sâmbătă, 7 ianuarie 2017

† Botezul Domnului (A): Botezul este realizarea dreptății [08.01.2017]


Evanghelia Matei 3,13-17: În acel timp, a venit Isus din Galileea la Iordan, la Ioan, ca să fie botezat de el. Dar Ioan încerca să-l oprească, spunându-i: „Eu am nevoie să fiu botezat de tine şi tu vii la mine?” Răspunzând, Isus i-a zis: „Lasă acum, căci aşa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!” Atunci el l-a lăsat. După ce a fost botezat, Isus a ieşit îndată din apă. Şi iată că s-au deschis cerurile şi l-a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel şi venind deasupra lui! Şi, iată, a fost un glas din ceruri care spunea: „Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!”

Omilie

Duminică Botezul Domnului nu invită să redescoperim dimensiunea evanghelică a dreptății şi să o practicăm în mod concret zi de zi.


Nu este uşor să trecem de la „copilul Isus” și de la semne Crăciunlui care încă umplu Biserica, la Isus ce iese din Iordan, în timp ce este deschis pentru el cerul şi vede pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel venind asupra lui, în timp ce o voce din cer proclamă: „Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!” Este o scena pe care o ştim. Chiar și pe „pruncul Isus” deschizându-ne cerurile în acea noapte din Betleem pentru a anunța lumii naşterea Fiului lui Dumnezeu. Da, astăzi celebrăm pe copilul din Betleem, care este încă în ochii şi în inima noastră, în timp ce începe munca pentru care a venit pe pământ.


Care este această acțiune sau operă?


Poate fi descris în atâtea moduri. Liturgia de astăzi alege un cuvânt care se repetă în toate cele trei fragmente proclamate: dreptatea. „Eu, Domnul te-am chemat pentru a aduce dreptatea cu fidelitate”, declară Dumnezeu prin profetul Isaia. Sfântul Petru: „într-adevăr, acum înţeleg că Dumnezeu nu este părtinitor, ci, în orice neam, cel care se teme de el şi face dreptatea îi este plăcut”. Şi Isus spune lui Ioan Botezătorul care ezită să-l primească printre păcătoşi: „Lasă acum, căci aşa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!”

Dreptate. Nu se identifica cu dreptatea tribunalelor noastre, incapabile să intervină rapid şi eficient pentru a opri fluxul zilnic de încurcătură, corupție, scandaluri în mai multe domenii ale vieţii, la cel mai înalt grad la cel mai mic.


Să nu cădem tocmai în tentația de a plânge pentru lipsa dreptății şi condamnarea faţă de cei care ofensează şi neagă. În plus nu servește la nimic, dacă am uita de cuvântul lui Dumnezeu că nu este ca o măciucă de folosit împotriva altora, ci un stimulent pentru convertirea noastră.


Dreptatea pe care Isus a venit să o realizeze este conformă între voia lui Dumnezeu şi viaţa noastră de fiecare zi. Voința lui Dumnezeu este că fii săi, fără preferinţe de persoane, să se recunoască între ei ca fraţi şi surori, încercând să ne iubim unul pe altul, ajutându-ne reciproc, iertându-ne, trăind în pace, fără violenţe, falsități, asuprire, întotdeauna gata de a da o mână celor mai slabi decât noi, cu aceleaşi sentimente de Slujitor a lui Dumnezeu, ca și Isus care: „nu va striga, nu-şi va ridica glasul şi nu se va auzi pe uliţe vocea sa, trestia frântă nu o va rupe şi fitilul fumegând nu-l va stinge. El va proclama dreptatea cu fidelitate”.


Botezul lui Isus – chiar dacă botezul nostru nu este născut aici – în moartea şi învierea sa, ne aduce aminte că suntem botezați de el și trebuie să fim alături de el în împlinirea dreptății.


Acest angajament a fost „dăruit” atunci când eram copii inconștienți. Isus care iese din Iordan şi începe realizarea dreptății de-a lungul drumurilor Palestinei, ne invită să o luăm în mână în mod liber şi conştient şi să o trăim de-a lungul străzilor vieții în a noastră Palestină.



(pr. Tonino Lasconi [2017]; tradus din limba italiană de pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.paoline.it/blog/liturgia/1482-il-battesimo-e-creare-giustizia.html).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu