sâmbătă, 14 septembrie 2013

Înăltarea Sfintei Cruci



 
Spre sfârșitul anilor ’80, o doamnă din Cuneo, Italia, Maria Vittoria Montagnana, a declanșat o mare polemică de la un gest al ei, și anume: nu mai era de acord ca în clasa unde își exercita ea meseria de profesoară, să mai fie prezentă pe perete Crucea… „Jos cu crucea!”, pretindea ea. La momentul respectiv, reacțiile au fost destul de rapide și destul de eficiente, cel puțin la nivel de opinie publică. Una dintre reacțiile care avut un impact deosebit cat privește mass/media, a fost cea a Nataliei Ginzburg, scriitoare evreică. Aceasta a scris un articol în ziarul L’Unità în care apără cu fermitate necesitatea prezenței Crucii în spațiile publice, inclusiv în școli pentru că, afirmă ea, crucea ne reprezintă pe toți… crucea face parte din istoria întregii lumi, cu atât mai mult din istoria Italiei, popor creștin.

Pe moment, polemica a încetat, însă a revenit în forță în 2006 când Sonia Latsi, o finlandeză de origine italiană a strigat și ea „Jos Crucea!” din școli, pentru că, zicea ea, o sperie și o traumatizează pe fiica ei. Ba mai mult, inițiativa ei a dat ocazia ca și alții din alte țări, inclusiv din Italia, să-și amintească faptul că crucea deranjeaz și, deci, trebuie dată jos. Știm cu toții că s-a ajuns la curtea europeană unde magistrații, în primă fază au decretat și ei „Jos Crucea”, însă, după ce mai multe țări, în frunte cu Italia, s-au unit și prin acțiunea avocatului Josef Weiler, și acesta evreu, CEDO a revenit asupra deciziei din 2009 și anul acesta a stabilit că Crucea este totuși inofensivă și din punct de vedere psihologic, fiind un simbol al suferinței.


Dacă chiar de la începuturile creștinătății, lumea a urlat mereu „Jos Crucea!” pentru că, așa cum spune Paul în 1Corinteni, „e scandal pentru iudei și nebunie pentru greci”, noi celebrăm cu solemnitate azi, Înălțarea Sfintei Cruci, căci pentru noi, spune același Apostol, crucea este „puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea sa”, sau, mai simplu, Crucea este viața veșnică pentru noi. Dacă oamenii, din diferite motive, de obicei din ură față de Cristos și față de Biserică, spun, dacă oamenii strigă „Jos Crucea!”, Biserica ne dă ocazia ca în fiecare an, cu prilejul acestei minunate sărbători, noi nu doar să afirmăm „Jus Crucea!”, ci chiar să demonstrăm că pentru noi crucea nu este doar simbolul suferinței lui Isus, ci este instrumentul ales și îmbrățișat (așa cum ne rugăm la Calea Crucii) de Cristos, din iubire, pentru mântuirea noastră.

Dacă, așa cum spuneam, strigătul – direct sau indirect – „Jos Crucea!” a răsunat (și va răsuna) în istorie încă de la începuturi, tot de pe atunci creștinii au avut o mare devoțiune față de Cruce. Chiar dacă devoțiunea Căii Crucii va apărea mult mai târziu și meditarea pătimirilor lui Isus se va consolida în mai toată Biserica Catolică abia după sf. Ignațiu de Loyola, exista deja din sec III și începuturile sec. IV, odată cu regăsirea crucii – așa cum ne transmite tradiția – de către Sf. Elena, o atenție deosebită față de Cruce. Ba mai mult, din sec. VI-VII avem mărturii că sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci era deja celebrată cu multă solemnitate. Și acest lucru se vede în tradiția bisericii orientale, unde sunt mai multe ocazii liturgice de atenție față de Cruce.

Crucea face parte din istoria omenirii, afirma Ginzburg. Eu aș zice că fără cruce nu există viață. Știm cu toții că viața ne rezervă multe greutăți, suferințe, pe care noi le numim cruci. Pentru că așa s-a impus în modul nostru omenesc de a gândi (aș specifica: modul universal și nu tocmai creștin în  profunzime) de a asocia greutățile, suferința cu crucea. Și asta pentru că atunci când ne gândim la Cruce ne vine în minte imdiat doar aspectul exterior al ei: ne vine în minte un om (Cristos) care suferă, se chinuie și apoi moare. Mai toți oamenii cu puțină capacitate sau voință de profunzime sunt năpădiți de aceste imagini atunci când au de a face cu Crucea. E ca și cum ne uităm la un om îmbrăcat elegant dar despre care nu știm cât e grav  bolnav și despre care afirmăm, văzându-l: iată ce fericit este omul acesta!

Crucea lui Cristos, nu este doar simbolul, semnul suferințelor sale. Și aceasta. Dar este mult mai mult. Ea este dovada concretă, absurdă poate, dar profund de reală, a imensei iubiri a lui Dumnezeu față de noi. „Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său”. Verbul „l-a dat”, pe care îl folosește sf. Ioan aici, este, în toate evangheliile, termen tehnic pentru a vorbi despre acțiunea reprezentanților poporului legată de moartea lui Isus. Așadar, crucea trebuie să ne spună nouă creștinilor în primul rând faptul că Dumnezeu este iubire, că noi oamenii suntem chemați la astfel de iubire căci „Cristos nu a socotit ca un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a nimicit pe sine”: căci  Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și viața”. De aceea e coerent cu demnitatea noastră de creștini să căutăm să avem aceleași  sentimente care sunt în Cristos Isus. Așadar, când vedem crucea, să nu ne mai gândim  la suferință (căci Dumnezeu nu vrea ca noi să suferim), ci, fiind oameni inteligenți – adică citind dincolo de aparență -, să vedem în Cruce cea mai mare Iubire. Cristos nu a acceptat crucea de dragul suferinței, ci numai și numai din Iubire. Deci, Crucea e iubire, nu suferință. Dacă Sonia Lautsi ar fi înțeles că Crucea e iubire, nu ar fi afirmat niciodată că ea, Crucea, o distruge pe fiica ei, căci iubirea nu distruge.

În al doilea rând, crucea este singura cale de acces la viață: la viața de fiecare zi și, mai ales, la viața veșnică. Dacă crucea este iubire și dacă omul nu poate trăi fără iubire, se înțelege că doar crucea-iubire îi creează omului în fiecare zi viață. Ce fel de viață ar fi cea trăită fără iubire? Ei bine, doar o viață trăită după criteriile crucii asigură viața veșnică, cea promisă de Isus și în evanghelia de azi: „atunci când voi fi înălțat (sf. Ioan nu vorbește niciodată de „crucificarea lui Isus”, ci de înălțarea lui), îi voi atrage pe toți la mine”, ca să aveți și voi viață prin mine (In 15). Doar acceptând crucea, iubind-o și îmbrățișând-o, avem acces la viața „din belșug”.

Un om foarte bogat, fiind pe patul morții, i-a chemat la sine pe cei cinci copii ai săi și, după ce le-a dat câteva sfaturi, le-a spus că le va lăsa fiecăruia câte o cheiță și o cruciuliță simplă de lemn pe care zgâriase el numele lui și pe care i-a rugat să o păstreze în amintirea sa. Omul a murit, l-au îngropat. După zilele de doliu, frații sau adunat pentru ca să împartă moștenirea tatălui lor. Întrucât mai trăia mama, nu au putut să se lege de proprietățile imobliare, în testament figurând doar ea ca directă moștenitoare. Dar tot în acel testament, era prevăzut ca fiecare dintre copil să primească câte un mic seif în care tatăl pusese fiecăruia suficient capital pentru restul vieții lor. Și,sigur, mama le-a dat seifurilee. Dar, cum seifurile erau încuiate, ajunși la casele lor, fiecare dintre frați a început să caute cum să deschidă seiful. Și, clar, având cheița, au tot încercat să o deschidă cu cheița până când aceasta s-a rupt. Sigur, dintre souvenirurile primite de la tatăl, atrăgeau mai mult atenția seiful și cheița decât cruciulița. Însă unul dintre ei, după ce a rupt și el cheița fără să reușească să deschidă seiful, într-o zi, făcându-și ca de obicei rugăciunea de dimineață, a luat de la gât cruciulița pe care i-o dăduse tatăl spre a se ruga privind la ea. Când a terminat rugăciunea, și-a dat seama că acea cruciuliță avea, în partea de jos a ei, un fel de mic model… care nu erau altceva decât scrijeliturile tipice unei chei. S-a dus la seiful său, a introdus cruciulița în gaura prevăzută pentru cheie și… seiful s-a deschis.

Cristos ne-a lăsat tuturor seiful inimii sale: în inima sa, străpunsă pe cruce, inimă plină de iubire noi, noi găsim secretul unei vieți pline și, mai ales, secretul care ne asigură viața veșnică. Dar, la inima lui Isus, la inima lui Dumnezeu, noi avem acces numai ajutându-ne de o singură cheie: crucea. Pentru că, repet, crucea nu e doar simbolul și instrumentul suferinței, ci Crucea este dovada concretă a iubirii. Cristos a murit  pe cruce pentru noi… ultima apariție „publică” a lui Isus este cea pe cruce… iar pe cruce stă cu mâinile larg întinse, gata să ne îmbrățișeze, pentru că ne iubește. De aceea, vă invit, să iubim crucea, să iubim iubirea și să nu ne fie teamă ca, chiar dacă alții strigă „Jos Crucea”, noi, prin viața noastră, să afirmăm că crucea pentru noi e sus, iar pe ea este înălțat singurul nostru model de viață și de iubire. De aceea, „Ne închinăm ție Cristoase și te binecuvântăm, căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea!”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu