joi, 12 septembrie 2013

Omul în căutarea sensului vieţii - Esența existenței (8)




Accentul pus pe responsabilitate este reflectat de imperativul categoric al logoterapiei care sună astfel: „Trăieşte ca şi cum ai trăi a doua oară, iar prima dată ai fi acţionat la fel de greşit pe cât eşti acum pe cale să o faci!” Mi se pare că nimic nu ar stimula mai mult sentimentul de responsabilitate ca această maximă care îi cere omului să-şi imagineze mai întâi că prezentul este deja trecut şi mai apoi că trecutul poate fi încă schimbat şi îndreptat. Un astfel de precept îl confruntă pe om cu finitudinea şi finalitatea a ceea ce face atât cu viaţa sa, cât şi cu sine însuşi.

Logoterapia încearcă să-l facă pe pacient să fie pe deplin conştient de responsabilitatea sa. De aceea îi lasă pacientului alegerea pentru ce anume, faţă de ce sau faţă de cine anume înţelege el să fie responsabil. Acesta este motivul pentru care, dintre toţi psihoterapeuţii, logoterapeutul este cel mai puţin ispitit să impună judecăţi de valoare pacienţilor săi, căci el niciodată nu va îngădui pacientului să-i transfere medicului responsabilitatea de a judeca.



De aceea, rămâne la latitudinea pacientului să decidă dacă trebuie să-şi interpreteze sau nu sarcina sa în viaţă ca fiind responsabil faţă de societate sau faţă de propria sa conştiinţă. Există însă şi oameni care nu-şi interpretează viaţa în termenii unei sarcini care le-a fost trasată, ci în cei ai unei instanţe care le-a încredinţat sarcina respectivă.

Logoterapia nu înseamnă nici a învăţa, nici a predica. Ea este la fel de departe de gândirea logică, pe cât de departe este de impunerile morale. Dacă ar fi să exprimăm plastic rolul pe care îl joacă logoterapeutul, acesta este mai degrabă cel al unui specialist în boli de ochi, nu cel al unui pictor. Pictorul încearcă să ne transmită o imagine despre lume așa cum o vede el; oftalmologul încearcă să ne facă pe noi în stare să vedem lumea aşa cum este ea. Rolul logoterapeutului este să lărgească şi să extindă câmpul vizual al pacientului, astfel încât el să devină conştient de întregul spectru al sensului potenţial, iar acesta să îi fie vizibil.

Declarând că omul este responsabil şi că el trebuie să actualizeze sensul potenţial al vieţii sale, doresc să accentuez faptul că adevăratul sens al vieţii trebuie descoperit mai degrabă în lume decât în omul însuşi sau în psihicul său, ca şi cum el ar fi un sistem închis[1]. Am numit această trăsătură caracteristică „transcenderea de sine a existenţei umane”[2]. Ea denotă faptul că a fi om indică întotdeauna spre ceva sau cineva diferit de sine însuşi şi că omul se îndreaptă spre ceva sau cineva diferit de sine însuşi, fie că este vorba despre un rost care trebuie împlinit, fie despre o persoană pe care trebuie să o cunoască. Cu cât omul se uită mai mult pe sine însuşi dăruindu-se unei cauze pe care o slujeşte sau unei persoane pe care o iubeşte, cu atât este mai om şi cu atât se actualizează mai mult pe sine. Ceea ce numim actualizare de sine nu este un lucru care să poată fi atins[3], pentru simplul motiv că, cu cât omul se străduieşte mai mult să-l atingă, cu atât mai puţin reuşeşte. Cu alte cuvinte, actualizarea de sine este posibilă doar ca efect secundar al transcenderii de sine.

Până acum am arătat că sensul vieţii se schimbă mereu, dar că nu încetează să existe. Conform logoterapiei, putem găsi sensul în viaţă pe trei căi diferite: (1) creând sau înfăptuind ceva; (2) experimentând ceva sau cunoscând pe cineva; (3) prin atitudinea pe care o avem în faţa unei suferinţe inevitabile. Prima dintre aceste căi - aceea prin care realizăm sau îndeplinim ceva - este destul de evidentă.

Urmând cea de a doua cale, putem găsi sens în viaţă experimentând ceva – de pildă bunătatea, adevărul şi frumosul, admirând natura, bucurându-ne de cultură sau, nu în ultimul rând, cunoscând o altă fiinţă omenească în unicitatea ei, prin iubire.

 (Viktor E. Frankl,Omul în căutarea sensului vieţii, Meteor Press, București 2009, p. 121-124).






[1] În concepţia antropologică a lui Frankl, omul nu este văzut ca un sistem închis ale cărui trăiri se petrec în propriul său psihic şi sunt rupte de restul lumii; dimpotrivă, Frankl vede omul ca pe un sistem deschis spre alţii, spre lucruri, spre lume, de aceea sensul vieţii sale nu îl poate găsi şi împlini decât în afara sa, în lume (ceea ce el numeşte transcendere de sine) (n. trad.).


[2] Deşi expresia folosită de Frankl ar putea fi tradusă la prima vedere prin autotranscendere, totuşi ea trebuie înţeleasă cu nuanţa specifică pe care i-o dă Frankl: transcendere de sine (ger. „Selbst-Transzendenz”), pentru că autotranscenderea ar trimite mai ales la faptul că omul realizează el însuşi, singur, o anume transcendere, în vreme ce termenul folosit de Frankl se referă la faptul că omul se transcende pe sine însuşi, îndreptându-se spre ceva sau cineva diferit de sine însuşi, în care îşi găseşte sensul şi împlinirea. Omul se transcende pe sine ca urmare a faptului că el îşi caută rostul nu în sine, ci în afara sa, slujind o cauză mai înaltă decât sine însuşi sau iubind pe un altul diferit de sine însuşi (n. trad.).


[3] Adică în mod direct, dacă actualizarea este urmărită ca scop în sine (n. trad.).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu