Botezul Domnului - de Greg Olsen |
Botezul Domnului și al nostru
[Crăciunul - anul A]
[Crăciunul - anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS], ora 8:00 (8 ianuarie 2017)
Lecturi: Isaia 42,1-4.6-7; Faptele Apostolilor 10,34-38; Evanghelia Matei 3,13-17.
Astăzi se termină timpul
Crăciunului; mâine vom începe timpul de peste an. Azi celebrăm misterul
Botezului Domnului: este un mare şi profund mister.
În prima lectură din cartea lui Isaia (Is 42,1-4.6-7), intră în scenă un personaj misterios pe care
autorul îl numeşte „Slujitorul lui Yahve [Dumnezeu]”. Este vorba despre servitorul Domnului, chemat de el să împlinească cu
fidelitate misiunea încredințată. În textul de astăzi – din primul cântec – este
Domnul cel care îl prezintă pe alesul său peste care se odihnește Duhul său.
Este un profet care vorbește în numele lui Dumnezeu și se prezentă blând și
umil dar și cu o misiune salvifică universală de a face „alianţă pentru
popor şi lumină pentru neamuri”: „să-i scoţi din închisoare pe cei captivi şi
din temniţă, pe cei care locuiesc în întuneric”. El este destinat să facă
dreptate între popoare, să triumfe „dreptatea lui Dumnezeu” în lume. Se va
comporta în mod neaşteptat: nu se va impune cu forţa, cu ameninţări la adresa
celor care nu se supun dispoziţiilor sale. Nu va striga, nici nu va ridica
glasul cum fac regii atunci când proclamă programele lor. Și nici nu va
condamna pe nimeni. Va recupera pe cel care a greşit, în loc să-i distrugă, va
reconstrui cu răbdare pe cel care merge spre ruină. Pentru el nu vor mai fi
cazuri pierdute sau situaţii irecuperabile. Acesta e „servitorul meu, alesul
meu în care sufletul meu îşi găseşte plăcerea!”
Fragmentul de astăzi a fost compus
de un autor anonim şi, apoi, plasat în cartea profetului Isaia cu circa 500 ani
î.Cr. Nu ştim concret la cine se referă profetul. Ceea ce ne interesează este
că primii creştini au recunoscut imediat imaginea lui Isus, Slujitorul suferind
a lui Dumnezeu. Aproape toate versetele lecturii sunt reluate de Evanghelii şi
aplicate profetului Isus care în umilința sa se scufundă în Iordan înaintea lui
Ioan.
În a doua lectură luată din Faptele
Apostolilor (Fap 10,34-38), apostolul
Petru anunță Evanghelia în casa lui Corneliu, un centurion păgân, după ce a
fost instruit într-o viziune. Sosit la Cezarea maritimă, după ezitările sale
pentru a nu merge la păgâni, iată că acum „într-adevăr, înţeleg că
Dumnezeu nu este părtinitor, ci, în orice neam, cel care se teme de el şi face
dreptatea îi este plăcut”. Petru începe cu o constatare: Dumnezeu nu face
deosebire între persoane, nu face distincţii între popoare. Pe această bază el
anunţă evanghelia şi la păgâni. Evanghelia este „pentru toți”, nu este
rezervată numai unei elite. Toţi sunt chemaţi fără deosebire la mântuire pentru
că el este Domnul [Kýrios]
tuturor oamenilor și chiar a păgânilor.
Deci Evanghelia trebuie vestită lumii întregi pentru că Cristos vine
tocmai pentru a salva ce era pierdut.
„Voi ştiţi – spune Petru
reamintindu-și de trecut – ceea ce s-a petrecut în toată Iudeea, începând din
Galileea, după botezul pe care l-a predicat Ioan: cum l-a uns Dumnezeu pe Isus
din Nazaret cu Duhul Sfânt”. Sunt evocate botezul lui Ioan, botezul lui
Cristos, botezul lui Corneliu reprezentantul păgânilor și botezul nostru în
care suntem consacrați prin Duhul Sfânt spre a fi familia lui Dumnezeu, o
familie deschisă la toți oamenii.
În Evanghelie (Mt 3,13-17), sfântul Matei este unicul
care atrage atenția asupra problematicii
botezului din partea lui Ioan Botezătorul.
Botezul lui Ioan pe care îl primeşte şi Isus era un gest de pocăinţă
care exprima hotărârea celui care îl primea de a se converti. Cunoscând
aceasta, apare imediat o întrebare izvorâtă din uimirea pe care a avut-o şi
Ioan Botezătorul când l-a văzut în faţa sa pe Isus: „cum este posibil ca Isus
să facă un gest de penitenţă şi de convertire”. De fapt Ioan îi spune: „Eu am
nevoie să fiu botezat de tine şi tu vii la mine?” Aici descoperim o primă
dimensiune profundă şi răvăşitoare a acestui eveniment: cu botezul său Isus
începe solidaritatea totală cu fiecare dintre noi. Este împărtăşirea condiţiei
noastre de păcat. Hotărârea sa de a participa la condiţia de păcătos nu este
decât răspunsul libertăţii sale la hotărârea lui Dumnezeu. El care nu a făcut
păcat, se face părtaş de destinul nostru de păcătoşi; el nu vrea să se
deosebească cu nimic, nu se separă de noi păcătoşii. Autorul Scrisorii către
Evrei vorbeşte de acest adevăr mângâietor în termeni mişcători: Cristos nu se
ruşinează să-i numească „fraţi” pe oamenii păcătoşi. Isus îl face să înţeleagă pe
Ioan că pentru el a trăi după voia lui Dumnezeu înseamnă „a se face în toate
asemenea fraţilor” (cf. Evr 2,17). Acest
mod cutremurător al lui Isus de a intra în istoria noastră de păcat îl umple de
uimire pe Ioan: şi „căuta să-l oprească”.
Răspunsul lui Isus: „Lasă acum,
căci aşa se cuvine, ca noi să împlinim toată dreptatea!” Este concentrat asupra
a doi termeni dragi primului evanghelist: „a împlini” și „dreptate”. „A
împlini” – este proiectul divin la care Isus se atașează cu iubire și în mod
liber. „Dreptatea” pe care Isus a venit să o realizeze este conformă cu voința lui Dumnezeu de a fii săi,
fără preferinţe de persoane, să se recunoască între ei ca fraţi şi surori,
încercând să ne iubim unul pe altul, ajutându-ne reciproc, iertându-ne, trăind
în pace, fără violenţe, falsități, asuprire, întotdeauna gata de a da o mână
celor mai slabi decât noi.
Atunci Ioan Botezătorul l-a lăsat.
Urmează botezul lui Isus: cerurile s-au deschis, apare viziunea, coborâria
Duhului, vocea divină. Îndată ce a fost botezat „iată că s-au deschis cerurile
şi l-a văzut pe Duhul lui Dumnezeu coborând ca un porumbel şi venind deasupra
lui!” (v. 16). Isus a primit pe Duhul Sfânt după ieşirea din apă. Începe drumul
spre libertate și spre împlinirea dreptății.
Glasul din cer proclamă: „Acesta
este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit plăcerea!” (Mt 3,17). Dumnezeu declară că Isus este slujitorul despre care a
vorbit profetul. El este trimisul să instaureze dreptatea în lume. Misiunea lui
Isus are scopul să unească pământul cu cerul, pe oameni cu Dumnezeu. Pentru a
duce la îndeplinire această promisiune Isus îşi va da și viaţa sa. Acceptăm noi
mărturia Tatălui cu privire la Salvatorul nostru?
Un scriitor modern – Ugo Rahner – afirmă pe bună
dreptate că, dacă viaţa noastră creştină este atât de tristă şi lipsită de
vlagă, are o singură explicaţie: nu cunoaştem măreţia botezului nostru.
Celebrând astăzi Botezul Domnului,
să ne însuşim şi noi rugăciunea cu care vom încheia sfânta Litughie: „dă-ne harul să-l ascultăm cu credinţă pe Fiul tău unul-născut, ca să ne numim şi să fim cu adevărat fiii tăi”. Aşa să fie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu