Sf. Leon cel Mare - de Francisco de Herrera el Mozo (1622-1685), Prado Museum, Madrid, Spain |
“Imită-l pe bunul păstor, care
pleacă în căutarea oiţei şi o aduce înapoi pe umerii săi. În zelul tău de
slujire a lui Dumnezeu, comportă-te în aşa fel încât, pe cei care au deviat în
vreun fel de la adevăr, să-i recâştigi pentru Dumnezeu prin rugăciunile
Bisericii. Misteriosul edificiu al credinţei nu permite loviturile sorţii;
printr-o conducere a sufletelor adevărată şi plină de grijă, adună-le pe toate
sub acoperişul tău” (Leon cel Mare, Scrisoarea către Timotei, noul episcop
de Alexandria).
Papa Leon I scria această scrisoare la 18 august 460, cu un an înainte de moartea sa, şi o trimitea lui Timotei, episcopul ales al Alexandriei Egiptului, după o perioadă tulbure în viaţa creştinilor din acel ţinut. Sfaturile fraterne pe care el le oferea sunt oglinda vieţii sale: el a fost cu adevărat păstorul cel bun care niciodată nu s-a îndârjit împotriva oiţelor sale rebele, ci întotdeauna a folosit caritatea cea mai aleasă pentru a le readuce la turmă. Acesta era principiul său: “Chiar şi atunci când trebuie să corijezi, întotdeauna să fie salvată iubirea”.
S-a născut între anii 390 şi 400,
într-o familie de origine toscană, a primit o educaţie foarte bună la Roma , atât în ceea ce
priveşte studiile, cât şi viaţa creştină. Foarte curând, era alături de papa
Celestin I, ca arhidiacon. Pontiful îi încredinţase nu numai administraţia
bunurilor Bisericii Romane, dar şi cele mai importante misiuni în raport cu
Bisericile surori.
Aceeaşi curte imperială a recurs
la arhidiaconul Leon, trimiţându-l în Galia pentru a rezolva tensiunile apărute
între generalul Ezio şi senatorul Albino şi să evite astfel războiul civil.
Tocmai se afla în Galia pentru împlinirea acestei misiuni de pace, când i-a
parvenit ştirea morţii lui Celestin şi a numirii sale ca succesor al lui Petru.
Istoricii timpului notează că, în contradicţie cu experienţele trecute,
alegerea a avut loc într-un climat de “pace admirabilă” şi romanii au ştiut să
aştepte întoarcerea celui ales, de asemenea, cu “răbdare admirabilă”. Întors la Roma , a fost consacrat
episcop, la 29 septembrie 440. Erau timpuri tulburi: popoarele latine erau
ameninţate de continue incursiuni ale aşa-zişilor barbari care, asemenea
lăcustelor din plăgile Egiptului, năvăleau pe neaşteptate asupra regiunilor
vechiului Imperiu Roman, jefuind oraşul, incendiind satele, răspândind teroare
şi moarte şi aducând epidemii.
Chiar şi în interiorul Bisericii
era pusă în pericol unitatea credinţei, din cauza celor trei principale erezii:
maniheismul, răspândit din Africa şi până la Roma , monofizismul, în Orient, şi
priscilianismul, în Spania.
Autoritatea imperială,
neputincioasă în faţa fenomenului violentelor migraţii ale noilor popoare,
continua să intervină în controversele doctrinale, accentuând diviziunea în
interiorul Bisericii.
Episcop la Roma
Leon era un om înţelept şi
concret şi a înfruntat problematica timpului său cu o minte lucidă şi cu o
inimă de păstor.
Avea un înalt concept despre
misiunea sa ca episcop al Romei şi ca păstor universal. Roma era pentru el
“cetatea pe care sfântul Petru o evanghelizase înaintea altora”, şi deci ea
trebuia să lumineze ca “neam sfânt, popor ales, cetate preoţească şi regală”:
celelalte Biserici aveau dreptul să găsească în Roma un model de viaţă
creştină. În acest scop, Leon s-a dedicat cu toate energiile sale îngrijirii
diecezei.
Prima datorie a episcopului este
aceea de a predica, şi el profita de toate sărbătorile liturgice pentru a
instrui poporul. Scria predicile sale într-un stil simplu şi demn, profund în
conţinut şi inteligibil în limbaj, dar, înainte de toate, atingea teme vitale
şi de actualitate, făcând referinţă la viaţa concretă a fiecăruia. Era cu
adevărat un formator de conştiinţe, ascultat cu plăcere şi urmat cu entuziasm,
chiar şi pentru faptul că ceea ce spunea se întrupa în totalitate şi în viaţa
sa.
Cu ocazia aniversării consacrării
ca episcop în scaunul lui Petru, a adunat în jurul său nu numai credincioşii
din Roma, pe care i-a instruit printr-o predică potrivită asupra primatului lui
Petru, dar şi pe toţi episcopii din jurul Romei şi pe aceia din jurisdicţia sa
metropolitană, care se extindea din Toscana şi până în Sicilia, în Sardinia şi
Corsica. Astfel, întărea cu ei unitatea credinţei într-un climat de mare
fraternitate şi discuta toate problemele privitoare la Bisericile lor.
În oraşul Roma, a reuşit să
extirpe maniheismul şi rămăşiţele practicilor păgâne, convertindu-le în
sărbători creştine. De exemplu, sărbătoarea “Catedra Sfântului Petru” o
substituia pe cea păgână “Jocurile Apolinare”; sărbătoarea “Colectelor” – o
strângere importantă de bani şi de bunuri în natură pentru nevoile săracilor –
o substituia pe cea numită “Cara Cognatio”, o sărbătoare păgână care celebra
amintirea morţilor.
Episcopul Romei a trebuit să-şi
asume responsabilitatea care, prin natura ei, privea imperiul, dar în faţa
avansării hunilor, curtea imperială din Occident se refugiase la Roma şi se simţea
neputincioasă. Papa a mers personal înaintea teribilului Atila, care venea
dinspre nord, direct spre Roma. Întâlnirea a avut loc la Mantova şi Atila a
acceptat să se retragă dincolo de Dunăre. Un fapt incredibil! Până astăzi,
istoricii îşi frământă mintea pentru a găsi o explicaţie umană plauzibilă. Leon
nu a oferit nici bani, nici alte avantaje, şi ei, în mod inexplicabil, s-au
întors în ţinuturile lor. Roma a fost salvată şi Italia a început să respire
din nou.
Mai târziu, cu altă ocazie, când
Genseric, venind din Africa împreună cu vandalii săi, s-a apropiat de Roma,
Leon nu a reuşit să-l oprească, dar a obţinut ca el să nu treacă Roma prin foc
şi sabie şi să se retragă după ce şi-a luat ca pradă de război cele necesare
pentru a potoli foamea soldaţilor săi.
Păstor universal
Leon era conştient de misiunea sa
de păstor al întregii Biserici. Deja din ziua alegerii sale, el afirmase: “Aşa
cum este valabil pentru totdeauna ceea ce Petru a crezut despre Cristos, la
fel, este valabil pentru totdeauna ceea ce Cristos a pus în Petru”.
Această conştiinţă a rolului său
nu-i dădea un sentiment de mândrie, deoarece ştia să distingă bine între
înălţimea misiunii sale şi persoana care o împlineşte. El îşi vede misiunea ca
un îndemn de a iubi mai mult: “Noi avem grijă de toţi şi participăm fiecare la
misiunea de a conduce; de pretutindeni, oamenii îşi găsesc refugiu la scaunul
lui Petru şi toţi aşteaptă de la episcopul Romei iubirea Bisericii Universale,
aşa cum i-a fost încredinţată de Domnul lui Petru”.
Pentru a-şi împlini bine această
misiune, el voia să fie informat la zi despre viaţa tuturor Bisericilor şi,
pentru aceasta, în fiecare regiune a pus câte un vicar apostolic: episcopul de
Arles, pentru Galia, şi acela de Tesalonic, pentru Orient.
Pentru a menţine bune raporturi
cu împăratul Constantinopolului, a numit pe lângă el un reprezentant al său,
care, mai târziu, avea să se numească apocrisar, şi va constitui premisa
întemeierii nunţiaturilor apostolice.
Intervenţiile sale în diferitele
Biserici au avut loc întotdeauna la cerere şi au fost foarte prudente.
Scrisorile sale, foarte clare şi bine studiate, au rezolvat problemele din
rădăcină şi, din punct de vedere doctrinar, au constituit regula credinţei
pentru fidelitatea faţă de tradiţia sănătoasă. Aşa s-au petrecut lucrurile cu
scrisoarea către Turibiu din Astorga, în Spania, în privinţa priscilianismului.
Papa, cu o claritate de invidiat, a demontat punct cu punt doctrina
priscilianilor.
Lui Rusticus, episcop de Narbona,
în Galia, care îi ceruse să-l exonereze de misiunea sa, i-a răspuns
transmiţându-i curajul care îi lipsea: “Îmi pare rău că mulţimea scandalurilor
a întrecut caritatea, în aşa fel încât ţi-a transmis dorinţa de a te elibera de
sarcinile episcopatului. Doreşti să-ţi trăieşti viaţa în tăcere şi odihnă mai
mult decât să rămâi statornic în obligaţiile care ţi-au fost încredinţate. Dar
Domnul a spus: «Fericit cel care perseverează până la sfârşit». De unde vei
obţine perseverenţa, dacă nu din virtutea răbdării? Cine va conduce corabia printre
valurile mării, dacă timonierul nu este la postul său? Dreptatea trebuie
respectată întotdeauna! Mila trebuie să se manifeste cu iubire! Cristos este
tăria noastră şi sfatul nostru, şi fără el, noi nu putem nimic, dar împreună cu
el, putem totul”.
Scrisorile erau scrise
întotdeauna în două copii originale: una pentru destinatar şi cealaltă pentru
arhiva papei, pentru că mulţi alţi episcopi îi cereau copii autentice.
Dar intervenţia cea mai cunoscută
este, fără îndoială, aceea a scrisorii numite Tomus ad Flavianum,
scrisoare adresată lui Flavian, episcop de Constantinopol. Pentru rezolvarea
controversei lui Eutihiu, papa a acceptat, de acord cu împăratul, să convoace
un conciliu. La acesta şi-a trimis reprezentanţii săi, un episcop, un preot şi
un diacon. Ei trebuiau să prezideze conciliul în numele papei şi să facă
cunoscută tuturor scrisoarea pe care papa i-o trimisese lui Flavian şi pentru
care ei fuseseră desemnaţi curieri.
Conciliul s-a reunit la Efes , dar patriarhul Discur,
instalat la Alexandria
de monofiziţi, după ce îl ucisese pe episcopul legitim, cu acordul împăratului,
a preluat conducerea lucrărilor conciliului, a făcut ca episcopul de la Constantinopol să
fie maltratat grav, a împiedicat lectura scrisorii papei şi a aprobat doctrina
lui Eutihiu.
Conciliul nu a fost recunoscut şi
papa a dat o bulă cu numele de “Hoţia de la Efes ”: mai mult decât o reuniune de episcopi,
el a fost un atac de hoţi. Din nefericire, tristul episod a avut urmări
dureroase, deoarece a alimentat rebeliunea călugărilor din Palestina şi Egipt,
perpetuând în Biserica Orientului o confuzie fără sfârşit. Numai după moartea
împăratului Teodosiu al II-lea şi numirea împăratului Marcian, a fost posibilă
reunirea unei alte adunări a episcopilor, la Calcedon. Papa nu
putea interveni, deoarece Italia era sub presiunea hunilor, dar şi de această
dată, şi-a trimis legaţii săi, care au prezidat conciliul în numele papei, şi
când s-a discutat problema lui Eutihiu, s-a dat citire Scrisorii către
Flavian.
Mansi ne transmite următoarele
gânduri ale părinţilor conciliari, imediat după citirea documentului papal:
“Iată credinţa părinţilor, iată credinţa apostolilor! Noi toţi aşa credem, cei
care au credinţa cea dreaptă cred la fel! Să fie anatema cel care crede
altceva! Petru a vorbit prin gura lui Leon! Leon a învăţat conform evlaviei şi
adevărului!”
Conciliul, în afara definiţiilor
doctrinale, a stabilit câteva canoane disciplinare, printre care şi celebrul
Canon 28, care atribuia scaunului de la Constantinopol , “A
doua Romă”, o preeminenţă în raport cu celelalte Biserici ale Orientului.
Papa – aşa cum o au făcut-o mai
întâi legaţii săi – nu a aprobat acest canon, întărind ideea că supremaţia unei
Biserici nu provine din importanţa politică a oraşului, ci din tradiţia
apostolică ce dă primul loc Bisericii unde Petru a fost episcop: mai întâi de
toate, Roma, unde încă se odihneşte, apoi Antiohia, unde a fost în trecer,e şi,
în sfârşit, Alexandria, care a fost întemeiată de discipolul său Marcu.
Pentru ca împăratul să nu-şi facă
gânduri, i-a scris: “Aş fi vinovat dacă dispoziţiile părinţilor ar fi fost
citite cu aprobarea mea şi dacă dorinţa unui frate ar fi avut pentru mine o
valoare mai mare decât binele comun al întregii Biserici întemeiate de Domnul”.
Învăţător al Bisericii
La moartea sa, la 10 noiembrie
461, pacea domnea în întreaga Biserică, atât în Orient, cât şi în Occident. El
lăsa moştenire posterităţii, ca învăţător, predicile şi scrisorile sale, ca
liturgist, un nou misal, Sacramentarul leonian, în calitate de
constructor, renovarea bazilicilor “Sfântul Petru” şi “Sfântul Paul” şi
clădirea altor biserici şi opere de utilitate publică, dar, mai înainte de
toate, o Biserică adunată în unitate în jurul succesorului lui Petru într-un
moment istoric în care autoritatea civilă nu mai reuşea să mai ţină unite
popoarele vechiului Imperiu Roman.
Istoria i-a acordat pe drept
titlul de cel mare, deoarece chiar aşa a fost prin sfinţenia vieţii,
prin apărarea credinţei, prin înţeleapta sa politică şi prin scrierile sale.
Deja Ioan Casian, într-o operă scrisă din inspiraţia lui Leon împotriva ereziei
monofizite şi dedicată lui, l-a numit “gloria scaunului Romei şi a slujirii lui
Dumnezeu”.
În 1770, Benedict al XIV-lea l-a
aşezat între învăţătorii Bisericii, un titlu pe deplin meritat, deoarece, de
mult timp, el îşi exercita această funcţie prin scrierile sale.
Fiind înmormântat în atriul
bazilicii “Sfântul Petru”, a meritat un alt titlu: el a fost numit Janitor
arcis, santinelă pusă de Dumnezeu pentru a veghea la apărarea carismei
petrine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu