Ioan, numit
"botezătorul", este fiul lui Zaharia şi al Elisabetei, amândoi din
neam preoţesc. Ştim, din cuvintele îngerului Gabriel, că Ioan (al cărui nume
înseamnă "Dumnezeu este binevoitor") este dăruit la doi soţi
înaintaţi în vârstă. Deja profeţit în Scriptură ca înaintemergător al lui
Mesia, Ioan este înzestrat cu puternicul caracter al lui Ilie. Într-adevăr
misiunea sa se va asemăna "în duh şi în putere" cu cea a profetului
Ilie, trimis să pregătească "un popor desăvârşit" pentru venirea lui
Mesia. Cel care avea să se nască reacţionează la prezenţa lui Isus
"tresăltând de bucurie" în sânul matern cu ocazia vizitei Mariei la
vara sa Elisabeta. Trimis de Dumnezeu să "facă drepte căile
Domnului", a fost sfinţit de harul divin chiar înainte ca ochii săi să
vadă lumina. "Iată - îi spune Elisabeta «plină de Duhul Sfânt» Mariei -
îndată ce urechile mele au auzit glasul salutului tău, a tresăltat de bucurie
pruncul în sânul meu".
După cronologia sugerată de îngerul Gabriel ("Elisabeta este acum în
luna a şasea"), naşterea înaintemergătorului a fost fixată de către
Biserica latină la trei luni după Buna-Vestire şi cu şase luni înainte de
Crăciun. Celebrarea naşterii Botezătorului este, împreună cu cea a naşterii lui
Isus şi a Mariei, singura sărbătoare liturgică pe care Biserica o dedică
naşterii unui sfânt. Sfântul Ioan Botezătorul, ales ca patron de nu mai puţin
de şaizeci şi şase de oraşe şi sate italiene, este primul sfânt cinstit de
Biserica universală printr-o sărbătoare liturgică particulară, de dată foarte
veche. Sfântul Augustin ne spune că sfântul era comemorat la 24 iunie în
Biserica africană.
La fel de veche este celebrarea vigiliei sfântului, cunoscută deja de Sacramentarul
Leonian, suprimată numai de noul calendar. Aceasta este dovada marelui
interes pe care în toate timpurile l-a suscitat acest auster profet, atât de
mult apreciat de către Cristos, încât a fost definit "cel mai mare dintre
cei născuţi din femeie".
În istoria răscumpărării, Botezătorul este printre personalităţile cele
mai deosebite: este ultimul profet şi primul apostol, întrucât îl precede pe
Mesia şi îi dă mărturie. "Este mai mult decât un profet - mai spune Isus.
- El este acela despre care stă scris: Iată eu trimit pe mesagerul meu înaintea
feţei tale, pentru a-ţi pregăti calea înaintea ta". Biciuitor al
ipocriziei şi al imoralităţii, a plătit prin martiriu rigoarea morală pe care
nu numai că o predica, ci o şi punea în practică, fără a cunoaşte compromisul
nici chiar în faţa ameninţării cu moartea. La 29 august Biserica aminteşte
printr-o a doua celebrare liturgică martiriul Botezătorului, prototipul
călugărului şi al misionarului.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa şi Luigi
Giovannini, Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei; sursă: http://www.ercis.ro/liturgie/sfantzi.asp).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu