Creştinismul este religia
cristocentrică prin excelenţă – şi, prin aceasta, este singura dintre marile
religii ale lumii care este, în acelaşi timp, teocentrică şi antropocentrică. În
centrul revelaţiei creştine se află Persoana Cuvântului Întrupat, Isus Cristos.
Totuşi, dacă vrem să pătrundem în spiritualitatea lui Isus, va trebui să
mergem mai departe şi să vedem care este cea mai semnificativă Persoană din
punctul său de vedere. În această Persoană va trebui să vedem şi finalitatea
propriei noastre spiritualităţi creştine, chiar dacă ea se aflădeopotrivă în Cristos,
„plinătatea întregii revelaţii“. Răspunsul privitor la Persoana pe care o
reprezintă şi o dezvăluie Isus poate fi exprimat în cuvintele unui teolog
dominican, Emmanuel Durand: „caracterul cristocentric ireductibil al
revelaţiei este în acelaşi timp ordonat înspre o teleologie paternă. Dacă Cristos
este într-adevăr figura centrală şi decisivă a întregii economii istorice a
revelaţiei, el nu este totuşi scopul său ultim“ (Emmanuel Durand, „A
Theology of God the Father“, în Gilles Emery, Matthew Levering (ed.), The
Oxford Handbook of the Trinity, Oxford, Oxford University Press, 2012, p.
372).
Prin Evanghelia după Sf. Ioan,
ne este comunicată, într-o mai mare măsură decât prin Evangheliile sinoptice,
revelaţia că Persoana cea mai semnificativă pentru Isus şi Cel căruia i se
adresează în modul cel mai intim în rugăciune este Tatăl său. Deşi revelarea
Tatălui este indirectă, fiind mediată de Fiul, prin care se realizează şi
epifania întregii Treimi, Tatăl apare ca principiul creaţieişi al oricărei
lucrări divine şi ca finalitatea eschatologică ultimă. Caracterul indirect al
revelării Tatălui, a cărui prezenţă trebuie primită prin Isus (In 12,44), plasează figura sa în
misterul cel mai inaccesibil înţelegerii noastre. Tatăl este „radical ascuns“,
spre deosebire de Fiul, care ni se dezvăluie, şi de Duhul Sfânt, care ne este
oferit în dar. Singurul chip revelat al Tatălui este cel al Fiului (In 12,45). Nu îl putem cunoaşte pe Tatăl
decât prin Fiul – şi numai dacă devenim „mici“, acceptând misterele credinţei (Lc 18,17). Aceasta pare să însemne că
toate cuvintele, gesturile şi lucrările lui Isus trebuie primite ca un semnal
al intimităţii sale reciproce cu Tatăl – Tatăl cu care Isus se află, în
calitate de Fiu, într-o „relaţie subzistentă“ şi cu care împărtăşeşte aceeaşi
esenţă divină.
„Imanenţa reciprocă“
Observăm că o căutare autentică a
misterului Tatălui presupune şi o deschidere faţă de „imanenţa reciprocă“
dintre Tatăl şi Fiul, care nu este însăposibilă decât printr-un dar divin
oferit gratuit omului: „Nimeni nu ştie cine este Fiul decât Tatăl şi nici cine
este Tatăl, decât Fiul, şi cel căruia vrea Fiul să-i descopere“ (Lc 10,22).
„Imanenţa reciprocă“ dintre Tată
şi Fiu înseamnă o „locuire reciprocă“: a Tatălui în Fiul şi a Fiului în Tatăl.
Iubirea, care este, cum afirmă Dionisie Pseudo-Areopagitul, cea mai puternică
forţă unificatoare, permite „locuirea“ celui iubit în inima iubitorului. În „rugăciunea
ceasului“ lui Isus este exprimat cu claritate acest raport de unitate care este
subzistent numai în cazul Persoanelor divine, întrucât este întemeiat pe
unitatea de fiinţă şi esenţă a divinităţii: „ca toţi săfie una precum Tu, Tată,
în mine şi Eu în Tine“ (In 17,21).
Dar Tatăl este în Fiul şi Fiul
este în Tatăl nu numai pentru că au o esenţă comună, ci şi datorită iubirii
care îi uneşte în mod inseparabil. În fapt, numai prin pătrunderea în acest
raport de iubire dintre Tatăl şi Fiul, care este un dar oferit credinciosului
de Duhul divin al iubirii, este posibil accesul la misterul de neînţeles al
Tatălui. Tatăl poate fi privit ca finalitatea prin excelenţă a spiritualităţii
şi a misiunii lui Isus pe pământ numai prin raportul de iubire al Fiului cu El
– întrucât iubirea personală are întotdeauna ca finalitate persoana iubită.
Aşadar, dacă privim contemplativ
inima Fiului, îl putem descoperi pe Tatăl, care locuieşte în Fiul şi vrea să ni
se reveleze prin El. Teofania devine posibilă numai dacă ne apropiem, cu
ajutorul harului lui Dumnezeu, de inima Fiului, în care locuieşte Persoana
Celui Nenăscut, care este principiul dumnezeirii întreite. Numai misterul
iubirii ne poate dezvălui persoana – iar când această persoană este transcendentă,
numai o iubire supranaturală, care este Duhul Sfânt, ne poate ajuta să ne
apropiem de Tatăl, care este finalitatea Fiului.
Textele evanghelice ne dezvăluie
că Tatăl este finalitatea Fiului nu numai prin felul în care voinţa lui Isus se
manifestă întotdeauna prin subordonarea acţiunilor sale faţă de voinţa Tatălui,
ci şi prin setea sa de prezenţa Tatălui care îl face să se retragă în
pustietate, în intimitatea rugăciunii sale către El. În orizontul înţelegerii
noastre omeneşti, această sete de intimitatea cu Tatăl poate fi comparată cu
dorul pe care îl simte o persoană îndrăgostită atunci când cel pe care îl
iubeşte este absent şi când în inima ei se cască un gol care nu poate fi
îndurat decât dacă invocă numele celui iubit, încercând să intre într-o
comuniune spirituală şi afectivă cu el, care învinge distanţele şi inerţia
corporalităţii. Şi, dacă se poate naşte o asemenea comuniune între persoane
umane care se iubesc, dar care, deşi sunt fiinţe spirituale, sunt condiţionate
de trup, de distanţe fizice şi de limitele înţelegerii lor, este firesc să
concluzionăm că, între Tatăl şi Fiul, care sunt liberi de orice condiţionare în
comuniunea fericităa Sfintei Treimi, uniunea spirituală de iubire trebuie să
fie perfectă.
Să observăm, mai departe, că nu
este lipsit de semnificaţie, pentru a ne apropia de misterul Tatălui prin
rugăciunea iubitoare a Fiului, faptul că această rugăciune îi este adresată
Tatălui de Fiul care se retrage solitar „pe munte“ sau în locuri pustii. Solitudinea
şi locul pustiu sunt mai expuse asaltului direct al forţelor demonice decât
mulţimile şi locurile mai umblate – în deşert, omul este cel mai vulnerabil
faţă de acţiunile Diavolului. Dar pustiul este şi cadrul cel mai prielnic
pentru intimitate şi pentru o comuniune mai profundă şi mai spirituală cu
Dumnezeu, întrucât permite depăşirea temerilor şi a limitelor de comunicare
impuse de prejudecăţi, convenţii sociale şi condiţionări materiale. Solitudinea
ascute simţul interior şi deschide, în plus, cuvintele către sensul misterului,
învăluindu-le într-un mediu protector – de aceea rugăciunile sunt rostite cu o
mai mare libertate de omul desprins de condiţionări, datorită retragerii sale
(periodice, cel puţin) în solitudine. Putem înţelege astfel de ce „muntele“,
pustiul sunt şi cadrul cel mai propice pentru rugăciunea lui Isus către Tatăl,
prin care Fiul i se adresează în modul cel mai intim şi direct Celui care îl
iubeşte din veşnicie.
Iubirea ca ieşire din sine
Când i se adresează Tatălui în
rugăciune, Isus cunoaşte momentul ex-tatic al iubirii, „ieşirea din sine“ către
un altul în a cărui inimă se regăseşte. Şi Tatăl, la rundul său, se regăseşte
în inima Fiului, aflundu-şi în el bucuria (Mt 17,5). În reciprocitatea
iubirii, în care Tatăl locuieşte în Fiul şi Fiul în Tatăl, acest extaz
spiritual către celălalt este total – dar „ieşirea din sine“ este, în acelaşi
timp, dublată de „rămunerea în sine“ a fiecărei Persoane, datorită libertăţii
spiritului iubirii. Fiul iese din sine către Tatăl în care „locuieşte“, dar, în
acelaşi timp, rămune în sine – rămune o alteritate în raport cu Tatăl. În felul
acesta, Tatăl rămune finalitatea „exterioară“ a lui Isus, deşi locuieşte în El
cu toată plinătatea dumnezeirii. Dar Tatăl este totodată „ascuns“ în inima
Fiului. El poate fi descoperit, de aceea, numai prin Isus, prin Cuvântul şi
prin Persoana sa.
Dumnezeu-Tatăl are, astfel, o
încredere nesfurşită în capacitatea iubirii care îl uneşte cu Fiul şi care ne
este şi nouă dăruită, aceea de a revela Persoana lui ascunsă. Întreaga revelare
a Tatălui depinde, de fapt, de această putere a iubirii de a conduce la
cunoaşterea celor mai profunde mistere. Încrederea Tatălui este însă întemeiată
pe faptul că numai iubirea poate motiva o persoană să iasă din sine pentru a
tinde către un altul, către o persoană ce devine finalitatea care oferă sens
vieţii sale. Iar misterele cele mai profunde ale divinităţii sunt prezente în
Persoana Tatălui, în Persoana Fiului şi în comuniunea de iubire dintre ele în
Duhul Sfânt. Astfel, omul este atras către scopul ultim al vieţii sale prin
iubirea Tatălui, care îi este dăruită prin Fiul – Fiul care locuieşte în inima
fiecărui om prin Duhul care unifică şi „dă viaţă“: viaţa mereu proaspătă, plină
de o indescriptibilă savoare lăuntrică, a comuniunii cu Dumnezeu. (Sursa: http://www.observatorcultural.ro/Tatal-finalitatea-spiritualitatii-lui-Isus*articleID_27465-articles_details.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu