Despre Sfântul Francisc de
Assisi, papa Benedict al XV-lea spunea: „Este imaginea lui Cristos cea mai
desăvârşită din toate timpurile"; iar pentru Dante Alighieri, este omul „a
cărui viaţă minunată mai bine s-ar cânta-n cerescul cor" (Paradisul, XI,95) Deşi dintr-o familie
modestă, prin dragostea lui vie faţă de Tatăl Creatorul şi surorile creaturi, a
exercitat o influenţă extraordinară asupra vieţii religioase a creştinismului
apusean, cu ecouri binefăcătoare în manifestările sociale şi artistice.
S-a născut în anul 1182, fiind
primul copil al soţilor Petru şi Pica Bernardone. Petru Bernardone era un mare
negustor de stofe şi deseori lipsea de acasă, obligat de interesele comerţului
său la călătorii îndelungate prin diferite ţări. La întoarcerea dintr-o călătorie
în Franţa, ia cunoştinţă de naşterea primului său copil, căruia la botez i s-a
dat numele de Ioan. Din simpatie faţă de ţara din care tocmai se întorsese, a
hotărât să-i schimbe numele în Francesco, cu înţelesul de „francez",
conform unui obicei mai vechi de a se da copilului născut în lipsa tatălui
numele ţării în care se afla acesta. Francisc însuşi a îndrăgit acest nume,
arătând o deosebită simpatie faţă de Franţa şi de limba franceză, de care se
folosea în împrejurări solemne. În copilărie a învăţat şi limba latină,
folosită la slujbele bisericeşti şi în cancelariile timpului, dar a preferat în
toată viaţa limba vorbită de popor, italiana veche, şi în această limbă şi-a
exprimat chemarea lui fierbinte la reînnoirea vieţii creştineşti şi a turnat versurile
simple şi fermecătoare din Cântecul Fratelui Soare.
Datorită condiţiilor din casa
părintească, precum şi temperamentului său nobil şi deschis, Francisc ajunge
floarea tineretului din Assisi, rege al celor mai fastuoase petreceri şi
vânători. Tatăl, deşi nu vedea cu ochi buni risipa făcută de fiul său, îi
permitea asemenea manifestări, cu speranţa de a-l face să se ataşeze de
activitatea comercială. Dar viitorul îl va dezamăgi. În timpul unei lupte
dintre Assisi şi Perugia, Francisc cade prizonier şi un an de zile împarte cu
mai mulţi concetăţeni viaţa aspră de prizonierat. La întoarcerea acasă, se
îmbolnăveşte. Recăpătându-şi sănătatea simte cum sufletul este cuprins de
dezgust faţă de petrecerile şi bucuriile de mai înainte şi i se pare că va găsi
adevărata mulţumire în fapte de vitejie pentru apărarea Locurilor Sfinte.
Cu acest gând, se îndreaptă spre
Spoleto, unde un cavaler renumit se pregătea să meargă în Cruciadă, dar pe
drum, aude parcă un glas care l-a întrebat: „Francisc! ce este mai nobil: să
fii în slujba stăpânului sau în slujba servitorului său?" A înţeles că era
glasul lui Cristos care trăieşte în cei săraci şi suferinzi. Se întoarce la
Assisi şi începe a se amesteca printre cei săraci, a vizita spitalele, a
petrece multe ore în faţa unui Crucifix din Bisericuţa „Sf. Damian",
aflată în afara oraşului Assisi. Aici se ruga astfel: „Dumnezeule Preaînalt,
luminează cu lumina ta întunericul inimii mele. Dăruieşte-mi o credinţă
dreaptă, o Speranţă neclintită, o Dragoste desăvârşită". Odată, în timpul
unei rugăciuni pline de fervoare, Răstignitul de pe cruce i-a spus: „Francisc,
mergi şi repară biserica mea!" Gândindu-se la starea jalnică a multor
lăcaşuri sfinte, oferă o mare sumă de bani pentru refacerea lor, şi el însuşi
adună materialele şi contribuie la lucrările de renovare.
Neliniştit de noul fel de viaţă
al fiului său, Petru Bernardone îl cheamă pe Francisc în faţa episcopului şi-i
cere să-i înapoieze sumele de bani luate pentru a fi date altor biserici; aici
are loc actul despărţirii definitive de viaţa lumească de până atunci. Sub
privirile înmărmurite ale episcopului şi ale celor care-l înconjurau, Francisc
se dezbracă de haine, aşază pe ele banii şi le întinde tatălui său, spunând:
„De acum voi putea zice cu adevărat: «Tatăl nostru, care eşti în ceruri»".
Nu a fost un gest teatral, ci ruptura totală cu dragostea faţă de bunurile
materiale şi logodna solemnă cu „Domniţa Sărăcie". De acum înainte, va
trăi din munca braţelor sale sau din mila inimilor darnice. Mulţi locuitori din
Assisi, în primul rând, tatăl şi fratele său, au considerat că şi-a pierdut
minţile, în timp ce alţii, văzând bunătatea lui faţă de toţi oamenii, bucuria
netulburată a inimii şi seninătatea feţei, dragostea faţă de lăcaşurile şi
slujbele sfinte, au înţeles că în mijlocul lor a apărut un mare apostol al lui
Cristos.
În curând, în jurul lui Francisc
s-a adunat un grup de doisprezece concetăţeni din Assisi, care, urmând sfatul
evanghelic şi îndemnul lui, au dăruit averile lor săracilor şi au îmbrăţişat
viaţa de pocăinţă şi sărăcie propusă de el. Pentru aceştia a scris un
regulament întitulat Regula et vita
fratrum minorum (Regula şi viaţa
fraţilor minori), şi împreună s-au dus la Roma, pentru a cere
aprobarea din partea Sfântului Părinte Papa a noului mod de viaţă. Papa
Inocenţiu al III-lea a refuzat să aprobe o normă de viaţă atât de severă,
considerând-o peste puterile omeneşti. Se spune că, peste noapte, Inocenţiu al
III-lea a văzut în vis cum biserica din Lateran, „Capul şi Mama tuturor
bisericilor", era aproape să se dărâme, când un om mic de statură,
îmbrăcat foarte sărăcăcios, încins cu o frânghie, a sărit din întuneric şi a
sprijinit cu umărul turnul înclinat şi apoi l-a readus la locul său; privind cu
atenţie, papa a descoperit trăsăturile feţei Sărăcuţului - „il Poverello" - cu care vorbise în
ajun. La următoarea întâlnire cu grupul „penitenţilor" din Assisi,
Inocenţiu al III-lea le-a dat aprobarea şi binecuvântarea sa pentru noul fel de
viaţă călugărească, şi le-a permis să predice întoarcerea la adevărata trăire a
Sfintei Evanghelii. Atunci a luat fiinţă Ordinul
Fraţilor Minori sau Ordinul I Franciscan. Era în vara anului 1209.
Cuvântul simplu, dar înflăcărat,
al lui Francisc a trezit în multe suflete dorinţa de a se dărui lui Cristos,
spre a-i sluji în totală sărăcie. Între acestea s-a numărat şi tânăra Clara
Scifi, care, în ziua de Florii a anului 1212, părăseşte castelul părintesc şi
se retrage lângă Bisericuţa „Sf. Damian", unde, în curând, este urmată de
alte tinere nobile şi generoase. Sub îndrumarea lui Francisc, ia fiinţă Al
II-lea Ordin Franciscan, pentru femei, Ordinul Călugăriţelor Clarisse, care se
va răspândi foarte repede în întreaga Europă.
Pentru persoanele care nu se
simţeau chemate să părăsească viaţa obişnuită în familie, Francisc întemeiază
Al III-lea Ordin Franciscan, deschis
tuturor credincioşilor dornici de o trăire mai intensă a desăvârşirii
creştineşti. În rândurile acestei a treia familii franciscane vor intra bărbaţi
şi femei din toate stările sociale, tineri şi bătrâni, oameni învăţaţi, precum
şi neştiutori de carte, laici şi clerici.
Încă de la începutul întoarcerii
sale la Dumnezeu, Francisc dorea să meargă în mijlocul necreştinilor, îndeosebi
a mahomedanilor care stăpâneau Locurile Sfinte şi luau în robie mulţi creştini,
şi să le vestească pe Cristos. După mai multe încercări nereuşite, în anul
1219, se alătură unor cruciaţi şi ajunge până la sultanul Egiptului,
Mélek-el-Kamel. Acesta, impresionat de măreţia ce iradia din ţinuta
Sărăcuţului, îl ascultă cu interes şi respect, dar nu-i urmează cuvântul; apoi,
spre uimirea spahiilor care aşteptau să mai reteze un cap de ghiaur, îl trimite
cu o escortă de onoare în tabăra creştină. Francisc vizitează locurile sfinte
şi vede cu durere greutăţile şi primejdiile prin care trebuiau să treacă
pelerinii veniţi din depărtări să venereze Sfântul Mormânt. Întorcându-se în
patrie, a intervenit la Sfântul Părinte Papa pentru acordarea indulgenţei
Porţiunculei, prin care li se ofereau creştinilor ce vizitau biserica „Sfânta
Maria a Îngerilor" de lângă Assisi aceleaşi favoruri spirituale ca şi
celor ce ar fi mers la locurile sfinte. În luna decembrie 1223, obosit şi
slăbit din cauza vieţii aspre ce şi-a impus-o, Francisc se retrage la un schit
din Valea Rieti, aproape de Greccio. Aici, cu ajutorul unui prieten, pregăteşte
o sărbătoare a Naşterii Domnului mai puţin obişnuită. Cere să se construiască
un altar în mijlocul pădurii, sub un acoperiş improvizat, lângă altar să se
aducă o iesle adevărată, cu paie, pe care să fie aşezată o statuetă reprezentându-l
pe Pruncul Isus; în apropiere să se afle un bou şi un măgar, şi astfel, Sfânta
Liturghie să fie celebrată într-un cadru cât mai asemănător cu noaptea Sfântă a
Naşterii Domnului. Din toate părţile au coborât spre pădurea de la Greccio
credincioşi cu felinare aprinse şi, la Sfânta Liturghie de la miezul nopţii,
Francisc, care era diacon, a aprins în inimile tuturor o flacără de iubire faţă
de Pruncul divin. Iniţiativa Sfântului Francisc s-a răspândit în toată
creştinătatea şi, sub diferite forme, apropie taina Întrupării Domnului de
sufletele noastre.
De la Rietti, Francisc s-a retras
în liniştea Muntelui Alvernia, pentru a se pregăti de sărbătoarea Înălţării
Sfintei Cruci, 14 septembrie. Aici, a primit darul sfintelor stigmate şi, timp
de doi ani, până la moarte, a purtat în trupul său rănile dureroase şi
glorioase ale lui Isus. Între timp, a început să-şi piardă vederea. La porunca
superiorilor - el încredinţase altora conducerea Ordinului întemeiat de dânsul
-, s-a supus unor tratamente dureroase, care însă nu au făcut decât să-i
mărească suferinţa. Pentru câteva luni, este dus, la cererea lui, în grădina
mănăstirii surorilor clarisse; aici compune textul şi melodia pentru Cântecul fratelui Soare. Deoarece
medicul i-a spus că nu mai are de trăit decât foarte puţin, a adăugat strofa:
„Lăudat fii Tu, Domnul meu, de sora noastră, moartea cea trupească, de care
nici un om viu nu poate scăpa". Sora moarte va veni la el în seara zilei
de 3 octombrie 1226. Trupul i-a fost aşezat în Bisericuţa „Sf. Gheorghe"
din Assisi, deşi în timpul vieţii el ceruse ca rămăşiţele pământeşti să-i fie
aruncate pe Colina Iadului, unde erau îngropaţi sinucigaşii şi condamnaţii.
După doi ani, în 1228, papa Grigore al IX-lea îl va ridica la cinstea sfintelor
altare, iar în 1230, osemintele sale vor fi transferate în măreaţa bazilică în
care se află şi astăzi, venerate de întreaga creştinătate. În anul 1939, Papa
Pius al XII-lea l-a proclamat patron principal al Italiei, numindu-l „cel mai
italian dintre sfinţi şi cel mai sfânt dintre italieni". Francisc din
Assisi a dovedit prin viaţa şi operele lui că adevărata sfinţenie alimentează
adevărata iubire faţă de oameni, de ţară, de natură, de tot ce-i frumos şi bun
în lumea creată de Bunul Dumnezeu.
Prenumele de Francisc provine din numele purtat de tribul germanic al
francilor, care în secolele al V-lea şi al VI-lea, a pus stăpânire pe Galia
romanizată şi a, dat naştere poporului şi regatului francez. Înţelesul originar
al cuvântului franc este acela de „liber, curajos, cinstit, fără
ascunzişuri", înţeles păstrat şi astăzi în multe expresii. Forma
„francisc" se folosea ca adjectiv, arătând o persoană care făcea parte
dintre francezi sau avea simpatie faţă de Franţa ori poporul francez; ulterior
a fost folosită şi ca nume personal. Datorită renumelui Sfântului Francisc de
Assisi, a devenit un prenume foarte îndrăgit, având şi femininul Francisca. Din
onomastica românească veche s-a păstrat numele Frâncu, cu derivatele Frâncea,
Francesa, Frangulea, Frâncoaie, Fradu,etc. toate având sensul numelui Francisc.
Prin împrumut din alte limbi, se întâlnesc şi formele: Franţ, Frenţe, Renţea,
Ferenţ, Franţiska cu hipocoristicele Franzi, Fanny, Zissi. În lumina vieţii
minunate a Sărăcuţului din Assisi, familia numelui Francisc evocă icoana vie a
celui mai curat eroism.
CÂNTECUL
FRATELUI SOARE
de Sfântul
Francisc
Stăpâne
puternic, prea bun şi etern
La
tronu-ţi de slavă umil mă prostern
Venind
să te-ador pentru tot ce-i în lume
Deşi
nu-ndrăznesc să rostesc al tău Nume.
Să
fii preamărit pentru fratele soare
Ce-nvăluie
lumea cu sfânta-i splendoare
Izvor
de căldură, lumină şi viaţă.
In
el recunoaştem icoana-ţi măreaţă.
Frumoasă
e luna, iubita mea soră
Ce
noaptea pe boltă pe tine te-adoră
Frumoasă
nespus e mulţimea de stele
Mărire
şi cinste ţi-aduc pentru ele.
Să
fii preamărit pentru fratele vânt
Ca
şi pentru aer şi norii ce sunt
Intinşi
în văzduh, pentru cerul curat,
Să
fii pentru toate în veci lăudat.
Te
laud şi pentru izvorul de apă
Curat
şi cuminte; în el se adapă
Fiinţele
toate când sunt însetate,
Ce
drag mi-e izvorul, smeritul meu frate!
Fii,
Doamne, slăvit pentru fratele foc
Ce
pâlpâe vesel, de-i prins parcă-n joc;
E-atât
de frumos, de energic şi tare,
Din
jurul lui noapte şi bezna dispare.
Pământul ne
este şi mama şi sora
Ce
viaţă şi hrană ne dă tuturora;
Ne-ncântă
privirea cu flori fel de fel;
Fii,
Doamne, de-apururi slăvit pentru el!"
Fii,
Doamne, slăvit pentru cei ce la ură
Renunţă
şi iartă şi-ofense îndură,
Căci
cei ce în pace trăiesc împreună
Primi-vor
pe frunte-a răsplăţii cunună.
Dator e tot
omul cu-o moarte să moară.
O,
moarte iubită, tu-mi eşti surioară.
O
simt lângă mine, mă mângâie, iat-o!
Să
fii, Doamne, veşnic slăvit că mi-ai dat-o!
De cel care
moare-n păcat, fără har
Nu-ncape-ndoială,
e vai şi amar.
Dar
cel ce-a ştiut al tău jug ca să-l poarte
Nu
are-a se teme de veşnica moarte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu