“Mă adresez ţie, care vii din
popor, dintre oamenii obişnuiţi, dar aparţii şirului de fecioare. În tine,
strălucirea sufletului iradiază în frumuseţea exterioară a persoanei. Pentru
aceasta eşti o imagine fidelă a Bisericii” (Sf. Ambroziu, PL 16, 281).
Marele episcop de Milano exprima
cu aceste cuvinte conceptul foarte înalt pe care comunitatea creştină îl avea,
încă din primele secole, despre fecioare: ele reprezentau frumuseţea şi
rodnicia Bisericii. Era, deci, normal să readucă în memorie acele tinere care,
în timpul persecuţiei, au dat o dublă mărturie: aceea a fecioriei şi aceea a
martiriului. Unele dintre ele erau aşa de celebre, încât erau amintite în
cadrul celebrărilor euharistice împreună cu apostolii şi martirii.
În mod natural, comemorarea
liturgică a acestor tinere eroice nu comporta în mod necesar o reconstrucţie a
vieţii şi martiriului lor în conformitate cu criteriile istoriografice moderne;
comunitatea creştină voia, înainte de toate, să admire acea virtute eroică prin
care tinere lipsite de apărare au ştiut să sfideze şi să învingă supraputerile
corupte ale ambientului lor.
Celebra passio, adică
relatarea martiriului, ea însăşi o adevărată capodoperă literară, se apropie de
genul literar al romanului nostru istoric, în care autorul, luându-şi
libertatea pe care o acordă acest gen literar, înfrumuseţează adevărul istoric
cu elemente care îl fac mai atrăgător şi mai bine inserat în contextul epocii.
Povestesc despre Lucia
Despre Lucia ştim cu siguranţă că
a trăit la Siracuza
şi că a fost martirizată, în jurul anului 304, în timpul cunoscutei persecuţii
a lui Diocleţian. Aceste date au fost confirmate de săpăturile recente, care au
adus la lumină o catacombă dedicată ei şi locul unde a fost depus trupul ei. În
rest, trebuie să ne mulţumim cu datele pe care le avem din passio scrisă
în secolul al V-lea sau al VI-lea (cf. G. Pettinato, I
Santi canonizzati del giorno [XII], Ed. Segno, Udine 1991, p.
146).
Lucia aparţinea unei familii
înstărite din Siracuza, în Sicilia. Trăia cu mama, deoarece de şapte ani îşi
pierduse tatăl. Amândouă erau creştine, ba chiar Lucia se consacrase lui
Cristos ca fecioară, chiar dacă, de mică, tatăl ei, conform obiceiului
timpului, o promisese ca soţie unei persoane bogate din oraş.
În ciuda persecuţiei, creştinii
din oraşul Catania celebrau în fiecare an, împreună cu foarte mult popor,
sărbătoarea sfintei Agata, fecioară cataneză, care fusese martirizată în anul
250. Lucia s-a dus în pelerinaj în Catania împreună cu mama ei, şi amândouă au
luat parte la comemorare, în timpul căreia diaconul a citit evanghelia despre
femeia bolnavă de hemoragie. O pură coincidenţă sau un semn din cer? Mama ei
suferea de aceeaşi boală de mulţi ani, fără să mai aibă speranţa că s-ar mai
putea vindeca.
Lucia i s-a adresat mamei: “Mamă,
tu trebuie să crezi celor citite. Agata a suferit pentru Cristos şi acum
domneşte împreună cu el în cer. Atinge cu credinţă mormântul ei şi vei fi
vindecată”.
Au aşteptat ca mulţimea să se
retragă şi, împreună, s-au dus la mormântul martirilor şi a implorat
vindecarea. Lucia, învinsă de oboseală, a aţipit şi a văzut-o în vis pe
fecioara Agata înconjurată de îngeri şi împodobită cu perle, care i-a zis:
“Lucia, surioara mea, de ce îmi ceri mie ceea ce tu însăţi ai obţinut? Iată,
pentru credinţa ta, mama ta s-a vindecat”. Apoi, spre marea mirare a Luciei, a
adăugat: “Aşa cum Cristos a glorificat prin mine oraşul Catania, la fel, va
preamări prin tine oraşul Siracuza, deoarece tu, prin fecioria ta, i-ai
pregătit lui Dumnezeu o locuinţă foarte plăcută”. La trezire, şi-a dat seama,
împreună cu mama, că miracolul avusese loc şi Lucia i-a spus mamei: “Acum, că
te-ai vindecat, te rog, în numele aceleia care ţi-a dobândit însănătoşirea, să
nu mă constrângi să mă căsătoresc, dar să-mi pui la dispoziţie bunurile pe care
le-ai pregătit pentru căsătoria mea”. Mama i-a spus atunci: “De nouă ani nu
numai că am păstrat, dar am şi sporit tot ceea ce tatăl tău ţi-a lăsat. Mai
întâi, lasă-mă să închid ochii şi apoi vei putea face ce vrei cu bunurile
tale”. Şi Lucia i-a spus: “E prea puţin să-i dau lui Dumnezeu ceea ce nu se
poate duce dincolo, în cealaltă lume”. Şi mama sa a fost de acord, şi abia
întoarse la Siracuza ,
au început să distribuie bunurile lor săracilor, conform cu indicaţiile
comunităţii creştine din oraşul lor.
Când logodnicul care nu era
creştin şi-a dat seama de ceea ce se petrecea a protestat în încercarea de a nu
o pierde nici pe viitoarea soţie şi nici bogăţiile sale. Nereuşind însă să
schimbe hotărârea celor două femei, a recurs la prefectul oraşului, Pascasius,
făcându-i cunoscut că Lucia sa îi risipea patrimoniul pe care trebuia să
i-l aducă drept zestre. Şi acest lucru a fost însă inutil. A făcut atunci
ultima încercare: a acuzat-o pe Lucia că este creştină şi a început procesul.
Povestire şi cateheză
Prefectul i-a poruncit Luciei să
aducă jertfă zeilor, conform legii imperiale. Aici, passio ne prezintă
dialogul dintre cei doi, care este pentru noi o foarte frumoasă cateheză.
Lucia: “Sacrificiul adevărat şi
curat înaintea lui Dumnezeu este acela de a-i vizita pe orfani şi pe văduve. De
trei ani, nu am făcut altceva. Acum, mă voi sacrifica Dumnezeului celui viu pe
mine însămi ca ostie vie”. Pascasius: “Tu ai risipit patrimoniul cu corupătorii
tăi”. Lucia: “Nu am frecventat niciodată corupători ai sufletului şi ai
trupului, ci doar mi-am pus patrimoniul în mâini sigure”. Pascasius: “Îţi voi
închide gura cu vergile”. Lucia: “Cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi înlănţuit”.
Pascasius: “Te crezi oare Dumnezeu?” Lucia: “Cel care trăieşte în această lume
în pietate şi curăţie este templul Duhului Sfânt”. Pascasius: “Te voi duce la
lupanar şi, când trupul tău va fi pângărit, Duhul Sfânt va fugi de la tine”. Lucia:
“Trupul nu poate fi pângărit dacă mintea nu-şi dă consimţământul. Ba, mai mult,
dacă voi fi violentată împotriva voinţei mele, castitatea mea va dobândi o
dublă coroană”. Pascasius: “Dacă nu vei sacrifica zeilor, vei muri în
necurăţie”. Lucia: “Nu mă vei putea constrânge niciodată să accept păcatul.
Iată, sunt gata pentru orice chin. Ce aştepţi?”
Prefectul a poruncit să fie
condusă la lupanar, pentru ca oricine să poată abuza de trupul ei. Nimeni,
însă, nu a reuşit să o mişte din loc, deoarece o putere misterioasă a făcut-o inamovibilă.
Au aprins în jurul ei un foc, dar flăcările nu au cuprins-o. Pascasius a
atribuit toate acestea puterilor ei de vrăjitoare şi a poruncit să-i străpungă
gâtul.
Imediat ce ordinul a fost
executat şi comunităţii creştine i s-a permis să se adune în jurul fecioarei
aflate încă în agonie, un grup de soldaţi l-au arestat pe Pascasius, vinovat de
a-şi fi folosit autoritatea pentru a-şi însuşi bunuri ale unor oameni din
Siracuza. Dus la Roma ,
a fost condamnat la decapitare.
Lucia, muribundă fiind, a primit
din partea episcopului ultimele sacramente, în timp ce comunitatea răspundea
Amin şi celebrarea procesului se încheia astfel cu o celebrare liturgică.
Foarte curând, cultul fecioarei a
trecut hotarele Siciliei şi s-a răspândit în întreg Occidentul. Sfântul Grigore
cel Mare, într-o scrisoare, vorbeşte despre două mănăstiri în cinstea ei,
apărute una la Roma
şi cealaltă la Siracuza.
Pentru numele ei, care face
trimitere la lumină, a devenit protectoarea vederii şi, pentru că şi-a împărţit
bunurile săracilor, în diferite locuri, sărbătoarea sa este însoţită de
obiceiul de a da daruri copiilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu