Prezentarea lui Isus la Templu |
Oferirea lui Isus Tatălui
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS], ora 17:00 (2 februarie 2017)
Lecturi: Malahia 3,1-4; Evrei 2,14-18; Evanghelia Luca
2,22-40.
Astăzi este Întâmplinarea
Domnului celebrată în toate Bisericile Orientului și Occidentului la 40 de zile
după Crăciun. A avut la origini o dimensiune penitențială cu riturile
„curățirii”: purificarea Sfintei Fecioare Maria. Avem un prim martor din secolul
al IV-lea în Ierusalim. Simbolismul luminii legat de cântul lui Simeon – „lumină
spre luminarea neamurilor” – a apărut în Galia în secolul al X-lea, însoțit de
o binecuvântarea lumânărilor cu o procesiune proprie. Reforma liturgică din
1960 a restituit celebrării titlul „Prezentărea Domnului”. Oferta lui Isus Tatălui,
s-a împlinit în Templu: este preludiu la jertfa sacrificală de pe cruce.
Rezumatul celebrării trebuie
căutat în prima lectură luată dintr-o carte profetică a lui Malahia (Mal 3,1-4). După ce a reproșat
preoției de la templu pentru formalismul cultului său (cap. 1) și incapacitatea
de a oferi jertfa validă, Malahia anunță iminența „zilei Domnului”: Dumnezeu va
veni ca un judecător și va stabili noua liturgie plăcută lui. Apare în scenă un
mesager care deschide porțile Templului pentru a intra Domnul. „Iată, îl
trimit pe mesagerul meu! El va îndrepta calea înaintea mea. Va intra
dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutaţi, mesagerul alianţei pe
care voi îl doriţi” (v. 1). Numit „îngerul alianței” are calitățile lui Mesia;
trebuie să refacă puntea de comunicare între Dumnezeu și omenirea păcătoasă;
trebuie să refacă alianța dintre Dumnezeu și poporul său printr-o curățare a
inimilor. Din această curățare se naște un popor nou cu o jertfă plăcută lui
Dumnezeu. „Îi va plăcea Domnului ofranda lui Iuda şi a Ierusalimului” (v. 4).
Și fragmentul din Scrisoarea către Evrei (Evr 2,14-18) afirmă mediația unică (v. 9)
și perfectă (v. 10) a lui Cristos. Scrisoarea vine să ne explice modalitățile
și efectele mijlocirii lui Isus. Cristos salvează nu printr-o solidaritate
oarecare, dar trăind condiția noastră umană până la limitele extreme a
posibilităților sale: „Isus a devenit părtaş cu ei [cu oamenii], pentru ca,
prin moarte, să reducă la neputinţă […] pe diavol, şi să-i elibereze […] de frica morţii, pe aceia
care toată viaţa lor erau reduşi la sclavie” (v. 14-15). Primul efect al
mântuirii este eliberarea de „sclavia” morții, principala expresie a puterii
Răului în om. Prin suferința și jertfa sa salvează pe aceia cu care a fost legat
frățește printr-o fraternitate actualizată prin Întrupare. Cu și în moartea lui
Cristos omenirea, prentru prima dată în istorie, trăiește suprema adeziune la
Dumnezeu. Ispășirea păcatelor ne permite să fim introduși cu Fiul în Templul
ceresc. Acum nu este vorba de un înger, nici un om, ci mijlocitorul este
Cristos care poate împlini misiunea de unire între Dumnezeu și om. Isus este cu
totul asemănător cu noi, pentru că este om adevărat, cu un „trup” ca orice
ființă umană. Experiența slăbiciunilor noastre face pe Salvatorul nostru
capabil de o efectivă milă față de noi toți: „De aceea, era nevoie să se facă în toate
asemenea fraţilor, pentru ca să devină un mare preot îndurător şi vrednic de
încredere pentru relaţiile cu Dumnezeu. Aşadar,
prin faptul că el însuşi a îndurat încercarea, poate să vină în ajutorul celor
care sunt încercaţi” (v. 17-18). Astfel îmbrățișarea noastră cu Dumnezeu este deplină și
fericită.
Domnul vizitează templul său.
Iată tema prezentării lui Isus la Templu din Ierusalim în Evanghelia după
sfântul Luca (Lc 2,22-40). Luând în stăpânire locul prezenței
lui Dumnezeu, Cristos actualizează pe deplin întâlnirea dintre spațiu și infinit,
dintre timp și veșnicie. El este „mântuirea pregătită tuturor popoarelor”.
Celebrăm astăzi sărbătoarea
oferirii, sărbătoarea luminii, sărbătoarea întâlnirii.
Este oferirea lui Cristos
Tatălui. Maria şi Iosif îl poartă pe prunc la templu, pentru a fi prezentat și
oferi lui Dumnezeu. Este primul născut şi aparţine Domnului. Pentru Maria este o
jertfă. Ea oferă ce a primit. Şi este dureroasă. Cristos este cel jertfit. Iar
cel jertfit apare în ochii bătrânului Simon ca o „lumină”.
Este sărbătoarea luminii. Cristos
este cel care este recunoscut şi prezentat de bătrânul Simeon, ca lumină a
lumii: „lumină spre luminarea neamurilor”. Aceasta este lumina pe care o vede
Simeon din evanghelia de astăzi. Obiceiul de a binecuvânta şi a aprinde
lumânările şi a le duce acasă face referinţă la Cristos care este lumina
„care luminează pe orice om”. Simeon îl prezintă ca gloria poporului lui Israel
şi ca semn de contradicţie. Profeţia lui Simeon face să se întrevadă
perspectivele suferinţei Mariei: „O sabie îți va străpunge sufletul!” Maria,
din cauza intimii sale unirii cu persoana lui Cristos, este asociată cu jertfa
Fiului său.
Este și sărbătoarea întâlnirii.
Cu acest rit al prezentării, Domnul vine în întâmpinarea poporului său care
aștepta cu credință. Maria și Iosif i-au întâlnit pe dreptul Simeon și pe
profetesa Ana. Dar numele Anei şi al strămoşilor săi înseamnă mântuire şi
binecuvântare: Ana înseamnă „Dumnezeu dă har”, Asher înseamnă „fericire”,
Fanuel înseamnă „Dumnezeu este lumină”. Întâlnirea Domnului cu Simeon şi Ana în
Templu subliniază aspectul sacrifical al celebrării și a comuniunii personale
cu Maria în jertfa lui Cristos.
În templul din Ierusalim se
descoperă două aspecte: contradicţia faţă de Isus şi primirea cu credinţă,
condamnarea şi mântuirea, căderea şi ridicarea. Radiază lumina care străluceşte
asupra păgânilor şi manifestă gloria lui Israel. Să mergem în întâmpinarea lui
Cristos în casa lui Dumnezeu, unde îl vom găsi și-l vom recunoaște la frângerea
pâinii, în așteptarea venirii și a manifestării sale în mărire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu