Sf. Afons Maria deLiguori |
„În istoria Bisericii, el este napolitanul cu inteligenţa cea mai profundă,
după anul 1500, aşa cum a fost Toma după anul 1000... El a pus pe buzele
tuturor, chiar şi a analfabeţilor, cuvintele sfintei Tereza de Avila şi ale
sfântului Ioan al Crucii. El a transmis oamenilor termenii cei mai înalţi în
formulele cele mai simple, sentimentele cele mai extatice în limbajul obişnuit.
A creat, în cei simpli, o inimă de sfinţi şi mari sfinţi” (Luca G., de, S. Alfonso il mio
maestro, p. 131, cit. în: T. Rey-Mermet, Il santo del secolo dei lumi,
Alfonso de Liguori, Città Nuova, Roma 1983, p. 825).
Alfons avea doar 13 ani şi Teresina doar 5, când părinţii lor le-au aranjat
deja viitoarea lor căsătorie. Nu făceau aceasta cu sentimentul că ar interveni
în libera alegere a fiilor, ci cu convingerea că astfel le prevedeau din timp
un viitor fericit! Între timp, băiatul înainta în studii şi copila se pregătea
în şcoala carmelitelor Preasfântului Sacrament.
Lucrurile au decurs însă într-un mod diferit, deoarece cei doi interesaţi, deşi se cunoşteau încă de mici - erau verişori şi cele două familii se vizitau -, aveau aspiraţii mult mai înalte decât cele ale părinţilor. Tereza, în deplin acord cu Alfons, a refuzat dreptul primului născut cu toate onorurile familiilor nobile şi, la 15 ani, s-a întors în mănăstire, unde era crescută după exemplul Terezei de Avila. Alfons îi va scrie viaţa şi va mărturisi prietenilor că, dacă micuţa sa logodnică a ales Iubirea cea mai mare, acest lucru i se datorează lui.
Lucrurile au decurs însă într-un mod diferit, deoarece cei doi interesaţi, deşi se cunoşteau încă de mici - erau verişori şi cele două familii se vizitau -, aveau aspiraţii mult mai înalte decât cele ale părinţilor. Tereza, în deplin acord cu Alfons, a refuzat dreptul primului născut cu toate onorurile familiilor nobile şi, la 15 ani, s-a întors în mănăstire, unde era crescută după exemplul Terezei de Avila. Alfons îi va scrie viaţa şi va mărturisi prietenilor că, dacă micuţa sa logodnică a ales Iubirea cea mai mare, acest lucru i se datorează lui.
Într-un timp în care fiii cadeţi erau constrânşi să găsească în mănăstiri sau
în cariera bisericească propria lor realizare, pentru a lăsa intact patrimoniul
familiei pentru primii născuţi, Dumnezeu, uneori, nu făcea jocul oamenilor şi
îi chema la sine tocmai pe primii născuţi.
Pentru Alfons, viitorul, în toate, era roz, din punct de vedere uman. Tatăl
său, Iosif, era ofiţer superior al marinei militare şi mama sa, Ana Cavalieri,
din familia marchizilor de Avenia, era o femeie profund religioasă şi bine
instruită.
Copilul minune
La 27 septembrie 1696, Ana Caterina Cavalieri îl aducea la viaţă pe primul născut şi, după trei zile, conform cu obiceiul napolitan, s-a organizat o mare sărbătoare la palat. Alături de atâţia nobili a fost invitat şi iezuitul Francesco de Gerolimo, care se bucura de faimă de sfinţenie în întreg regatul şi era foarte cunoscut în familia Liguori, fiind capelanul galerelor regale. Omul lui Dumnezeu i-a felicitat pe părinţi, apoi s-a recules în rugăciune lângă copil, l-a binecuvântat, l-a luat în braţele sale şi, adresându-se mamei, i-a zis: „Acest fiu va trăi până la adânci bătrâneţe, nu va muri mai înainte de a avea 90 de ani, va fi episcop şi va face lucruri mari pentru Isus Cristos” (T. Rey-Mermet, Il santo del secolo dei lumi, Alfonso de Liguori, Città Nuova, Roma 1983, p. 54. Toate celelalte citate sunt luate din această operă).
Un compliment adus părinţilor sau o profeţie? Mama a păstrat în inima ei aceste cuvinte care o vor lumina în privinţa înţelegerii vieţii fiului ei; tatăl nu a făcut mare caz de acest lucru, deoarece Alfons era primul născut şi, conform tradiţiei, trebuia să aibă alt destin.
După venirea pe lume a primului născut, au mai venit alţi şapte: în total, patru băieţi şi patru fete. Mama şi-a asumat în mod direct grija pentru educaţia lor, în timp ce tatăl, deşi adesea trăia departe de casă, datorită obligaţiilor sale militare, îşi făcea simţită destul de bine autoritatea sa paternă. Timp de treizeci şi trei de ani, Alfons a simţit această disciplină severă.
Nici unuia dintre fii nu i-au lipsit cele necesare, aşa cum erau exigenţele caselor nobiliare, dar, evident, cea mai mare atenţie era rezervată primului născut. Şi el corespundea peste aşteptări. La şapte ani, conform obiceiului local, fiii erau sustraşi grijii mamei pentru a fi trimişi la colegii. Pentru Alfons, însă, părinţii au preferat să cheme acasă cei mai buni maeştri. Cheltuiala era mai mare, dar profitul era asigurat şi nu exista pericolul de a se contamina de companii rele.
În acest mod, el a beneficiat de o educaţie foarte bună, încât la 12 ani era pregătit pentru universitate. Învăţase greaca, latina, franceza şi spaniola. Nu se studia pe atunci italiana, dar el, la maturitate, va crea prin scrierile sale „o limbă italiană populară, accesibilă tuturor, capabilă de a lumina chiar şi serile oamenilor din cocioabe”.
Tatăl, dându-şi seama de înclinaţia sa specială pentru muzică, i-a pus la dispoziţie un maestru privat de mare valoare, Caietan Grieco. Era o perioadă înfloritoare pentru muzică la Napoli, şi şcoala sa devenise cunoscută în toată Europa. Nu întâmplător, aici a apărut primul Conservator Muzical, numit astfel deoarece era locul unde se adunau ştrengarii oraşului, care, cântăreţi prin natura lor, vor transforma conservatoarele în „colivii de privighetori”, şi foarte curând, în adevărate şcoli de muzică unde se învăţa canto, armonia, compoziţia şi folosirea instrumentelor.
Alfons, ca de obicei, nu putea să se amestece cu ştrengarii şi, de aceea,
a beneficiat de lecţii în particular, devenind expert al chimvalului şi chiar
luând parte la concerte pe care nobilii le organizau la Napoli spre marea
complăcere a tatălui său, când fiul era prezentat publicului ca fiind „copilul
minune” şi, mai apoi, ca avocatul artist.
În afară de muzică, Alfons a cultivat toate ştiinţele timpului său şi a avut posibilitatea de a cunoaşte operele lui Copernic, Carteziu, Pascal, Newton.
În afară de muzică, Alfons a cultivat toate ştiinţele timpului său şi a avut posibilitatea de a cunoaşte operele lui Copernic, Carteziu, Pascal, Newton.
Cineva se poate întreba dacă acest sărman copil mai avea timp să se joace! Fără
să vorbească despre bucuria fraţilor şi surorilor, adeseori sporită de prezenţa
verişorilor şi verişoarelor, Alfons şi fraţii săi au avut şansa de a frecventa
oratoriul, creat la Napoli, pe când era încă în viaţă sfântul Filip Neri. În
acest ambient nu numai că se jucau, dar asimilau spiritualitatea sfântului
Filip Neri, care le dădea o viziune plăcută despre Dumnezeu, foarte apropiată
de aceea pe care au primit-o în casă din partea mamei şi aşa de diferită de
aceea inculcată de comportamentul autoritar al tatălui.
Avocat la 17 ani
Avocat la 17 ani
Pentru a intra la universitate, trebuia să susţină un examen de admitere şi
examinatorul lui Alfons a fost celebrul Giambattista Vico, care i-a pus
întrebări şi l-a ascultat cu interes pe copil, consfinţind bacalaureatul şi dându-i
cale liberă pentru studiile universitare. În ceea ce priveşte alegerea, aceasta
revenea tatălui: studierea Dreptului îi conferea o poziţie remarcabilă între
oamenii importanţi ai regatului.
În ianuarie 1713, după ce a primit dispensa regală, deoarece nu împlinise cei
20 de ani receruţi de lege – el nu avea decât 17 împliniţi –, a fost
declarat doctor în dreptul ecleziastic şi civil cu maximum de voturi („Doctor
in utroque jure, summo cum honore maximisque laudibus et admiratione”. Era cel
mai mare elogiu pe care universitatea putea să-l dea unui nou doctor) I-au pus
pe umeri toga care era aşa de lungă că o călca în picioare şi i-au pus în deget
inelul doctoral. Apoi a urmat un act religios, la care s-a simţit în largul
său: jurământul de profesiune şi învăţarea doctrinei despre Neprihănita
Zămislire a Mariei, un adevăr de credinţă care nu fusese încă definit ca dogmă.
Până la 18 ani, nu a putut să exercite avocatura, dar a profitat de timpul liber pentru a se perfecţiona în studiile sale juridice şi istorice. În 1715, a început cu mult succes activitatea de avocat, fără să piardă vreo cauză şi dobândind, în 1718, numirea de judecător în Regio Portulano, din Napoli, şi mai târziu, aceea de ambasador al viceregelui.
Totul mergea din plin, când, în 1723, a pierdut un proces important. Şi-a dat seama încă o dată că interpretările juridice permit unora să-i dea dreptate celui vinovat, şi invers. Aversiunea pe care a simţit-o pentru falsitatea din for, îmbrăcată în aparenţa dreptăţii, a devenit aşa de profundă, încât a jurat în inima sa să nu mai pună piciorul în tribunal. A întors definitiv spatele lumii şi a decis să se consacre numai lui Dumnezeu.
Preot, dar în familie
Până la 18 ani, nu a putut să exercite avocatura, dar a profitat de timpul liber pentru a se perfecţiona în studiile sale juridice şi istorice. În 1715, a început cu mult succes activitatea de avocat, fără să piardă vreo cauză şi dobândind, în 1718, numirea de judecător în Regio Portulano, din Napoli, şi mai târziu, aceea de ambasador al viceregelui.
Totul mergea din plin, când, în 1723, a pierdut un proces important. Şi-a dat seama încă o dată că interpretările juridice permit unora să-i dea dreptate celui vinovat, şi invers. Aversiunea pe care a simţit-o pentru falsitatea din for, îmbrăcată în aparenţa dreptăţii, a devenit aşa de profundă, încât a jurat în inima sa să nu mai pună piciorul în tribunal. A întors definitiv spatele lumii şi a decis să se consacre numai lui Dumnezeu.
Preot, dar în familie
Când i-a comunicat decizia sa bătrânului lup de mare, care îşi pusese în el
toate speranţele, parcă sosise sfârşitul lumii. „Îl rog pe Dumnezeu – a
răspuns tatăl – sau să mă ia pe mine, sau să te ia pe tine din lumea
aceasta, pentru că nu te mai pot vedea!” Şi a pus în acţiune toate persoanele
care ar fi putut face ceva ca să-l convingă pe fiul său să se întoarcă. Pentru
că nu a reuşit în demersul său, a acceptat un compromis: fiul putea să devină
preot, dar aparţinând clerului secular şi să rămână acasă.
Nu acest lucru şi-l dorea Alfons, dar era imposibil să se războiască cu tatăl
său. A început îndată studiile teologice, sub îndrumarea celui mai bun maestru,
Giulio Torni. Au fost trei ani preţioşi, în care el s-a cufundat cu inima şi cu
mintea în teologie.
Pentru dogmatică l-a cunoscut în profunzime pe Toma de Aquino, pentru morală,
în schimb, i-a fost pus în mână textul lui François Genet, care mirosea un pic
a rigorism iansenist. Mai târziu, Alfons va spune că a ţinut cont în această
privinţă de faptul că „doctrina rigidă nu avea decât puţini maeştri şi puţini
discipoli, şi unii, şi alţii dedicaţi mai mult speculaţiei decât ministerului
confesionalului”.
Pentru Sfânta Scriptură, în schimb, autorii săi preferaţi au fost Maldonat,
Robert Bellarmin şi Corneliu a Lapide.
După Biblie, păşunea sa plăcută erau sfinţii părinţi şi vieţile sfinţilor. Îi
plăcea să repete: „Sfinţii sunt evanghelia trăită”. A citit operele sfintei
Tereza de Avila şi pe ale sfântului Ioan al Crucii şi a fost atât de
impresionat de ele, încât le-a citit de mai multe ori şi le-a citat mereu în
operele sale. A ales-o pe sfânta Tereza ca o a doua mamă după Maria.
Un alt sfânt care a avut o profundă influenţă asupra lui a fost Francisc de
Sales. Pe când încă nu era preot, a intrat să facă parte dintr-o asociaţie
sacerdotală, „Misiunile Apostolice”, un grup de preoţi diecezani de la
catedrala din Napoli, care îl aleseseră pe acest sfânt ca model de viaţă, atât
de apropiat inimii napolitanului. Alfons a aflat în el gentilomul, avocatul,
misionarul şi episcopul, modelul de imitat pentru întreaga sa viaţă; i se părea
că l-a precedat tocmai pentru a-i da exemplul său.
Hirotonit preot la vârsta de 30 de ani şi dependent încă economic de familia
sa, nu a primit de la tatăl său haina preoţească, pe motiv că în casă nu
existau bani, dar, în realitate, s-a întâmplat aceasta deoarece tatăl său nu
voia să-l vadă îmbrăcat ca simplu preot. Alfons nu s-a pierdut cu firea şi a
obţinut o haină mai veche, lăsată în depozitul săracilor de un preot care a
trecut la o viaţă mai bună.
Când s-a prezentat acasă cu o asemenea haină, tatăl său a ţipat aşa de tare,
încât, după aceea, s-a înstrăinat, şi timp de un an nu a mai voit să-l vadă.
Mama, care înţelesese vocaţia fiului, a căutat să se interpună între cei doi,
dar soţul nu voia să audă nimic.
În mediile de jos ale oraşului Napoli
Deja înainte de a deveni preot, Alfons, ca şi alţi nobili din Napoli, s-a
angajat cu dăruire la îngrijirea bolnavilor şi a săracilor, dar îmbrăcat în
haină de cavaler şi urmat de un servitor în livrea. Acum, că era preot şi nu
mai avea pe nimeni alături, putea ieşi liber şi să intre în mediile cele mai de
jos ale oraşului, unde locuiau barcagii, comercianţi, meşteşugari, hoţi de
buzunare, contrabandişti, saltimbanci, copii goi şi femei preocupate cu atâtea
şi atâtea lucruri. O lume incredibilă, un furnicar uman, care, deşi trăia în
mizerie, reuşea să zâmbească.
Alfons a ales drept câmp preferat al apostolatului său pe acela considerat de
toţi drojdia poporului napolitan şi, după ce a stabilit cu cerşetorii acelui
loc un raport de profundă prietenie, la trasul clopotului de Îngerul
Domnului, seara, îi aduna în spatele unei mici pieţe mai liniştite şi le
vorbea despre Dumnezeu.
Încetul cu încetul, noii săi discipoli au crescut ca număr şi, din mijlocul
cerşetorilor, unii au ajuns preoţi, dornici, la rândul lor de a-i învăţa şi pe
alţii să pună în practică cuvintele evangheliei.
Dintre laici excelau unele figuri cum ar fi Pietro Barbarese, un derbedeu de 26
de ani, celib, maestru al ştrengarilor: el devenise discipol al lui Alfons şi
acum primea copiii ştrengari şi îi învăţa catehismul; sau Luca Nardone,
expulzat din armată, scăpat de la spânzurătoare: după ce l-a ascultat pe
Alfons, acest „condamnat la spânzurătoare – notează Tannoia – a ajuns
mai apoi o funie a carităţii, dar foarte activă, atrăgând sufletele la Isus Cristos”.
Lista ar putea să continue fără sfârşit: Alfons îşi avea de acum colaboratorii
cei mai apropiaţi tocmai din rândul derbedeilor din mediile rău famate, şi
aceştia se dovedeau acum a fi cei mai buni apostoli pentru ambientul lor.
În fiecare seară, le vorbea în cuvinte simple despre Isus, despre iubirea sa
faţă de oameni, prezentându-le o pagină din evanghelie şi îndemnându-i să o
trăiască. Apoi, îi îndemna să pună întrebări şi să-şi povestească viaţa. El
însuşi povestea multe lucruri interesante din viaţa sa şi din vieţile
sfinţilor, alternând acestea cu cântece şi rugăciuni, fără să ridice câtuşi de
puţin vocea pentru a nu tulbura liniştea publică.
Într-o seară, un muncitor a relatat că, pentru a face pocăinţă, el se hrănea
numai cu iarbă crudă. Alfons a intervenit pentru a-i modera zelul, spunându-i
că nu putea să-i imite pe sfinţii din Tebaida, deoarece avea nevoie de putere
pentru a munci cu eficienţă şi a asigura hrana pentru familia sa. Un preot
prezent a adăugat în glumă că, atunci când ar avea posibilitatea să mănânce
patru costiţe, nu ar trebui să le refuze.
Această ultimă frază a făcut turul oraşului Napoli şi Alfons a fost acuzat că ar încuraja secta sibariţilor, care organizau orgii şi răscoale. Chiar şi cardinalul, avizat de guvernatorul capitalei, a venit să vadă cum stau lucrurile. Un poliţist s-a infiltrat în grup pentru a putea afla de vreo conjuraţie împotriva regatului, dar nu a reuşit să înţeleagă aproape nimic şi a transmis că erau lucruri bune (acelea pe care le spunea Alfons) şi lucruri rele (acei sărmani derbedei care îl ascultau).
Această ultimă frază a făcut turul oraşului Napoli şi Alfons a fost acuzat că ar încuraja secta sibariţilor, care organizau orgii şi răscoale. Chiar şi cardinalul, avizat de guvernatorul capitalei, a venit să vadă cum stau lucrurile. Un poliţist s-a infiltrat în grup pentru a putea afla de vreo conjuraţie împotriva regatului, dar nu a reuşit să înţeleagă aproape nimic şi a transmis că erau lucruri bune (acelea pe care le spunea Alfons) şi lucruri rele (acei sărmani derbedei care îl ascultau).
Guvernatorul a comandat o razie, dar Alfons, aflând despre aceasta, i-a
înştiinţat pe toţi să nu iasă din casă până la noi ordine. Din nefericire,
unii, mai de departe, nefiind înştiinţaţi la timp, au sosit punctuali la
întâlnirea de seară şi, în locul lui Alfons, i-au găsit pe poliţiştii care i-au
dus în închisoare.
Interogaţi, în dimineaţa
următoare, înaintea judecătorului bisericesc despre ce au complotat în fiecare
seară în Piaţa Stella, au răspuns în unanimitate că, fiind ignoranţi, ei s-au
dus pentru a fi instruiţi de Alfons în privinţa datoriilor creştine. În ceea ce
îl privea pe judecător, totul părea să fie clar, dar în Napoli, oraşul
tradiţionaliştilor, se crease deja psihoza unei secte turbulente şi cardinalul
Pignatelli, deşi a apreciat ceea ce încerca Alfons să facă pentru cei săraci, a
considerat mai prudent să interzică aceste reuniuni nocturne din pieţe.
Hotărâre providenţială. Alfons a permis barbarezilor şi nardonienilor să adune
grupul în propriile lor case. Se năşteau astfel numeroase mici comunităţi care
nu mai băteau la ochi în faţa poliţiei.
Când cardinalul a fost înştiinţat şi de aceste lucruri, i-a mulţumit lui
Dumnezeu şi a deschis acestora uşile multor biserici şi bisericuţe. De atunci,
aceste întâlniri, ţinute de laici şi de fiecare dată vizitaţi de Alfons sau de
un alt preot, vor fi numite capele serotine (capele de seară). Aici se
învăţa modul de a trăi evanghelic mult mai bine decât în orice salon napolitan.
Întâlnirile din bisericuţa cartierului la glasul clopotului de Îngerul
Domnului au permis şi participarea femeilor şi a copiilor: astfel, mica
comunitate creştină se aduna pentru a asculta cuvântului lui Dumnezeu, pentru a
se ruga şi pentru a rezolva împreună propriile probleme. La momentul oportun,
venea şi preotul, şi atunci aveau loc şi spovezile şi, dimineaţa devreme,
celebrarea Euharistiei.
„Capelele serotine au fost o mişcare de educaţie de bază, o îmbunătăţire
a nivelului social şi o asanare a moravurilor: ajutor reciproc şi împărţirea
bunurilor între săraci; economie din ce s-ar fi cheltuit pe jocuri, chefuri,
beţii şi abuzuri de tot felul, unde mai înainte se consuma puţinul care se afla
în casă; noua conştiinţă profesională în cei de acasă, în meşteşugari,
muncitori şi comercianţi; munca în locul hoţiei; rozarii şi broşuri de
meditaţii despre înţelepciunea veşnică sau pătimirea lui Isus Cristos în locul
pumnalelor şi pistoalelor care au fost încredinţate confesorilor”.
„Dar eu iubesc Iubirea”
Alfons nu se interesa numai de cei săraci, dar capacitatea sa de a prezenta
evanghelia într-un limbaj pe înţelesul tuturor şi cu o putere de convingere
ieşită din comun a făcut din el predicatorul cel mai căutat din Napoli. Acestui
minister îi urma apoi cel neîntrerupt al spovezilor. Într-un timp în care
rigorismul dicta legi aspre privind impunerea de penitenţe grele păcătoşilor
sau de refuz al dezlegării, Alfons se putea lăuda că în toată viaţa sa nu a
trimis pe nimeni fără să-i dea iertarea lui Dumnezeu. În acest minister, el îşi
petrecea multe ore din zi şi chiar din noapte.
Faima tânărului predicator a ajuns, fără îndoială, şi la urechile tatălui, dar
acesta a rămas de neclintit în deciziile sale, până când, într-o seară,
întorcându-se acasă, a intrat din întâmplare în biserica „Sfântul Duh” şi a
ascultat predica fiului său. Mişcat până la lacrimi, a înţeles dintr-o dată
ceea ce nu înţelesese de atâţia ani. A urcat în trăsură, s-a îndreptat spre
casă şi a aşteptat întoarcerea lui Alfons. Întâlnirea a fost emoţionantă. L-a
îmbrăţişat (nu mai făcuse aceasta de foarte mult timp!) şi i-a zis printre
lacrimi: „Fiul meu, îţi sunt îndatorat: în această seară, m-ai ajutat să-l
cunosc pe Dumnezeu. Fiule, te binecuvântez, de mii de ori te binecuvântez,
pentru că ai ales o stare aşa de sfântă şi aşa de dragă lui Dumnezeu!”
Rugăciunea mamei şi iubirea răbdătoare a fiului obţinuseră minunea.
Pentru Alfons venise, în sfârşit, ceasul ruperii ultimului lanţ. A părăsit casa
părintească şi s-a dus să locuiască într-o cameră pusă la dispoziţie într-un
colegiu.
În timp ce credea că se poate bucura, departe de acum de orice amestec uman, a
început pentru el o perioadă foarte grea de încercări interioare, la care s-au
adăugat scrupule fără sfârşit. Îl salva ascultarea sa necondiţionată de
directorul spiritual şi de lectura sfântului Francisc de Sales şi a sfintei
Tereza. Primul se considerase „blestemat între blestemaţi”; a doua se credea
atee, când scrisese: „Nemaiavând fericirea de a avea credinţă, am făcut efortul
de a face lucrările sale”; îi plăcea apoi foarte mult o frază pe care sfântul
Bernard o atribuie sufletului iubitor: „Sclavul se teme de bici, servitorul se
bucură dinainte de salariu, fiul îşi onorează tatăl. Dar mie, care sunt
mireasă, îmi place să iubesc, să fiu iubită, să iubesc Iubirea!”
Alegerea celor din urmă
De acum, şi sănătatea a început să-i cedeze şi a fost constrâns să renunţe la
muncă şi să se retragă într-un loc unde să se poată odihni, iar mâncarea bună
şi aerul curat să-l poată readuce la normal. Locul ales dinainte a fost
Mănăstirea „Santa Maria dei Monti”, de lângă Scala, un sat mai sus de Amalfi,
care, împreună cu Ravello, păreau a fi un adevărat colţ de rai.
Aici, Alfons, în timp ce renova o mănăstire a surorilor care apoi se vor numi redemptoriste,
a înţeles cu claritate că Dumnezeu îl chema să fondeze o nouă congregaţie de
misionari care să se dedice evanghelizării celor mai săraci dintre săraci, cum
erau păstorii şi ţăranii din acele locuri.
Prima experienţă cu unii preoţi s-a dovedit a fi falimentară, deoarece fiecare
avea propriile idei în privinţa noii comunităţi şi nimeni nu recunoştea în
Alfons carisma fondatorului. După mai multe peripeţii, el nu s-a mai îndreptat
spre preoţii obişnuiţi cu viaţa individuală, cu privilegii şi comodităţi, ci
tinerilor. Şi astfel, a început o perioadă înfloritoare pentru congregaţia în
formare.
Era de acum timpul să fie aprobată, dar atât autoritatea religioasă, cât şi cea
civilă din Regatul de Napoli hotărâseră să nu mai permită formarea unor noi
ordine şi ridicarea unor noi convente. Existau deja prea multe care alimentau
trândăvia fiilor din familiile nobile şi primeau răufăcători care, pentru a
scăpa de pedeapsa cu moartea, se făceau fraţi, dar, înainte de toate, voiau să
evite creşterea patrimoniului călugăresc, care era lipsit de taxe.
Alfons s-a convins că lucrările lui Dumnezeu sunt autentice dacă cresc sub
lemnul crucii. Nu numai că nu s-a pierdut cu firea, dar a ştiut să se
folosească de o oportunitate ce i s-a oferit: cineva i-a vorbit despre opera sa
papei Benedict al XIV-lea, care i-a aprobat regula la 25 februarie 1749.
Dacă în acea perioadă nu reuşise să obţină aprobarea din partea regelui, cel
puţin, îl împiedicase să-l facă episcop de Palermo. Când regele a aflat de
refuzul său, s-a plâns, spunând că preoţii buni, pe care el îi propunea papei,
refuzau, în timp ce alţii mai puţin demni reuşeau să se impună. Alfons a
răspuns că se găseau multe persoane potrivite pentru a fi episcopi, dar că nu
existau prea mulţi dispuşi să evanghelizeze săracii din regat.
Deja ceva mai înainte scăpase de un pericol similar. Tatăl său, probabil
amintindu-şi de profeţia lui Francesco de Gerolimo, reuşise să-l introducă în
rândul candidaţilor la mitră. Alfons i-a scris atunci tatălui: „Nu mă
nominaliza pentru episcopat, dacă nu vrei să-mi produci dezgust: şi apoi, chiar
dacă vei reuşi, să ştii că eu sunt gata să renunţ chiar şi la episcopatul de
Napoli, pentru a mă dedica operei la care m-a chemat Isus Cristos; dacă aş
abandona-o pe aceasta, m-aş simţi ca un condamnat, deoarece aş abandona
chemarea pe care Dumnezeu mi-a adresat-o atât de clar. De aceea, te rog să nu
mai vorbeşti despre lucrul acesta, nici cu mine, nici cu alţii; cu atât mai
mult cu cât în institutul nostru avem ca regulă datoria de a renunţa la
episcopat şi la orice demnităţi”.
Scriitorul
Un contemporan a scris despre Alfons că „se născuse pentru binele tuturor, cu viaţa sa, cu acţiunea şi cu pana”. Alfons a scris mult, având întotdeauna în vedere nevoile concrete ale persoanelor.
Scriitorul
Un contemporan a scris despre Alfons că „se născuse pentru binele tuturor, cu viaţa sa, cu acţiunea şi cu pana”. Alfons a scris mult, având întotdeauna în vedere nevoile concrete ale persoanelor.
El nu avea numai o capacitate extraordinară de lectură, dar şi darul de a şti
să elimine cele inutile şi să culeagă şi să armonizeze ceea ce provenea din
adevărata înţelepciune. Sfânta Scriptură, scrierile sfinţilor şi rara
capacitate de citi semnele timpurilor în gândul contemporanilor săi au făcut
din Alfons un maestru incomparabil, care foarte curând a fost recunoscut ca
învăţător al Bisericii.
Între cele 111 scrieri ale sale, cea care l-a făcut mai cunoscut a fost Teologia
morală în patru volume. A început să o scrie pregătindu-şi lecţiile pentru
clericii săi şi a perfecţionat-o prin lungile studii: a citit cu multă
preocupare tot ceea ce fusese scris atât din partea rigoriştilor, cât şi a
laxiştilor, dar, lăsându-se călăuzit de Duhul Sfânt, a scris propria sa morală,
aceea pe care, în conştiinţă, o considera conformă cu inima lui Dumnezeu care
nu a voit să-l chinuie pe omul slab şi păcătos, ci a voit să-l salveze şi să-l
orienteze pe drumul sfinţeniei. Deja pe atunci a avut curajul să afirme că
scopul primar al căsătoriei nu era procrearea, ci „dăruirea reciprocă a
trupurilor şi legătura indisolubilă”, că copii nou-născuţi fără Botez nu puteau
să sufere în viaţa de dincolo, şi că – lucru nemaiauzit în acele timpuri –
libertatea religioasă este sfântă.
Episcop de Sant'Agata dei Goti
În dimineaţa de 9 martie 1762, stătea liniştit în chilia sa, când trimisul
nunţiului apostolic a intrat pentru a-l anunţa că a fost ales episcop. După un
prim moment de buimăceală, s-a apucat să scrie fără întârziere scrisoarea de
renunţare, explicându-i papei că nu putea să accepte, deoarece era bătrân, că
nu mai vedea şi nu mai auzea bine, că era pe jumătate şchiop şi nu ar fi putut
vizita dieceza aşa cum o cerea datoria, şi, în sfârşit, deoarece a făcut vot „de
renunţare la orice demnitate bisericească” conform cu regulile aprobate de
Sfântul Scaun apostolic, nu voia să-i scandalizeze pe fiii săi în aceşti ultimi
ani din viaţă.
Papa, însă, a confirmat numirea. Alfons a spus „da” şi s-a îmbolnăvit. De la
Napoli a venit unul dintre cei mai buni medici ai capitalei, dar boala se
înrăutăţea, şi atunci i s-a dat viaticul. Atunci a comentat cu subtilitate: „În
această cameră nu s-a vorbit niciodată despre episcopat, ci numai despre
paradis”. Papa, fiind pus la curent cu toate, a răspuns că, dacă murea, îi
trimitea binecuvântarea sa apostolică, dar dacă se vindeca, îl voia la Roma
pentru consacrare.
Nedeschizându-se paradisul, Alfons, îndată după ce s-a vindecat, a pornit la
drum mai întâi spre Napoli şi apoi spre Roma, dar, spre surprinderea sa, nu l-a
găsit pe papa care se dusese să se odihnească la Civitavecchia. Nu a pierdut
timpul şi a plecat la Loreto.
În Novenă de Crăciun scrisese: „O, căsuţă norocoasă din Nazaret, te
salut şi te ador! Va veni un timp în care vei fi vizitată de mai-marii
pământului: regăsindu-se pelerini în tine, nu se vor sătura să plângă de
bucurie la gândul să înlăuntrul zidurilor tale şi-a trăit aproape întreaga
viaţă regele... Oh, ce mirare! Să vezi un Dumnezeu care mătură, un Dumnezeu
care slujeşte ca un argat...”
Întors la Roma şi întâlnindu-l pe papa, i-a cerut cu lacrimi în ochi să fie
dispensat. Dar în zadar, ba chiar şi papa a voit să-l întâlnească de mai multe
ori pentru a se sfătui cu el în probleme importante şi i-a mărturisit unuia
dintre cardinali: „La moartea lui Liguori, vom avea un alt sfânt în Biserica
lui Isus Cristos”.
După trei luni, se întorcea pentru o scurtă perioadă de timp la Pagani între ai
săi, care, între timp, în mod democratic şi în unanimitate, îi înaintaseră
papei cererea de a-l păstra toată viaţa în misiunea de mare rector, cu
facultatea de a alege un vicar general pentru conducerea congregaţiei. Cererea
a fost pe placul papei care şi-a dat cu plăcere consimţământul.
La Sant'Agata dei Goti, unde cu ani în urmă predicase misiuni, a fost primit ca
un sfânt. La procesiunea de intrare, canonicii şi-au dat seama că nu avea
pălăria cu fundă şi au alergat să o ia de pe mormânt pe cea a predecesorului,
curăţând-o în grabă de praf. În primul discurs, i-a surprins pe toţi, când a
spus că nu a venit pentru a porunci, ci pentru sluji, şi a proclamat deschise
misiuni în oraş: dimineaţa pentru cler şi seara pentru tot poporul.
În acea seară, în palatul episcopal, mai-marii locului i-au pus în faţă
mâncărurile cele mai alese. El a poruncit personalului casei să le distribuie
săracilor şi să meargă în oraş pentru a cumpăra ceva pentru cină. O altă surpriză
a avut în camera sa, când a văzut un minunat pat, dăruit de canonici. Cu
ajutorul redemptoristului care îl însoţea, a desfăcut patul, a pus deasupra
salteaua care nu avea încă paie şi a dormit pe scânduri. Dimineaţa, după ce a
vizitat casa, făcând uz de autoritatea proprie, a repartizat cele mai bune
camere vicarului general şi secretarului său şi, scuzându-se, şi-a rezervat
camera cea mai săracă: apoi a coborât în grădină şi, văzând-o fără copaci şi
fără flori, a cerut să fie plantaţi portocali, lămâi şi mandarini, chiar dacă
nu era timpul potrivit.
Noul episcop îi surprindea în fiecare zi prin simplitatea cu care îi primea pe
toţi, fără distincţie de clasă şi fără anticameră. Şi-a dobândit îndată
preţuirea şi respectul clerului şi, considerând că seminarul se afla într-o
stare necorespunzătoare, i-a adus în palatul său pe tinerii care aveau cu
adevărat intenţia să-l slujească pe Dumnezeu şi, cu bune maniere, i-a trimis pe
ceilalţi acasă.
A vizitat de mai multe ori toate parohiile diecezei sale montane, la fiecare
trei ani le-a propus misiuni, a avut grijă ca seminarul să dea preoţi bine
pregătiţi, în timp ce clerul deja existent era mereu instruit la zi şi
catehezele erau prezentate chiar şi în satele cele mai îndepărtate.
S-a interesat şi de călugări şi de călugăriţe, ajutându-i pe superiori să-i
demită pe cei care nu aveau vocaţie. A fondat o mănăstire de redemptoriste de
care s-a îngrijit în mod deosebit. Pentru Sant'Agata dei Goti a fost, fără
îndoială, perioada spirituală cea mai înfloritoare.
Munca apostolică, cu diferitele călătorii, grija pe care trebuia să o aibă
pentru congregaţia sa, pentru care a rămas mereu ultimul responsabil,
activitatea de scriitor, la care nu putea să renunţe, şi, în sfârşit, clima
rece din oraş l-au marcat profund în starea sa de sănătate, care şi aşa era
şubredă şi de mai multe ori l-a adus în pragul morţii. A scris papei renunţarea
sa de mai multe ori, dar răspunsul a fost întotdeauna negativ. Clement al
XIII-lea spunea: „Este suficientă umbra sa pentru a fi de folos în toată
dieceza” şi, făcând referinţă la cartea Adevărul credinţei, pe care
Alfons o dedicase pontifului, îi transmitea: „Te iubim foarte mult, venerabile
frate, deoarece, nefiind mulţumit să fii util Bisericii tale, nu suporţi să se
piardă frânturile de timp care rămân în urma obligaţiilor tale pastorale, dar
le consumi pe toate în diferite munci, a căror utilitate nu este circumscrisă
în hotarele diecezei tale, ci se extinde la Biserica universală”. Alfons nu a
aşteptat Conciliul al II-lea din Vatican pentru a purta împreună cu Petru
responsabilitatea întregii Biserici, aşa cum el însuşi a scris în Reflecţii
utile adresate episcopilor.
Ultima mare încercare
Alfons a suferit mult din cauza desfiinţării iezuiţilor şi, la moartea lui
Clement al IV-lea, a fost solicitat de un cardinal să scrie o scrisoare care să
indice calităţile viitorului papă. Scrisoarea a fost citită în conclav, dar
Pius al VI-lea nu era omul descris de Alfons. Cel puţin, a putut obţine de la
el să fie eliberat de obligaţia conducerii diecezei, şi astfel, a putut să se
întoarcă la Pagani între misionarii săi.
La curtea din Napoli începuseră persecuţiile chiar şi împotriva tinerei sale
congregaţii. Duşmanii săi nu au reuşit s-o suprime, dar au obţinut scindarea
ei: o tabără în statele pontificale şi cealaltă în Regatul Napoli. Au fost ani
plini de durere, deoarece dezbinarea intrase chiar şi în rândul discipolilor
săi şi el se simţea vinovat de acest lucru şi, de aceea, repeta: „Ah! Doamne,
nu-i pedepsi pe cei nevinovaţi, ci pedepseşte-i pe cei vinovaţi, deoarece au
distrus opera ta”.
În ultimii ani, aproape complet orb şi surd, încovoiat din cauza artritei,
Alfons a experimentat chiar şi abandonul lui Dumnezeu. Îndreptat spre crucifix,
repeta: „Doamne, nu mă trimite în iad, pentru că în iad nu pot iubi”. Plătea
astfel reunificarea congregaţiei şi a răspândirii ei mai întâi în Europa, prin
lucrarea, mai presus de toate, a austriacului Clement Hofbauer, care tocmai în
acei ani intra în rândul redemptoriştilor, şi apoi în toată lumea.
Alfons se stingea din viaţă în seara zilei de 1 august 1787, pe când se trăgea
de Îngerul Domnului. Avea aproape 91 de ani. Beatificat în 1816,
declarat sfânt în 1839, şi învăţător al Bisericii în 1871, a fost dat de papa
Pacelli ca patron al tuturor confesorilor şi moraliştilor.
În faţa acestei recunoaşteri, cine ştie dacă în cer nu a continuat să
zâmbească, foarte fericit să vadă că pe pământ, în locul răcelii ianseniste,
ardea focul iubirii pe care el a aprins-o în atâtea inimi?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu