„Veniţi după mine şi vă voi face pescari de oameni!” (Mt 4,19). |
Darul împărăţiei lui Dumnezeu
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS], ora 8:00 (22 ianuarie 2017)
Lecturi: Isaia 8,23b-9,3; 1Corinteni
1,10-13.17; Evanghelia Matei
4,12-23.
Isus Cristos luminos înaintează
în liturgia sacră. Este anunțat ca o lumină a națiunilor în lectură întâia din
cartea profetului Isaia (Is 8,23b-9,3).
Vestește acțiunea unui om numit Emanuel: un copil născut ca un dar a lui
Dumnezeu care va domni purtând pacea și elibererea. Acțiunea sa începe chiar
plecând de la regiunile din nordul țării sfinte, ale lui Zabulon și Neftali,
care au fost umilite de către Asirieni prin invasia din anul 722 înainte de
Cristos. „Domnul a adus ocară peste ţara lui Zabulon şi ţara lui Neftali”. Sunt
două triburi din nord dintre cele douăsprezece ale lui Israel, a cărui capitală
este Samaria. A fost teribilă deportare… Acest pământ devine impur: „Galileea
neamurilor” păgâne. Ei, tocmai „poporul care umbla în întuneric a văzut o
lumină mare, peste cei care locuiau în ţinutul umbrei morţii a strălucit o
lumină”. Profetul anunţă că aceste teritorii vor beneficia și ele de mântuirea
pe care Domnul o pregăteşte. „În cele din urmă, va aduce glorie pe drumul
mării, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor!” Lumină și bucurie! Lumina eliberării,
șterge întunericul – simbolul nimicului
și al morții (vezi Geneză 3), și astfel
începe o nouă creație, dominată de bucurie.
Profeția se împlinește în anul
538 î. Cr. odată cu reîntoarerea în țară. Dar ea se va împlini în mod real cu Isus
Cristos: el ne va eliberea cu totul altfel! Va fi cuprinsă de bucurie țara și
lumea întreagă.
Apostolul Paul (1Cor
1,10-13.17), scriindu-le
corintienilor, le amintește de chemarea sa pentru a predica evanghelia, „nu cu
înţelepciunea cuvântului, ca nu cumva să fie zadarnică crucea lui Cristos”. Ne
este prezentată prima problemă, o problemă foarte serioasă. Paul a venit pentru
că a aflat de la familia Cloei – nişte comercianţi originari din Corint, care
se găseau în portul Efes unde trăia Paul – că această comunitate creştină din
Corint este divizată. În loc să se dăruiască pentru împărăție, creștinul rămâne
în mlaștina egoismului, a orgoliului și a puterii. Se ceartă între ei, au făcut
partide. Comunitatea este fărâmițată. „Că fiecare dintre voi zice: «Eu sunt al
lui Paul», «Eu sunt al lui Apolo», «Eu sunt al lui Chefa»!” Iar alţii refuză
intermediarii şi spun că aparţin direct lui Cristos. Sfântul Paul reacţionează
contra diviziunilor care dezbină Biserica din Corint, invitându-i să fie uniţi,
pentru că ei au fost mântuiţi de păcat prin predicarea evangheliei şi prin
crucea lui Cristos. Un singur Domn i-a trimis pe Apolo, pe Paul şi pe Petru. Nu
Paul este mântuitorul corintenilor, nu Paul este cel care a fost crucificat
pentru ei, nu Paul este cel în numele căruia au fost botezaţi. Diviziunile
între creştini rămân întotdeauna un martor împotrivă unității. Paul
reacționează puternic cerând întoarerea la autenticitatea chemării creștine.
Cu această duminică începem să
citim Evanghelia după sfântul Matei (Mt 4,12-23). Şi vom urma pagină după pagină timp de mai bine de
treizeci de duminici – făcând o paranteză în timpul Paştelui – până la
sfârşitul lui noiembrie. În Evanghelie, sfântul Matei ne relatează începutul
activităţii publice a lui Isus Critos, amintind profeţia care anunţa apariţia
unei mari lumini care avea să strălucească în Galileea.
Isus începe propria activitate de
rabi și profet „după ce a aflat că Ioan Botezătorul a fost arestat”. Se retrage
în Galileea. Aici meditează asupra evenimentului arestării lui Ioan
Botezătorul. Înţelege că a venit ceasul să înceapă slujirea sa. Părăsind
Nazaretul, vene să locuiască în Cafarnaum, lângă mare, în ţinutul lui Zabulon
şi Neftali, în Galileea neamurilor: nume care evocau exilul şi disperarea. Și
iată în schimb Isus pornește de la o regiune periferică, din Galileea,
disprețuită și contaminată de păgânism. Așadar în acest loc acoperit de ruşine,
Isus a început prima sa predică. Totul începe departe de Ierusalim. A început „să
predice şi să spună: «Convertiţi-vă: s-a apropiat împărăţia cerurilor!»”.
Venirea împărăției și imperativul moral: „convertiți-vă!” Schimbaţi-vă!
Vestirea împărăției este cuprinsă
într-o scurtă sinteză care se va numi „kerigmă”,
adică „vestire”, „mesaj”; un mesaj îndreptat către toți oamenii de bunăvoință.
„S-a apropiat împărăţia cerurilor. Convertiţi-vă!” Mai întâi: „împărăţia
cerurilor”, adică proiectul pe care Dumnezeu vrea să-l realizeze prin Isus în
lume și în istorie. Dar pentru a-și oferi mâna ca să colaboreze, omul trebuie
mai întâi să se convertească, trebuie să-și schimbe mentalitatea și
perspectiva, conform semnificației verbului grec folosit de evanghelie. Este
propunerea lui Isus.
În timp ce Isus merge de-a lungul
Mării Galileei, îşi fixează privirea asupra a două perechi de fraţi – Petru şi
Andrei, Iacob şi Ioan – ocupaţi cu pescuitul. Lor le adresează un cuvânt
autoritar: „Vino după mine, vă voi face pescari de oameni”. „Urmaţi-mă!” Oamenii
de rând, simpli pescari… Această scenă este de o sobrietate simplă și totală.
Nimic extraordinar. Primul „act” al lui Isus, după Matei, nu este o minune, ci
o „chemare”.
Iată modul concret în care
împărăţia devine aproape de aceste persoane: le luminează, dându-le puterea de
„a lăsa toate pentru a-l urma”. Răspunsul imediat are rădăcinile în eficacitatea
cuvântului lui Isus. Înseamnă că în Cristos împărăţia a năvălit cu putere în
istorie şi acum „timpul s-a împlinit”. Numai el trebuie să fie recunoscut ca
fiind lumina şi salvarea noastră.
În fiecare duminică, auzim
chemarea lui Cristos, ascultăm vestirea împărăției în litugie: trebuie să înțelegem
urgența acestei alegeri decisive.
[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014].
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu