Iruperea harului în viaţa omului este o cale cu totul
aparte. Însă, mai există o altă cale, obişnuită. Dumnezeu are nevoie de un
„instrument” pentru a dărui harul său. Iar abatele Donissan, de exemplu, este
acest intrument: „În ochii noştri problema stă într-un alt mod. Delincventă sau
nu, acea copilă a fost sau nu obiectul unui har excepţional? Şi dumneavoastră,
abate, aţi fost instrumentul acestui har? Înţelegeţi-mă... Înţelegeţi-mă! În
fiecare moment poate fi inspirat cuvântul necesar, singurul de neînlocuit
pentru acea intervenţie infailibilă. Şi atunci, asistăm la adevărate învieri
ale conştiinţei. Un cuvânt, o privire, o strângere a mâinii, şi vedem căzând
dintr-o dată aroganţe care păreau invincibile” (G. Bernanos, Sous le soleil de Satan, OR, 223).
„Pironit pe gratia sonoră a confesionalului, cu şalele
apăsate dureros pe scaunul pe care nu îndrăznea să se aşeze, cu gura deschisă
ca să respire aerul slâios, plin cu totul de sudoare, nu simte decât acel
murmur indistinct, glasul fiilor săi în genunchi, în umilinţă” (G. Bernanos, Sous le soleil de Satan, OR, 276), el este „omul Crucii prezente nu
pentru a învinge, dar pentru a fi martor până la moarte” (G. Bernanos, Sous le soleil de Satan, OR, 276) a harului Răscumpărătorului. Pare
că Bernanos insistă mult pe o mărturie care nu se epuizează în cuvinte, dar
care se plasează pe linia „memorialului” şi a „semnului eficace”. Astfel,
Donissan apare ca instrument, martor şi rugăciune arzătoare: „Pater, dimitte
illis, non enim sciunt quid facient!” (G. Bernanos, Sous le soleil de Satan, OR, 276).
Cu alte cuvinte: este sfinţenia – o altă cale pe care intră harul în lume. (Din Scrierile mele).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu