„Maria, mama
lui, era logodită cu Iosif. Mai înainte ca să locuiască ei împreună, s-a aflat
că a zămislit de la Duhul Sfânt”. Un om lipsit de credinţă ar râde citind
această frază, aparent lipsită de logică. Doar un om plin de o mare credinţă ar
putea crede cu simplitate într-un mister atât de înalt care depăşeşte
conceptele noastre umane. Iar Iosif a fost acel om. Ca şi Abraham, „a crezut,
sperând împotriva oricărei speranţe”. Dumnezeu a garantat promisiune „pentru
toţi urmaşii, nu numai pentru cei care provin din lege, dar şi pentru cei care
provin din credinţa lui Abraham, care este tatăl nostru al tuturor”. Pentru
credinţa sa, Dumnezeu l-a constituit pe Iosif, aşa cum mai înainte a făcut cu
Abraham”, „tatăl multor popoare”, adică patronul Bisericii universale. Aşa se
realiza planul făcut de Dumnezeu din vechime, după promisiunea solemnă făcută
regelui David: „eu voi pune după tine un urmaş, care se va naşte din tine”. Era
planul făcut de Dumnezeu pentru a salva omenirea: „Tu îl vei numi Isus: căci el
va salva poporul său de păcate!”
Mesajul doctrinal
1. Iosif,
omul drept. Din figura minunată a lui Iosif, putem scoate în evidenţă
două trăsături. Mai întâi, Iosif era un om „drept”, cu un simţ al dreptăţii mult
superior celui din legea veche. Legea Vechiului Testament când era cazul unei
fete logodite prinse în adulter poruncea: „să fie scoasă la uşa casei
părinteşti şi lumea din cetate o va ucide cu pietre, aşa încât să moară, pentru
că a comis o nelegiuire în Israel” (Dt 22,21). Dreptatea lui Iosif nu era o
aplicare rece a unei legi stabilite în trecut, pentru a educa încăpăţânatul
popor al lui Israel ca să accepte o corectitudine elementară. Aici avem ceva
mult diferit: totala jertfire de sine pentru binele celuilalt: legea iubirii,
nucleul mesajului lui Isus. Iosif nu înţelegea ce i s-a întâmplat Mariei, dar
putea citi în ochii săi inocenţa sa şi nu suporta să o vadă batjocorită de tot
Nazaretul din cauza sarcinii sale. Se gândea să-i dea în secret o carte de
repudiere, ca să o elibereze de legătura care îi unea, îndepărtându-se astfel
de acel mister pe care îl intuia fără să înţeleagă, şi să plece. În ochii
oamenilor însă, această fugă ar fi apărut ca o admitere a vinovăţiei din partea
sa, unită cu laşitatea de a nu voi să-şi asume propria responsabilitate. Iosif,
om extraordinar, prin iubirea sa se învrednicea să fie tatăl lui Isus.
2. Iosif,
omul cel umil. Dar evanghelia ne arată şi surprinzătoare umilinţă a lui
Iosif, vizibilă în ascultarea sa. Textul sacru ne prezintă prima poruncă pe
care Dumnezeu i-o dă lui Iosif în somn; vor urma şi altele. Om practic şi tăcut,
Iosif nu răspunde prin cuvinte, dar cu faptele, şi face aceasta imediat. Este
ca acel administrator despre care ne vorbeşte Isus, căruia stăpânul poate să-i
lase în linişte gestionarea tuturor averilor sale (cf. Lc 12,42). Astfel, la
semnul pe care i l-a dat Dumnezeu, îl vom vedea mai târziu lăsând casa sa şi
toate siguranţele sale umane ca să meargă în Egipt şi apoi să se întoarcă
atunci când probabil tocmai găsise acolo o muncă bună. Iosif nu are planuri
pentru sine, dar trăieşte zi de zi, atent la voinţa lui Dumnezeu. Fără să spună
un cuvânt, este umilul slujitor al Domnului. Iosif, un om extraordinar, prin
ascultarea sa ajunge să fie soţul vrednic al Mariei.
Sugestii pastorale
1. Încrederea în planurile lui Dumnezeu. Ştim din experienţă ca planurile divine sunt mult mai înalte decât ale noastre. Nu este totdeauna uşor să le accepţi. Omul tinde să se bazeze doar pe puterile sale, iar voinţa lui Dumnezeu îi pare apăsătoare şi grea. Iosif ne învaţă să punem planurile lui Dumnezeu ca program al propriei vieţi, cu o ascultare simplă, promptă şi operantă. Încredinţarea la voinţa lui Dumnezeu este, desigur, exigentă, dar dă pace, seninătate şi fecunditate spirituală. Să învăţăm să ne lăsăm conduşi nu de părerea oamenilor, aşa de uşuratică şi de schimbătoare, dar de voinţa lui Dumnezeu care este singura în stare să dea sens vieţii noastre.
2. Răbdarea.
Virtutea răbdării cere o mare asceză. Este rodul unui efort interior constant
şi al unei mari stăpâniri de sine. Astăzi vedem această virtute la sfântul Iosif:
el înfruntă cu răbdare diferitele împrejurări ale vieţii sale, momentele pline
de bucurie şi cele de tulburare, de îndoială, de persecuţie. Omul drept este şi
om răbdător. Să învăţăm să suportăm cu răbdare, aşa cum face el, acele dureri
pe care providenţa divină le permite în viaţa noastră. Sunt multe
dificultăţile, suferinţele pe care omul trebuie să le înfrunte, în cursul
vieţii. Şi singura trecere a timpului, cu semnele sale de uzură şi de
înfrângere, cere din partea noastră exerciţiul unei mari răbdări. Răbdarea să
fie semnul distinctiv al atitudinii în familie, în relaţiile conjugale, în
educarea copiilor, în boli şi în suferinţe... Aşa cum a făcut cu sfântul Iosif,
Dumnezeu nu ne lasă niciodată singuri nici pe noi, stă totdeauna alături de noi
pentru a ne întări şi a ne susţine şi a ne da perseveranţa în a face binele. (Sursa: http://www.qumran2.net/; http:// www.totustuus.net [2007]; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu