Dumnezeu nu cere sacrificiul omului
în faţa maiestăţii sale, dar cere recunoaşterea sa ca dar şi izvor de viaţă ca
noi să putem să avem viaţa din plin.
Prezentându-se lui Dumnezeu, omul
este restituit sie însuşi. Recunoscând că viaţa omului este dată de Dumnezeu,
noi descoperim marele dar al vieţii.
Simeon înseamnă: „Dumnezeu a
ascultat”. Duhul Sfânt era peste el: de aceea asculta şi observa Cuvântul.
Numai oamenii luminaţi de Duh ştiu să explice exact Scriptura şi să judece
evenimentele mântuirii. Braţele bătrânului Simeon reprezintă braţele bimilenare
ale Israelului care primesc floarea noii vieţi, promisiunea lui Dumnezeu.
Cântecul lui Simeon este pe linea
marii tradiţii a Slujitorului lui Jahweh: „Te voi face lumină pentru popoare ca
să porţi mântuirea mea până la marginile pământului” (Is 49,6). Acum se
împlineşte ceea ce a fost prezis: „Scoală-te, îmbracă-te în lumină, gloria
Domnului străluceşte asupra ta. Pentru că, iată, întunericul acoperă pământul,
ceaţa deasă învăluie popoarele; dar asupra ta străluceşte Domnul, gloria sa
apare în tine. Popoarele vor merge la lumina ta, regii în splendoarea
strălucirii tale” (Is 60,1-3).
Numai cel care-l vede pe Isus
salvator poate trăi şi muri în pace. Numai întâlnirea cu Dumnezeu poate vindeca
viaţa de veninul fricii de moarte şi vindeca omul de falsa imagine a lui
Dumnezeu. În spatele porţii morţii nu ne aşteaptă abisul întunericului, dar
sala iluminată a ospăţului vieţii veşnice.
La mântuirea şi pacea prezente în
cântecul lui Zaharia, aici se adaugă lumina cu o conotaţie clară de
universalism: mântuirea este pentru toate popoarele.
Simone, mişcat de Duhul sfânt, l-a
recunoscut pe Isus; acum prezice Mariei destinul fiului. Persoana lui Isus ne este
explicată şi astăzi nouă de Vechiul Testament. Isus va fi în acelaşi timp cauză
de cădere şi de înviere pentru mulţimile lui Israel, pentru că poartă o
mântuire „scandaloasă” pe care nimeni nu este în stare să o accepte. Isus
contrazice orice gând al omului. Este scandal şi nebunie. De aceea toţi îl
contrazis, se scandalizează de el şi cad. Este aici ascuns deja misterul morţii
şi învierii Domnului care ca o spadă pătrunde inima fiecărui ucenic şi a
întregii Biserici, a cărei figură este Maria.
La cuvântele dure de condamnare, de
contradicţie şi de sabie, se adaugă cuvinte de felicitare, de întărire şi
sprijin. Numele profetesei şi al strămoşilor săi înseamnă mântuire şi
binecuvântare: Ana înseamnă Dumnezeu dă
har, Fanuel înseamnă Dumnezeu este
lumină, Asher înseamnă fericire.
Numele nu sunt lipsite de
semnificaţie. Iar aici semnificaţia lor luminează şi poartă totul în
splendoarea bucuriei, a harului şi a bunăvoinţei lui Dumnezeu. Timpul mesianic
este timpul luminii depline. Ana este ca un exemplu luminos al văduvelor creştine:
„cea care este cu adevărat văduvă şi a rămas singură, şi-a pus speranţa în
Dumnezeu şi se dedică rugăciunii zi şi noapte” (1Tim 5,5). Luminată de Duhul
Sfânt, Ana îl recunoaşte pe Mesia în copilul pe care Maria îl poartă la templu.
Mergând după Simeon, îl laudă pe Dumnezeu şi vorbeşte continuu despre Isus
tuturor celor care aşteptau „mântuirea Ierusalimului” (v. 38).
În templul din Ierusalim se
descoperă două aspecte: contradicţia faţă de Isus şi primirea în credinţă,
condamnarea şi mântuirea, căderea şi ridicarea. Din Ierusalim în al cărui
templu este ridicat semnul, iradiază lumina care străluceşte asupra păgânilor
şi se manifestă gloria lui Israel. (don Lino
Pedron; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu