Ana cu Samuel la Templu de Frank W.W. Topham - 19th century |
Conciliul Vatican al II-lea s-a orientat în mod clar
spre conceptul de credinţă din Sfânta Scriptură. Două sunt textele importante
în această privinţă:
„Lui Dumnezeu care se
revelează i se datorează ascultarea credinţei (Rom 16,26; cf. 1,5; 2Cor
10,5-6), cu care omul se abandonează în întregime lui Dumnezeu, în mod liber,
dându-i «respectul deplin al intelectului şi al voinţei» şi consimţind de bună
voie la revelaţia sa. Pentru a putea presta o astfel de credinţă este necesar
harul lui Dumnezeu care previne şi sprijină şi ajutorul interior al Duhului
Sfânt, care mişcă inima şi o îndreaptă spre Dumnezeu, deschide ochii minţii şi
dă «tuturor bunul gust în a consimţi şi în a crede adevărului». Pentru ca apoi
înţelegerea revelaţiei să devină mereu mai profundă, acelaşi Duh Sfânt
perfecţionează în mod continuu credinţa prin darurile sale” (DV, n. 5).
„Un element fundamental
al doctrinei catolice, conţinut în Cuvântul lui Dumnezeu şi predicat în mod
constant de Sfinţii Părinţi, este că omul este chemat să răspundă lui Dumnezeu
crezând de bună voie; deci nimeni nu poate fi constrâns să îmbrăţişeze credinţa
împotriva voinţei sale. Căci actul credinţei este prin însăşi natura sa un act
liber, astfel că omul, răscumpărat de Cristos Salvatorul şi chemat în Cristos
Isus să devină fiu adoptiv, nu poate să adere lui Dumnezeu care i se revelează,
dacă Tatăl nu-l atrage şi dacă nu aduce lui Dumnezeu un omagiu raţional şi
liber. Aşadar corespunde naturii credinţei ca în materie de religie să se
excludă orice formă de constrângere din partea omului” (DH 10).
Credinţa ca răspuns personal al
omului întreg dat lui Dumnezeu.
Conciliul Vatican al II-lea prezintă în mod
clar credinţa ca răspuns al omului dat lui Dumnezeu care îi adresează cuvântul
în Cristos. Este văzută ca un asentiment dat revelaţiei (cf. DV 5). Pe primul loc nu stă însă o sumă
de adevăruri revelate, cât mai ales realitatea istorică a lui Dumnezeu care se
revelează. Deci, credinţa nu este deloc doar asentimentul intelectual la ceea ce
a spus Dumnezeu, ci mai mult este dăruirea de sine a omului întreg lui Dumnezeu
care i se împărtăşeşte: „Omul se abandonează lui Dumnezeu în întregime în mod
liber” (DV 5).
Conciliul s-a străduit să prezinte
credinţa ca o întâlnire personală între Dumnezeu care se revelează şi omul care
crede.
Credinţa, dar al lui Dumnezeu este
în acelaşi timp act liber al omului
Conciliul sublinează în credinţă
două aspecte care la prima vedere parcă se contrazic: credinţa este har;
credinţa este decizie şi acţiune liberă a omului.
Conciliul Vatican al II-lea nu menţionează dovezile
exterioare ale revelaţiei, fără ca prin aceasta să le nege. Însă descrie
acţiunea divină interioară care mişcă inima şi o înclină spre Dumnezeu,
deschide ochii inteligenţei şi conduce omul la credinţă.
În DH 10 este prezentată acţiunea harului făcând referinţă la
cuvintele scripturistice din In 6,44,
conform cărora Tatăl „atrage” omul. În acest mod credinţa este îndepărtată de
pericolul unuei intelectualizări unilaterale, este văzută ca darul harului în
domeniul „spiritual”.
Credinţa, care izvorăşte total din
har şi de aceea este şi rămâne un dar nemeritat din partea lui Dumnezeu, este
cu toate acestea în acelaşi timp un act liber al omului. Harul nu exclude
libera decizie umană, cât mai mult o face posibilă. Acţiunea divină care
produce credinţa şi cooperarea umană nu stau pe acelaşi plan al cauzalităţii şi
nici nu se exclud reciproc.
Conciliul porneşte de la demnitatea
omului liber, care determină şi comportamentul său faţă de Dumnezeu. Calea de a
ajunge la adevăr – chiar la adevărul revelat – trece numai prin libertatea de
decizie interioară şi exterioară. Astfel libertatea credinţei este ancorată în
essenţa intimă a omului iar credinţa apare ca acţiunea omului foarte
responsabil, ca decizie permanentă menţinută în mod liber şi conştient.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu