„Fericirile” - de Antonio Boatto (Boston).
|
Fericiți
„săracii Domnului”
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS], ora 8:00 (29 ianuarie 2017)
Lecturi: Sofonia 2,3;
3,12-13; 1Corinteni 1,26-31; Evanghelia Matei
5,1-12a.
Să ne apropiem de Isus. El ne
vorbește la această liturghie despre fericire pe care el vrea să ne-o dea și
nouă. Evanghelia ne spune de opt „fericiri”. Lecționarul reunește trei fragmente,
având în comun, sărăcia inimii, pe care Cristos le va glorifica în fericiri.
„Căutaţi-l pe Domnul, voi, toţi
cei umili din ţară!” (v. 2,3). Este vestea pe care profetul Sofonia (Sof 2,3; 3,12-13) o adresează Israelului
cufundat în letargie politică, socială și religioasă. Profetul şi-a desfăşurat
misiunea la Ierusalim în timpul regelui Iosia (640-609 î.Cr.) – strănepotul lui
Iezechia – în jurul anilor 640-630 înainte de Cristos, putând să pregătească
reformele sociale și religioase pe care acesta le-a promulgat. Este anunțată
ziua Domnului [jom
’Adonai] invitându-i la consolare,
în primul rând, pe cei „umili ai pământului”, pe cei săraci care așteaptă mântuirea
Domnului. „Căutaţi dreptatea, căutaţi umilinţa!” (v. 2,3). Dacă ei
împlinesc voința lui Dumnezeu și caută dreptatea lui, neîncrezându-se în ei
înșiși, atunci ei vor fi la adăpost pentru ziua Domnului. Neputând găsi sprijin în mijloacele umane, ei își
pun toată încrederea în Dumnezeu. Atunci Dumnezeu îi va strânge împreună; vor
trăi în dreptate şi adevăr. Ei sunt o minoritate, un rest: „restul lui Israel nu
va mai face nedreptate, nu va mai spune minciuni şi nu se va mai găsi în gura
lor o limbă înşelătoare” (v. 3,13). Sunt săracii lui Dumnezeu. Ei, tocmai lor
le-a fost anunțat și promis un viitor de pace și de plinătate a vieții, căci
sunt preferații Domnului. Acești săraci [anavim],
săracii lui Yahvé, din cauza comportării lor, sunt exemple
pentru întreaga comunitate a lui Israel. Se va naște o omenire nouă, total
dedicat realizării planului de iubire pe care Dumnezeu vrea să-l realizeze cu
omul pe pământ.
Noi suntem o comunitate săracă –
„săracii Domnului”? Doamne, păstrează Biserica ta lipsită de bogățiile acestei lumi…
În a doua lectură (1Cor 1,26-31), sfântul Paul se adresează
creştinilor din Corint. În acest oraş, se găsesc o minoritate bogată de
intelectuali şi comercianți, dar și o puternică majoritate de persoane care
lucrează în port și de sclavi. Paul a rămas optsprezece luni pentru a face să
se audă Evanghelia. Cei care s-au lăsat înflăcărați de vestea bună a
Evangheliei sunt oameni săraci. Primii chemaţi au fost totdeauna cei mici, cei
pe care lumea îi dispreţuieşte. Fericirile celebrează prioritatea harului lui
Dumnezeu care îi alege pe cei săraci pentru a realiza planul său mântuiror. „Dumnezeu
a ales cele de jos ale lumii şi dispreţuite, ba chiar cele ce nu sunt, ca să le
distrugă pe cele ce sunt, aşa încât nimeni să nu se poată mândri înaintea lui
Dumnezeu” (v. 28). Ei au înţeles că nu bani, nici știința, nici puterea nu pot să
ne salveze, ci încrederea lor în iubirea nebună a lui Dumnezeu pentru toți
oamenii pot să mântuiască. Numai el îi poate salva.
Evanghelia fericirilor (Mt 5,1-12a) domină astăzi liturgia
cuvântului, deschizând discursul lui Isus de pe munte. Începând de azi – timp de şase duminici – vom asculta o parte
fundamentală din Evanghelia după sfântului Matei: Predica de pe Munte. Aceasta este magna charta a
creştinului: conţine orientări ale vieţii noastre în Cristos, după Cristos.
Astăzi vom asculta începtul Predicii
de pe Munte: „fericirile”.
Isus proclamă fericiţi nu pe cei bogaţi dar pe cei săraci, nu pe cei puternici dar pe cei umiliţi. Atunci când proclamă fericiţi pe cei umili şi săraci, Isus foloseşte limbajul pe care îl folosea Dumnezeu atunci când vorbea poporului său prin profeţi (ca de exemplu Sofonia, pe care l-am ascultat în prima lectură). Fericirile sunt răsturnarea totală a întregii logici umane. Isus spune: „Fericiţi cei săraci, fericiţi cei blânzi, fericiţi cei ce suferă, fericiţi cei curaţi cu inima, fericiți cei milostivi, fericiți cei persecutați...” Noi gândim exact invers: „Fericiţi cei bogaţi, fericiţi cei care au succes, faimă, putere; fericiţi cei puternici care ştiu să se facă respectaţi...” Această răsturnare de gândire este prea dur pentru noi, dar Isus le-a trăit el însuşi. Nu ne cere doar să-l imităm, ci să trăim cu el prin har. Dacă voim să fim într-adevăr discipolii lui Isus, trebuie să ne confruntăm cu aceste afirmaţii ale sale…
Isus proclamă fericiţi nu pe cei bogaţi dar pe cei săraci, nu pe cei puternici dar pe cei umiliţi. Atunci când proclamă fericiţi pe cei umili şi săraci, Isus foloseşte limbajul pe care îl folosea Dumnezeu atunci când vorbea poporului său prin profeţi (ca de exemplu Sofonia, pe care l-am ascultat în prima lectură). Fericirile sunt răsturnarea totală a întregii logici umane. Isus spune: „Fericiţi cei săraci, fericiţi cei blânzi, fericiţi cei ce suferă, fericiţi cei curaţi cu inima, fericiți cei milostivi, fericiți cei persecutați...” Noi gândim exact invers: „Fericiţi cei bogaţi, fericiţi cei care au succes, faimă, putere; fericiţi cei puternici care ştiu să se facă respectaţi...” Această răsturnare de gândire este prea dur pentru noi, dar Isus le-a trăit el însuşi. Nu ne cere doar să-l imităm, ci să trăim cu el prin har. Dacă voim să fim într-adevăr discipolii lui Isus, trebuie să ne confruntăm cu aceste afirmaţii ale sale…
Cu puţin timp în urmă, o revistă pentru femei, dintre
cele mai răspândite, le-a cerut cititoarelor sale să răspundă la această
întrebare: „Care este condiţia esenţială pentru a fi fericiţi?” Răspunsurile
erau foarte variate: sănătatea, iubirea, bogăţia, siguranţa, realizarea
propriilor aspiraţii, o familie reuşită, un serviciu care să-ţi placă şi de
succes... O cititoare a răspuns: „Fericirea nu depinde de condiţiile externe
nouă, dar vine din interiorul nostru. Pentru mine fericirea este că l-am
cunoscut pe Isus Cristos. M-am îndrăgostit de el, îl simt viu şi prezent în
mine. Pacea şi bucuria inimii vin de la Dumnezeu”.
Sfântul Vasile a putut să
comenteze: „Orice lupta pentru a trăi fericirile a fost iniţiată de însuși Domnul Isus
Cristos, care ne-a fost exemplu”. Pentru Sfinții Părinți „sărac cu duhul”, nu este
doar săracul material, ci tocmai atitudinea celui care nu crede că se salvează
singur dar rămâne în așteptarea și încrederea în Domnul. Viitorul nu este al celor violenţi sau
şmecheri, ci al celor săraci, blânzi, milostivi care se încred în Domnul.
[bibliografia (anul A):
Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net);
Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va);
Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia);
Ludmann R., Parole pour ta route,
Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului,
Sapientia, Iași 2014].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu