„Ce vreţi?
Omul este om. Este desigur homo faber
[n.t. omul meşter], din leagăn
nu poate să stea cu mâinile liniştite, mâinile sale puternice şi delicate
[...], mâinile sale minunate... Omul este foarte satisfăcut de mâinile sale,
dar nu este deloc satisfăcut de sufletul său, iată ce trebuie înţeles. N-are
nici o dificultate cu mâinile sale, mâinile sale fac mereu ce vrea el,
contradicţia este în sufletul său. Omul este faber prin mâini; visează să aibă patru, opt, şaisprezece, tot
aâtea mâini câte ar putea să numere, le multiplică de altfel prin maşini, ştim
aceasta, am spus-o, s-a auzit. Răul este în suflet. Omul n-are decât două
mâini, ele lucrează foarte uşor împreună. Ele pot chiar, odată primită sarcina,
să lucreze fără el. Mâinile sunt docile, în schimb duhul nu este. Iar spiritul
omului nu este numai neascultător, el este adesea şi ca un judecător, ca un
duşman.Desigur, nu se poate nega că există o parte de spirit acordat cu
mâinile, făcut pentru ele – cel puţin mâinile nu sunt făcute pentru el – un
spirit al mâinilor, şi dificultăţile nu vin de la acest spirit. Dar există
această altă parte mereu nesatisfăcută, mai mult mau mai puţin în opoziţie
clară cu mâinile, şi care este cu adevărat ca un alt om în om. Când adversarul
misterios îl prinde, mâinile încetinesc puţin câte puţin munca, apoi se opresc
dintr-o dată; spiritul mâinilor trebuie să renunţe să le pună la treabă, homo faber se simte ridicol. Ajunge
chiar ca mâinile să crească sau să se ridice în aer, într-o mişcare de
rugăciune sau de teamă, în faţa unei fiinţe invizibile. Atunci homo faber se simte, şi el, cuprins de
nelinişte. Refuză să cedeze rivalului său, nu ştie de altfel foarte bine ce
vrea de la el, şi totuşi trebuie să i se supună. Incapabil de a se preda, se
răzbună. Se răzbună din cauza neliniştii sale asupra lucrărilor mâinilor sale,
distruge ceea ce a făcut mâinile sale minunate, devine atât de puternic ca să
distrugă aşa cum s-a arătat ingenios în a construi. (Bernanos G., La
liberte, p. 1358-1359 [trad. Isidor Chinez], în Bernanos Georges, Essais et écrits de combat, II, Gallimard, Paris 1995).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu