Candelă... |
1.
Iniţiativa lui Dumnezeu în credinţă. Ca şi în Vechiul Testament şi în
predica lui Isus credinţa presupune iniţiativa divină. „Nimeni nu-l cunoaşte pe Fiul
decât Tatăl, nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni, decât nimai Fiul și acela
căruia Fiul vrea să-i reveleze” (Mt 11,27). Ceea ce este valabil pentru
credinţa în Tatăl, este valabil şi pentru credinţa în Fiul. De aceea Isus răspunde astfel lui Petru care
a recunoscut mesianitatea şi filiaţiunea sa divină: „căci nu carnea și sângele
ți-au revelat acestea, ci Tatăl meu care este în ceruri” (Mt 16,17).
Apostolilor le este dat să înţeleagă misterul împărăţiei cerului (cf. Mc 4,11).
Credinţa presupune deci cuvântul revelaţiei şi iluminării din partea lui
Dumnezeu.
2. Credinţa
în mesajul Împărăţiei lui Dumnezeu. În timp ce în Vechiul Testament
credinţa constă pe de o parte în recunoaşterea că Dumnezeu a condus poporul în
trecut şi, pe de altă parte, în aşteptarea mântuirii viitoare, în evanghelii ea
se referă la prezent, unde se împlineşte aşteptarea şi ajunge Împărăţia lui
Dumnezeu. „S-a împlinit și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă
și credeți în evanghelie” (Mc 1,15). Isus dă mărturie despre Împărăţia lui
Dumnezeu prin cuvântul şi minunile sale. Acestea, pe de o parte, presupun
credinţa în puterea lui Dumnezeu care se descoperă în Isus (cf. Mc 2,5; 5,34;
9,14-29; 10,52; Lc 17,19), pe de altă parte pregătesc calea credinţei în Mesia
(Mc 4,41: "Cine este oare acesta, că şi vântul şi marea îl ascultă?”). În
credinţă omul atinge deja binele mesianic al iertării păcatelor (cf. Lc 7,50).
3.
Credinţa ca dăruire totală. Credinţa nu constă doar în practici religioase exterioare.
Isus dojeneşte numindu-i necredincioşi pe acei iudei care mărturiseau zilnic pe
Dumnezeu numai cu buzele (cf. Mt 17,17). Credinţa adevărată conţine şi
cunoaşterea şi înţelegerea (cf. Mt 11,25-27), însă în limbajul Sfintei
Scripturi cunoaşterea nu indică doar o activitate intelectuală, ci mult mai
mult. Conform Sinopticilor, „credinţa” exprimă atitudinea complexă în faţa Împărăţiei
lui Dumnezeu şi a lui Cristos, atitudine care presupune rupere totală de păcat
şi renunţare la sine însuşi (cf. Mc 1,15). Numai cel care se eliberează de
meschinătatea şi orbirea umană a păcatului şi de propria dreptate plină de mândrie
poate să se deschidă Împărăţiei lui Dumnezeu (cf. Mt 21,32).
Credinţa trebuie să pătrundă omul
întreg şi toată viaţa sa: credinţa este adevărată când se transformă în urmarea
lui Cristos, când cel credincios mărturiseşte pe Cristos chiar în persecuţie (cf.
Mt 10,32; Mc 8,38). În plus, credinţa adevărată se traduce şi în rugăciune şi
astfel în credinţă care mută din loc munţii (cf. Mc 11,23s).
4. Mântuirea
este în credinţă. Credinţa face posibilă mântuirea în timp ce necredinţa îi
închide calea. Credinţa este deja presupusă pentru ca Dumnezeu să poată săvârşi
minuni în favoarea omului prin Cristos. Însă, mântuirea deplină, definitivă şi
escatologică, vine oferită numai celui credincios. "Cine va crede şi va fi
botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat" (Mc 16,16).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu