Moise în singurătate |
Solitudinea este un element antropologic constitutiv:
omul se naște singur și moare singur. Cu siguranță, el este o „ființă socială”,
făcută „pentru relație”, dar experiența arată că numai cel care știe să
trăiască singur, știe și să trăiască pe deplin relațiile. Mai mult încă,
relația, pentru a fi astfel și să nu cadă în fuziune sau în absorbție, implică
solitudine. Numai cel care nu se teme să coboare în propria interioritate, știe
și să înfrunte întâlnirea cu alteritatea. Și este semnificativ că multe din
suferințele și bolile „moderne”, care privesc subiectivitatea, ajung să vicieze
calitatea vieții relaționale, de exemplu incapacitatea de interiorizare, de a
locui propria viață interioară, devine și incapacitate de a crea și a trăi relații
solide, profunde și durabile cu alții.
Desigur, nu orice solitudine este
pozitivă: există forme de fugă față de alții care sunt patologice, există mai
ales acea „solitudine rea”, care este izolare, care implică închidere față de
alții, refuzul dorinței altora, frica alterității. Dar între izolare,
închidere, mutism, pe de o parte, și nevoia prezenței fizice a altora, disipare
în vorbirea continuă, activism exacerbat, pe de altă parte, solitudinea este
echilibru și armonie, forță și tărie. Cel care asumă solitudinea este cel care
demonstrează curajul de a se privi în față pe sine însuși, recunoaște și
acceptă ca sarcină proprie cea de a „deveni el însuși”; este omul umil care
vede în propria unicitate sarcina pe care el, și numai el o poate realiza. Și nu
se sustrage de la această sarcină refugiindu-se în „turmă”, în anonimatul
mulțimii, și nici în deriva solipsistă a închiderii în sine.
Da, solitudinea
conduce omul spre cunoașterea de sine, și pentru a face acest pas îi cere mult
curaj. Atunci solitudinea este esențială
în vederea relației, consimte adevărul relației și se înțelege tocmai în
interiorul relației. Capacitatea de solitudine și capacitatea de iubire sunt
proporționale. Probabil că solitudinea este una din marile semne ale
autenticității iubirii. Scrie Simone Weil: „Păstrează solitudinea ta. Dacă
vreodată va sosi ziua în care ți se va da o adevărată afecțiune, nu va exista contrast între solitudinea
interioară și prietenia; mai mult încă, tocmai din acest semn infailibil o
vei recunoaște”. Solitudinea este creuzetul iubirii: marile realizări umane și
spirituale nu pot să nu traverseze solitudinea. Ba mai mult, tocmai solitudinea
devine fericirea celui care știe să o locuiască.
Făcând ecou dictonului
medieval „beata solitudo, sola beatitudo”, Marie-Magdeleine Davy scrie:
„Solitudinea este obositoare numai pentru cei care nu au sete față de
intimitatea lor și, că, în consecință, o ignoră; dar ea constituie fericirea
supremă pentru cei ce i-ai gustat savoarea”. Într-adevăr, solitudinea, desigur
de temut pentru că ne amintește solitudinea radicală a morții, este totdeauna solitudo pluralis, este spațiu de
unificare a proprii inimi și de comuniune cu alții, este asumare a celuilalt în
absența lui, este purificare a relațiilor care în continuul comerț cu lumea
riscă să devină nesemnificative. Iar pentru creștin este locul comuniunii cu
Domnul care i-a cerut să-l urmeze acolo unde El se găsește: câtă parte din
viața lui Isus s-a petrecut în solitudine! Isus care se retrage în deșert unde
cunoaște lupta cu Ispititorul, Isus care merge în locuri retrase pentru a se
ruga, care caută solitudinea pentru a trăi intimitatea cu Tatăl și pentru a
discerne voința Lui. Cu siguranță, ca și Isus, creștinul trebuie să umple
solitudinea lui cu rugăciunea, cu lupta spirituală, cu discernământul voinței
lui Dumnezeu, cu căutarea chipului Lui.
Comentând In 5, 13 care spune: „Omul care fusese vindecat nu știa cine este
(cel care-l vindecase): De fapt Isus dispăruse prin mulțime”, Augustin scrie:
„Este dificil ca Isus Cristos să fie văzut în mijlocul mulțimii; ne este
necesară solitudinea. De fapt în solitudine, dacă sufletul este atent, Dumnezeu
se lasă văzut. Mulțimea este gălăgioasă; pentru a-l vedea pe Dumnezeu îți este
necesară tăcerea”. Cristos-ul în care spunem că avem credință și pe care spunem
că-l iubim se face prezent în mijlocul nostru în Duhul Sfânt pentru a sălășlui
în noi și pentru a face din noi sălașul lui.
Solitudinea este spațiul pe care-l
pregătim discernământului acestei prezențe în noi și celebrării liturgiei
inimii. Apoi, Cristos care a trăit solitudinea trădării discipolilor, a
îndepărtării prietenilor, a refuzului din partea poporului lui, și chiar a
abandonului di partea lui Dumnezeu, ne indică calea asumării și a solitudinilor
impuse, a solitudinilor suferite, a solitudinilor „negative”. Cel care pe cruce
a trăit deplina intimitate cu Domnul cunoscând abandonul din partea lui
Dumnezeu, amintește creștinului că crucea este mister de solitudine și de
comuniune. Ea, de fapt, este un mister de iubire! (Enzo BIANCHI, Le parole
della spiritualità, Rizzoli, 1999 pp.181-184; trad. pr. Patrascu Damian; http://sfintisisfinte.blogspot.ro/2012/07/despre-solitudine.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu