Predica lui Ioan Botezatorul - de Mattia Preti |
Evanghelia – Marcu 1,1-8: Începutul
Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Aşa cum este scris în profetul
Isaia: Iată, eu îl trimit pe îngerul meu înaintea feţei tale; el îţi va pregăti
calea. Glasul celui care strigă în pustiu: Pregătiţi calea Domnului, faceţi
drepte cărările lui. Ioan Botezătorul a apărut în pustiu, predicând botezul
pocăinţei spre iertarea păcatelor. Întreaga regiune a Iudeii şi toţi locuitorii
Ierusalimului veneau la el şi erau botezaţi de el în râul Iordan,
mărturisindu-şi păcatele. Ioan era îmbrăcat cu o haină din păr de cămilă şi
încins la mijloc cu o cingătoare din piele; mânca lăcuste şi miere sălbatică şi
predica zicând: “Vine după mine cel care este mai puternic decât mine, căruia
eu nu sunt vrednic să mă plec să-i dezleg cureaua încălţămintei. Eu v-am
botezat cu apă, însă el vă va boteza cu Duhul Sfânt”.
Omilie
Putem
parafraza imediat acea fraza iniţială a fragmentului evanghelic din a doua
duminică din Advent: „Începutul vestei fericite care constă în faptul că Isus
este Mesia, Fiul lui Dumnezeu”. Pentru evanghelistul Marcu vestea cea bună nu
este doar anunţul Împărăţiei făcut de Isus (cf. Mc 1,14-15), dar este Persoana
şi evenimentul lui Isus, care acum continuă să fie predicat de comunitate.
Pentru
profetul Isaia – prima lectură – veste cea bună este reîntoarcerea din exilul
babilonic, pentru Marcu este venirea lui Isus. Mai profund, pentru Isaia vestea
fercită este siguranţa prezenţei eliberatoare a lui Dumnezeu: „Iată, Dumnezeul
vostru”. Pentru Marcu este vorba despre o prezenţă imens mai semnificativă:
Fiul lui Dumnezeu s-a făcut om şi a devenit fratele nostru. Isus este semnul că
Dumnezeu a acceptat lumea în mod definitiv: solidaritatea sa faţă de noi este
ireversibilă.
„Aşa cum
este scris”: evanghelistul afirmă că istoria lui Isus are loc în continuitate
(„cum este scris”), chiar dacă în acelaşi timp poate să se definească pe drept
o noutate („începutul”). Referirea la Scripturi subliniază două imperative: „Pregătiţi
calea Domnului, faceţi drepte cărările sale”. Sunt două imperative care invită
la convertire, care sunt o răsturnare radicală a omului de a gândi existenţa sa:
nu numai renunţarea la actele păcătoase, dar chiar mai înainte o eliberare de
ceea ce le provoacă.
„Erau
botezaţi de el”: din puţinele notiţe ale lui Marcu pare să se deducă faptul că
ritul se desfăşura în felul acesta: mulţimea ascultă cuvântul Botezătorului
care invită la convertire şi anunţă venirea iminentă a timpului mesianic, își recunoaşte
şi îşi mărturiseşte propriile păcate, intră în apa Iordanului. Pentru
evanghelist acesta este începutul marii întruniri mesianice. Figura dominantă
este Botezătorul, personaj prezentat nu ca simplu vestitor al lui Isus, dar ca
precursorul său. Marcu nu se opreşte prea mult asupra predicării Botezătorului.
Se limitează a spune că „boteza în pustiu, predicând un botez de convertire”.
Evanghelistul se concentrează pe faptul că Ioan Botezătorul a vestit venirea
iminentă a lui Mesia şi i-a indicat superioritatea. Ioan Botezătorul este
cuprins total în această misiune: să atragă atenţia asupra lui Isus. Este datoria
esenţială a oricărui ucenic. Mai este însă şi o a doua insistenţă:
evanghelistul se lungeşte în a descrie modul în care trăia Ioan: în deşert, în
austeritate, ca profetul Ilie. Ioan nu este doar predicatorul convertirii, este
„figura” convertitului.
(don Bruno
Maggioni [04.12.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; sursă:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu