sâmbătă, 29 aprilie 2017

Pe drum cu Isus cel înviat [III TP (A) - 30 aprilie 2017]

Cina din Emaus - de Salomon de Bray.

Pe drum cu Isus cel înviat
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (30 aprilie 2017)

Lecturi: Faptele Apostolilor 2,14.22-33; 1Petru 1,17-21;Evanghelia Luca 24,13-35 .


Anunțul pascal răsună din textele biblice în această duminică; ele dau mărturii despre învierea lui Isus atât în relatarea despre cei doi ucenici care se duceau spre Emaus, cât și în predica lui Petru în dimineața zilei de Rusalii și în comunicarea de credință a lui Petru îndreptată spre comunitățile din scrisorilor sale.  

În prima lectură, luată din Faptele Apostolilor (2,14.22-33), este prezentat primul anunț sau kerygma Bisericii asupra căruia este întemeiată creștinătatea. Avem mărturia apostolului Petru în relație cu darul limbilor: „mulțimea […] a rămas uimită, pentru că fiecare îi auzea pe ei vorbind în limba sa” (v. 6). Este darul Duhului Sfânt care i-a făcut pe apostoli martori ai prezenței lui Dumnezeu. Și Petru încearcă să clarifice raportul dintre darul Duhului Sfânt și viața, moartea și învierea lui Isus Cristos. Rețineți: în viaţa lui a fost o schimbare radicală. Ne amintim de răspunsul dat când Isus anunţa patima sa. Nu putea suporta această idee: nu corespunde ideii pe care el o avea despre Mesia. Când a fost arestat, îi era așa de frică de viaţa sa încât afirma că nu făcea parte din grupul acela. Dar în ziua Rusaliilor, totul s-a schimbat: apostoli l-au primit Duhul Sfânt. Acum, Petru poate să dea mărturie cu tărie şi curaj: „Pe acest Isus, pe care voi l-ați făcut să moară pe cruce, Dumnezeu l-a înviat” (cf. v. 22-24). Suntem puși să ne confruntăm cu un profund și descumpănitor mister. Cum poate să gândească cineva că Dumnezeu vine să integreze moartea, chiar moartea pe cruce, a singurului drept „acreditat” – împuternicit – de Domnul?! Petru nu zăbovește să accentueze vina oamenilor care l-au ucis, dar el anunță gloria învierii. „Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt!” (v. 32). Acest lucru este anunţat în Scripturi, în Moise, în psalmi și în profeți. Speranța se bazează pe o capacitate interioară de percepere a prezenței divine. Acest lucru dă bucurie şi speranţă, mai ales certitudinea că Dumnezeu nu va abandona în moarte pe „sfântul” său [în ebraică chasid, cel credincios alianței divine pe care o pune în practică – este Tora]. De acum înainte va trebui să recitim tot Vechiul Testament în lumina învierii lui Isus.

În a doua lectură, luată din Scrisoarea lui Petru (1Pt 1,17-21), este însuși Petru care încurajează pe credincioși să meargă, în timpul peregrinării pământești [„în timpul înstrăinării voastre”], în teamă și iubire de Dumnezeu. Este vorba de experiența baptismală a creștinului, care se naște din Paștele lui Cristos pentru că „nu prin aur şi argint aţi fost răscumpăraţi” dar prin sângele preţios al lui Isus ați fost curățați. Cristos și-a oferit viaţa şi-a vărsat sângele pentru noi. Acum viața lui Isus a devenit viața noastră: incoruptibilă, viața veșnică. Această viață nouă devine punctul de referință pentru credința și comportarea celor care cred în el, căci este consacrat cu sângele lui Cristos ce l-a smuls din zădărnicia unei existențe fără sens, absurde.  „Prin el voi credeţi în Dumnezeu, care l-a înviat din morţi şi i-a dat gloria, aşa încât credinţa şi speranţa voastră să fie în Dumnezeu” (v. 21).

În ultimul capitol al Evangheliei după sfântul Luca (Lc 24,13-35) ne este transmisă experiența pascală a celor doi ucenici din Emaus despre Cristos cel înviat; relatează întâlnirea și dialogul Domnului cu discipoli în drumul spre Emaus. Este simbolul unei mulțimi de ucenici din toate timpurile; simbolizează dorinţa noastră de a se întâlni cu cel înviat. Luca precizează că unul dintre ei se numea Cleopa; nu ne spune numele celui de al doilea. Am putea spune că discipol cel de-al doilea suntem fiecare dintre noi.

Istoria ucenicilor din Emaus nu este altceva decât o iniţiere – o cateheză – în „a şti să vedem” care pleacă de la o privire cu vederi înguste, incapabilă de a-l recunoaşte pe pelerinul de pe acelaşi drum, şi în cele din urmă ajunge, cu ochii deschişi, să-l recunoască pe Domnul.

Suntem discipoli marcați de tristețe și descurajare. Suntem mâhniți „pe cale”… Un drum plin de tristețe, de deziluzie. Dar pe drumul nostru apare Cristos care se alătură nouă… Isus înviat merge cu oamenii. „Ei s-au oprit trişti” (v. 17). Dar întâlnirea cu pelerinul Isus, sfântul Luca face să se întrevadă posibilitatea unei rezolvări. Intervine pentru a explica Scripturile, pe Moise, pe profeți... Este dominat de lectura evenimentului pascal trăit de Isus și împărtășit celui credincios. La reflecțiile acestui personaj misterios, sufletul celor doi începe să se însenineze, inima începe „să le ardă”, dar nu este încă credință…

Ucenicii fac o cerere: „Când s-au apropiat de satul spre care mergeau, el s-a făcut că merge mai departe. Dar ei l-au îndemnat insistent: «Rămâi cu noi, pentru că este seară şi ziua e de acum pe sfârşite!»” (v. 29). Isus „s-a făcut că merge mai departe”. Ei, aici este problema: „s-a făcut că merge mai departe”.  Isus ar vrea să rămână cu noi, cu problemele noastre ca să ne lumineze. Este important să insistăm: „Rămâi cu noi, Doamne!” Milostivirea ta este puternică. „Rămâi cu noi!” El rămâne și face patru gesturi: a luat pâinea, a mulţumit, a frânt-o şi le-a dat-o lor. Poartă atenţia înapoi la cina euharistică, la pâinea frântă, la euharistie, împlinirea vieţii sale.

Ultima scenă este recunoașterea lui Isus în credință și vestirea către frați. Apoi ochii lor s-au deschis și l-au recunoscut. O dată ce au ajuns la credință ucenicii nu pot sta în loc. Experiența trăită pune pe fugă pentru a ajunge la Ierusalim: „Şi, ridicându-se în acelaşi ceas, s-au întors la Ierusalim” (v. 37). Astfel trebuie să alerge pentru a vesti credința fraților. Aceasta este trăsătura care-l face recunoscut pe Domnul.

O întoarcere de la deziluzie la credință. Aceasta o putem cere și noi: ca inima noastră să fie plină de iubire ce țâșnește din inima sa…




[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995].






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu