miercuri, 7 iulie 2021

† Duminica a 15-a de peste an [B]: Chemați la misiune [11 iulie 2021]

 


Chemați la misiune

 pr. Isidor Chinez (11 iulie 2021) 

LecturiAmos 7,12-15; Efeseni 1,3-14; Evanghelia Marcu 6,7-13; lecturi bibilice

Omilie

Tema liturgiei de astăzi este aceea a chemării la misiunea. Dumnezeu însuși alege și trimite vestitorii săi… și aceștea din Vechiul Testament. În timpul Bisericii, plecând de la apostoli, toți cei botezați sunt constituiți profeți. Proiectul lui Dumnezeu față de omenire este așa de mare și minunat încât trebuie purtat tuturor. Prima lectură este un text luat de cartea profetului Amos: se face aluzie la chemarea sa, din țăran în profet. Evanghelia vorbește despre împuternicirea dată de Isus celor doisprezece apostoli, cu tripla carismă: proclamarea împărăției, alungarea diavolilor și vindecarea bolnavilor. A doua lectură este planului lui Dumnezeu, al cărui scop final este recapitularea întregii creații, în Cristos, „spre lauda gloriei” Domnului. 

Prima lectură de astăzi (Am 7,12-15) evidențiază necesitatea slujirii profetice sau respingerea acesteia. El nu face semne minunate, ci face apel spre cel care l-a trimis și la realizarea viitoarelor evenimente teribile. Chiar dacă profeții au fost ascultații sau chiar persecutați, Dumnezeu îi trimite oricum, căci împlinirea lor este necesară. În centrul lecturii stă figura curajoasă a profetului Amos. E originar din Iuda, din Técoa, nu departe de Ierusalim, cam la 18 km mai la sud, la marginea pustiului lui Iuda. E păstor, se ocupă de creșterea animalelor și cultivarea sicomorilor – aliment pentru hrana animalelor, mai dulci decât smochinile. În jurul anului 760 î. C. este chemat de Domnul care îl face profetul său. După moartea regelui Solomon, regatul este împărţit în două: Regatul de Nord – Israel – cu capitala la Samaria și cu sanctuarul din Betel și Regatul de Sud – a lui Iuda –  cu capitala și templul din Ierusalim. Amos este trimis în Regatul din Nord ca să vestească cuvântul lui Dumnezeu, în sanctuarul din Betel. Domnul l-a luat de la turmă şi l-a purtat într-o confruntare crâncenă. A trebuit să se ridice chiar împotriva preotului Amasia care „i-a zis lui Amos: «Vizionarule, pleacă, fugi în ţara lui Iuda! Mănâncă acolo pâine şi profeţeşte acolo! Dar la Betel nu mai profeţi, căci este sanctuarul regelui şi casa regatului!»”(v. 12-13). „Pleacă de aici!”: căci preoţii îi spuneau regelui numai ceea ce el dorea să audă, trădându-și misiunea – ajung oamenii puterii! Amos nu este binevenit în sanctuarul din Betel. Preotul Amazia îi spune să renunţe la chemarea, să se retragă. Dar Amos îi răspunde cu un „nu” răspicat; el ştie misiunea sa; i-a fost încredinţată de însuşi Dumnezeu: „Domnul m-a luat din urma turmei şi mi-a zis: «Mergi şi profeţeşte poporului meu, Israel!»” (v. 15). Alege să nu ia în seamă ameninţarea primită și să  denunţe corupţia din societate. Cuvintele sale despre dreptate deranjează afacerile preotului Amasia, care sunt „activitățile necinstite”. Preotul vrea să-l împedice, să-l trimită de unde a venit. Astfel Amos este alungat din Betel. Și-a împlinit misiunea. Nu a dorit, nu a ales această misiune. E un țăran simplu. A fost trimişi pe străzi: „Mergi şi profețește poporului meu!” Să predice… și va predica, chiar dacă cuvintele sale pot să-i supere pe cei de la putere.

Din duminica aceasta, timp de șapte duminici, vom asculta din epistola sfântului Paul către Efeseni care începe cu imnul de laudă și binecuvântare (Ef 1,3-14): „binecuvântat să fie Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice fel de binecuvântare spirituală în cele cereşti, în Cristos” (v. 3). Din veșnicie, Dumnezeu a stabilit ca oamenii să fie chemați să devină fii al săi și acest lucru este făcut de către Fiul său, Isus. Și acest plan, sfântul Paul îl descoperă credincioșilor săi din Efes, cu mare entuziasm: „ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinţi şi neprihăniţi înaintea lui! În iubire el ne-a rânduit de mai înainte spre înfiere” (v. 4-5) [(n.r.) sau adoptare]. Este clar că și credincioșii trebuie să colaboreze cu proiectul lui Dumnezeu „ca să-l realizeze la împlinirea timpurilor: şi anume să fie reunite toate lucrurile cele din cer şi cele de pe pământ sub un singur cap, Cristos” (v. 10). Este rezumatul tuturor operelor: cu alte cuvinte, ei trebuie să se asigure că valorile Evangheliei transformă întreaga societate și le pune în armonie cu celelalte creaturi ale lui Dumnezeu. Nimeni nu este ca o insulă izolată, ci înţelesă ca parte a unui peisaj sublim, în care totul preamăreşte „spre lauda gloriei” lui Dumnezeu.

Am ascultat duminica trecută că Isus este respins de concetățenii săi din Nazaret. Acum, trimite apostolii săi în misiune spre locuitorii Galileei pentru a predica evanghelia împărăției lui Dumnezeu (Mc 6,7-13): „le-a dat putere asupra duhurilor necurate” (v. 7). Îi trimite martorii iubirii sale în mijlocul celorlalţi spre a le comunica iubirea lui Dumnezeu. Le dă indicații precise pentru a asigura succesul slujirii lor:  „le-a poruncit să nu ia nimic pentru drum, decât un toiag: nici pâine, nici desagă, nici bani la cingătoare, dar încălţaţi cu sandale şi: «să nu purtaţi două tunici!»” (v. 8-9). În acest fel, ei vor exprima în termeni concreți detașarea, gratuitatea în care se mișcă apostolii în toată ființa lor. Isus îi invită să fie profeți și misionari: să aleagă de a se prezenta lumii în sărăcie și libertate. Omului bogat în iubire nu-i lipsește nimic: Dumnezeu îl susține în eforturile sale. Ei sunt noua „familie” a lui Isus. Începe cu cei doisprezece apostoli: este convocarea un popor nou care va împlini voia lui Dumnezeu. Cei care erau îndepărtați, „excluși de la cetățenia lui Israel” (Ef 2,12), vor deveni astfel, datorită sângelui lui Cristos, „concetățeni ai sfinților și oameni de casă ai lui Dumnezeu, zidiți pe temelia apostolilor și profeților” (Ef 2,19-20).

„Ei au ieşit şi au predicat ca oamenii să se convertească. Şi scoteau mulţi diavoli, ungeau cu untdelemn mulţi bolnavi şi-i vindecau” (v. 12-13). Este triplul har: proclamarea împărăției, alungarea diavolilor și vindecarea bolnavilor. Predicarea împărăției este să se convertească [metanoia, în greacă], să-și pună speranța în Dumnezeu. „Scoteau mulți diavoli”: e o forță ce se impune duhului necurat – e duhul minciunii, care înșeală cu privire la voința lui Dumnezeu. Scopul diavolului este de a-l împinge pe om să acționeze împotriva voinței lui Dumnezeu. Dar oamenii sunt trecuți prin Biserică „de sub puterea Satanei la Dumnezeu” (Fap 26,18). Cei doisprezece apostoli reprezentă noua familie a lui Isus – este Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, care aduce lumina adevărul și împrăștie întunericul minciunii. 

Aceasta este propunerea lui Isus. Aceasta este misiunea profetică a Bisericii. Este necesar să fie acceptată de toată lumea!


Bibliografia [anul B]: Armellini F., http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996; Bianchi E., http://www.monasterodibose.it; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Brèthes Ch., Liturgia della festa. Anno B. Introduzioni, monizioni, proposte: un sussidio a foglietti separabili per preparare la messa, Messaggero Padova 1984; Cantalamessa R., http://www.qumran2.net; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989;  Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J., http://dimancheprochain.org; Follo F., http://francescofolloit.blogspot.com; Garcìa J. M., http://www.catechistaduepuntozero.it; Lucaci A., http://ro.radiovaticana.va; Lasconi T., http://www.paoline.it/blog/liturgia; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., http://www.qumran2.net; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Piccolo G.,  http://www.clerus.va/content/clerus/it/omelie; Mela R., http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio;  Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Ronchi E., http://avvenire.it; Rosini F., don Fabio Rosini - Pagina Archivio - Cerco il Tuo volto; L'Osservatore Romano; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N., http://thierry.jallas.over-blog.com.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu