„Ascultaţi de el!”
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (4 august 2019)
Lecturi: Daniel 7,9-10.13-14; 2Petru 1,16-19; Evanghelia Luca
9,28b-36; lecturiOmilie
În fiecare an pe 6 august se celebrează Schimbarea la față a Domnului.
[Astăzi celebrăm ziua cu anticipație, mai devreme]. Este un mare mister! Pentru orientali reprezintă Paștele de Vară după importanța
pe care o are în evanghelii.
În prima lectură luată din cartea profetului Daniel (Dan
7,9-10.13-14), se prezintă o descoperire a lui Dumnezeu [teofanie]: „Eu, Daniel, am privit până când au fost
stabilite nişte tronuri şi un Bătrân s-a aşezat. Hainele lui erau ca zăpada şi
părul capului său, ca lâna curată. Tronul lui era flăcări de foc şi roţile lui,
foc arzător. Un râu de foc curgea şi ieşea dinaintea lui. Mii de mii îi slujeau
şi zeci de mii de zeci de mii stăteau înaintea lui. S-a aşezat la judecată şi
cărţile au fost deschise” (v. 9-10). Cartea (cap. 7) reprezintă viziunea despre
istoria umană ce se încheie cu venirea împărăției escatologice a lui Dumnezeu. Momentul culminant este apariția lui Antioh Epifanul (175-164 î.C.)
[monarhul sirian care a condus Israelul în secolul al II-lea î.C.],
reprezentantul micului corn pe capul celei de-a patra fiare simbolizând nu
numai o împărăție în lupta cu altele împărății, ci și puterea umană care se
ridică împotriva lui Dumnezeu. După ce patru mari imperii sunt osândite de cel
Preaînalt, este glorificat Fiului Omului. „Bătrânul de zile” – indică veșnicia lui Dumnezeu – îl prezintă
curții cerești și omenirii pe Fiul Omului: „iată, cineva ca un Fiu al Omului
venea pe norii cerului!” (v. 13). Și îl înscăunează ca „Domn” [Kyrios] și suveran al întregului univers
și al istoriei: „Lui i s-au dat stăpânirea, gloria şi domnia şi toate
popoarele, neamurile şi limbile îl slujesc. Stăpânirea lui este o stăpânire
veşnică, ce nu va trece, şi domnia lui nu va fi distrusă” (v. 14). Descoperirea
lui Dumnezeu din cartea lui Daniel
este un îndemn pentru poporul evreu scrisă în epoca Macabeilor (în secolul al
II-lea î.C.) pe timpul revoltei, devine în lectura creștină un cântec către
Isus cel înviat și înălțat în gloria Tatălui: „Mi-a fost dată toată puterea în
cer și pe pământ!” (Mt 28,16).
Avem relatarea mărturiei lui
Petru în schimbarea la față a Domnului în lectura a doua din Scrisoare a sfântului Petru (2Pt 1,16-19). Apostolul nu se limitează
la a informa; el vestește ce a însemnat pentru el această experiență. În cele
două texte – cel evanghelic și din cartea lui Daniel – suntem invitați să credem în Isus cel înviat. Este o
scriere foarte târzie, probabil ultima din Noul Testament. Vrea să prezinte
schimbarea la față ca fiind revelația cuvântului profeților. Acceptarea
mărturiei profeților, a Scripturii, nu se bazează pe „basme bine ticluite”, ci
pe cuvântul lui Dumnezeu care este făclie ce strălucește într-un loc întunecos.
„Noi nu v-am făcut cunoscută puterea Domnului nostru Isus Cristos şi venirea
lui pe baza unor basme bine ticluite, ci pentru că am fost martori oculari ai
măreţiei lui. El a primit de la Dumnezeu Tatăl cinste şi mărire atunci când din
partea gloriei măreţe a venit acest cuvânt: «Acesta este Fiul meu cel iubit, în
care mi-am găsit plăcerea». Noi înşine am auzit acest glas venit din cer când
eram cu el pe muntele cel sfânt” (v. 16-18). Cu Petru asistăm la acest eveniment unic în viața lui Isus. Schimbarea la
față l-a marcat așa de tare încât după lungi perioade vorbește despre aceasta. În
timp ce pășim prin obscuritatea vieții pământești, cuvântul este făclie ce ne
conduce pașii pe calea veșniciei.
Cheia lecturii din această sărbătoare – este propusă Evanghelia după Luca (Lc 9,28-36)
– este prima anunțare a pătimirii, morții și învierii lui Isus: „Fiul Omului
trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de
cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie” (Lc 9,22). Aceasta i-a încurcat pe ucenici, mai ales pe Petru care
este într-o profundă criză. Evreii învățau că Mesia va fi glorios și victorios.
Pentru aceasta Petru se împotrivește cu atâta forță crucii. Un condamnat la
moarte nu putea fi Mesia, căci Legea spunea că este „blestemul lui Dumnezeu” (Dt 21,23).
„Cam la opt zile după aceste cuvinte, [Isus] i-a luat cu sine pe
Petru, pe Ioan şi pe Iacob şi s-a urcat pe munte, ca să se roage. Şi, în timp
ce se ruga, înfăţişarea feţei lui s-a schimbat, iar îmbrăcămintea lui a devenit
albă, strălucitoare” (v. 28-29).
Cei trei apostoli au mărturisit:
„în el strălucea gloria lui Dumnezeu”. Miraculosul în schimbarea la faţă este
că un om cu un trup ca al nostru răspândeşte o lumină divină. Această luare în
stăpânire a lui Isus de slava luminoasă a lui Dumnezeu Tatăl se va realiza la
înviere, a cărei prevestire este schimbarea la faţă. Lumina este forma de
comuniune perfectă: permite cunoașterea reciprocă. Cei din Orient cântă
antifona după împărtășanie: „am văzut lumina” [ìdomen tò phòs]. Noi la Liturghie „am văzut lumina” lui Cristos,
precum Moise în rugul arzând de pe muntele Sinai, precum Petru, Iacob și Ioan
pe muntele Tabor, precum apostolii cu Maria în cenacol la Rusalii, precum Paul
pe drumul Damascului… Isus va descoperi că noi suntem „fiii luminii” în liturgia
cerului când Dumnezeu va fi totul în toți.
Evenimentul nu este ultimul punct
– sfârșitul – ci este calea care duce la angajarea crucii. Luca explică scopul
convorbirii cu Moise și Ilie: „Şi, iată, doi bărbaţi vorbeau cu el: aceştia
erau Moise şi Ilie, care, apărând în glorie, vorbeau despre plecarea lui, ce
avea să se împlinească în Ierusalim” (v. 30-31). Vorbeau despre „plecarea” sa, „exodul”
său – aluzie la suferința pătimirii, învierii și înălțării prin misterul
pascal. Cristos este „slujitorul suferind”. Evanghelistul scrie despre plecarea
tragică din lume la Tatăl, răsturnând astfel planurile apostolilor și semănând
confuzie în mințile lor. După logica lor, Isus nu putea sfârși pe cruce. Îl
aștepta gloria împărăției pământești. În schimb, logica lui Dumnezeu este total
diferită. Marea descoperire [cristofanie]
se dezvăluie în proclamarea finală: „atunci a fost o voce din nor, spunând:
„Acesta este Fiul meu cel ales; ascultaţi de el!” (v. 35). Este scopul acestei
descoperiri: „ascultați-l!” Evenimentul
se va termina cu un cuvânt al Tatălui care îl arată pe Fiul și îi invită să-l
asculte. Este vocea Tatălui ce nu se discută. Discursul lui Dumnezeu va încheia această viziune. Schimbarea la față a
lui Isus este doar un pas, o cale spre gloria cerului.
Schimbarea la faţă este un
eveniment însemnat în desfăşurarea misterului mântuirii, cinstit de Biserică,
atât în Apus, cât şi în Răsărit, în cadrul liturgic. Papa Calixt al III-lea a
ridicat „Schimbarea la faţă” la rangul de mare sărbătoare în amintirea
victoriei purtate de armatele creştinilor împotriva turcilor la Belgrad (1456).
Vestea biruinţei a ajuns la Roma în ziua de 6 august.
Sărbătoarea „Schimbării la faţă”
pentru viaţa creştină este amintirea datoriei de a lucra fără încetare la
îndepărtarea vălului ignoranţei şi al răutăţii, pentru ca gloria lui Dumnezeu
să se schimbe în inimile noastre într-o zi de lumină…
bibliografia [anul
C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia,
Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di
Ci, Leumann (Torino) 1997; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli
M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org);
Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro;
www.pastoratie.ro); Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it);
Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia);
Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net);
Masetti N., Guidati dalla Parola,
EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo
A., (ed) Messale e lezionario meditato,
EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi
G., Celebrarea și trăirea Cuvântului,
Sapientia, Iași 2014; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu