Dumnezeu
are iniţiativa: fiind autorul interpelării noastre interioare prin
har, cât şi al chemării prin predică. Iniţiativa este a harului.
Omul,
la rândul său, răspunde la chemare, dar nu fără ajutorul divin:
acceptă mărturia, se încredinţează total lui.
Dumnezeu
intervine din nou: el socoteşte credinţa ca dreptate, el dăruieşte
din îndurare dreptatea în schimbul credinţei, dar nu ca echivalentul
sau compensaţia credinţei. Până aici, harul a avut partea sa preponderentă.
Dreptatea
dăruită omului îi impune obligaţia şi-i conferă puterea de a săvârşi fapte
bune. Întărit de har, omul poate umba din virtute în virtute, dar
roadele pe care le dobândeşte, deşi îi aparţin, nu sunt exclusiv ale sale,
deoarece el le-a fructificat pe baza fondurilor lui Dumnezeu, cu ajutorul
avansurilor lui Dumnezeu.
Dumnezeu
încununează lucrarea sa: el justifică pentru totdeauna omul, declarându-l drept înaintea sa. (Cf. Eduard Ferenț, Antropologia creștină).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu