-l va stinge.
El va proclama dreptatea cu fidelitate”.
Botezul lui Isus – chiar dacă
botezul nostru nu este născut aici – în moartea şi învierea sa, ne aduce aminte
că suntem botezați de el și trebuie să fim alături de el în împlinirea
dreptății.
Acest angajament a fost „dăruit” atunci
când eram copii inconștienți. Isus care iese din Iordan şi începe realizarea dreptății
de-a lungul drumurilor Palestinei, ne invită să o luăm în mână în mod liber şi
conştient şi să o trăim de-a lungul străzilor vieții în a noastră Palestină.
(pr. Tonino Lasconi
[2017]; tradus din limba italiană de pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.paoline.it/blog/liturgia/1482-il-battesimo-e-creare-giustizia.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu