1. La 11
februarie 2013, comemorarea liturgică a Sfintei Fecioare Maria de la Lourdes,
se va celebra în formă solemnă, la Sanctuarul marian din Altötting, a XXI-a Zi
Mondială a Bolnavului. Această zi este pentru bolnavi, pentru lucrătorii
sanitari, pentru credincioşii creştini şi pentru toate persoanele de bunăvoinţă
“moment forte de rugăciune, de împărtăşire, de oferire a suferinţei pentru
binele Bisericii şi de chemare adresată tuturor să recunoască în persoana
fratelui bolnav Faţa Sfântă a lui Cristos care, suferind, murind şi înviind a
realizat mântuirea omenirii” (Ioan Paul al II-lea, Scrisoare de instituire a
Zilei Mondiale a Bolnavului, 13 mai 1992, 3). În această circumstanţă, mă
simt deosebit de apropiat de fiecare dintre voi, dragi bolnavi care, în
locurile de asistenţă şi de îngrijire sau şi acasă, trăiţi un dificil moment de
încercare din cauza bolii şi a suferinţei. La toţi să ajungă cuvintele
încurajatoare ale Părinţilor de la Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican:
“Nu sunteţi nici abandonaţi, nici inutili: voi sunteţi chemaţi de Cristos, voi
sunteţi imaginea sa transparentă” (Mesaj adresat celor săraci, celor bolnavi
şi celor suferinzi).
2. Pentru a vă
însoţi în pelerinajul spiritual care de la Lourdes, loc şi simbol de speranţă
şi de har, ne conduce spre Sanctuarul din Altötting, aş vrea să propun
reflecţiei voastre figura emblematică a Samariteanului Milostiv (cf. Lc
10,25-37). Parabola evanghelică relatată de sfântul Luca se inserează într-o
serie de imagini şi relatări din viaţa cotidiană, cu care Isus vrea să ne facă
să înţelegem iubirea profundă a lui Dumnezeu faţă de orice fiinţă umană, în
special atunci când se află în boală şi în durere. Însă, în acelaşi timp, cu
cuvintele conclusive din parabola Samariteanului Milostiv, “Mergi şi fă şi tu
la fel” (Lc 10,37), Domnul arată care este atitudinea pe care trebuie să
o aibă fiecare discipol al său faţă de ceilalţi, îndeosebi dacă au nevoie de
îngrijire. Deci este vorba de a lua din iubirea infinită a lui Dumnezeu,
printr-o relaţie intensă cu El în rugăciune, forţa de a trăi zilnic o atenţie
concretă, asemenea Samariteanului Milostiv, faţă de cel care este rănit în trup
şi în spirit, faţă de cel care cere ajutor, chiar dacă este necunoscut şi
lipsit de resurse. Acest lucru este valabil nu numai pentru lucrătorii
pastorali şi sanitari, ci pentru toţi, chiar şi pentru bolnavul însuşi, care
poate să trăiască propria condiţie într-o perspectivă de credinţă: “Nu evitarea
suferinţei, fuga din faţa durerii, îl vindecă pe om, ci capacitatea de a
accepta încercarea de a creşte în ea, de a găsi sens prin unirea cu Cristos, care
a suferit cu iubire infinită” (Enciclica Spe salvi, 37).
3. Mulţi Părinţi
ai Bisericii au văzut în figura Samariteanului Milostiv pe Isus însuşi, iar în
omul căzut în mâinile tâlharilor pe Adam, Omenirea rătăcită şi rănită prin
propriul păcat (cf. Origene, Omilie despre Evanghelia lui Luca XXXIV,
1-9; Ambroziu, Comentariu la Evanghelia sfântului Luca, 71-84; Augustin,
Discurs 171). Isus este Fiul lui Dumnezeu, Cel care face prezentă
iubirea Tatălui, iubire fidelă, veşnică, fără bariere şi fără graniţe. Dar Isus
este şi Cel care “se despoaie” de “haina sa divină”, care se înjoseşte de la
“condiţia” sa divină, pentru a asuma formă umană (Fil 2,6-8) şi a se
apropia de durerea omului, ajungând să coboare în iad, aşa cum recităm în Crez,
şi să aducă speranţă şi lumină. El nu a considerat cu orice preţ să fie egal cu
Dumnezeu, faptul că este Dumnezeu (cf. Fil 2,6), ci se apleacă, plin de
milostivire, asupra abisului suferinţei umane, pentru a vărsa untdelemnul
mângâierii şi vinul speranţei.
4. Anul
Credinţei pe care-l trăim constituie o ocazie potrivită pentru a
intensifica diaconia carităţii în comunităţile noastre ecleziale, pentru fi
fiecare samaritean milostiv faţă de celălalt, faţă de cel care este lângă noi.
În această privinţă, aş vrea să amintesc câteva figuri, printre nenumăratele
figuri din istoria Bisericii, care au ajutat persoanele bolnavi să valorizeze
suferinţa pe planul uman şi spiritual, pentru ca să fie exemplu şi stimulent.
Sfânta Tereza a Pruncului Isus şi a Sfintei Feţe, “expertă în scientia
amoris” (Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea apostolică Novo Millennio
ineunte, 42), a ştiut să trăiască “în unire profundă cu Pătimirea lui Isus”
boala care a condus-o “la moarte prin mari suferinţe” (Audienţa generală,
6 aprilie 2011). Venerabilul Luigi Novarese, a cărui amintire vie o mai
serbează astăzi mulţi, în exercitarea slujirii sale a simţit în mod deosebit
importanţa rugăciunii pentru şi cu bolnavii şi suferinzii, pe care-i însoţea
adesea în Sanctuarele mariane, în mod special la grota de la Lourdes. Mişcat de
caritatea faţă de aproapele, Raoul Follereau şi-a dedicat propria viaţă
îngrijirii persoanelor lovite de boala Hansen până în zonele cele mai
îndepărtate ale planetei, promovând printre altele Ziua Mondială împotriva
Leprei. Fericita Tereza de Calcutta îşi începea mereu ziua întâlnindu-l pe Isus
în Euharistie, pentru a ieşi după aceea pe străzi cu Rozariul în mână ca să-l
întâlnească şi să-l slujească pe Domnul prezent în cei suferinzi, în special în
aceia care “nu sunt voiţi, nu sunt iubiţi, nu sunt îngrijiţi”. Sfânta Ana
Schäffer din Mindelstetten a ştiut, şi ea, în mod exemplar să unească propriile
suferinţe cu acelea ale lui Cristos: “patul de durere a devenit… chilie de
convent şi suferinţa a constituit slujirea sa misionară… Întărită de
Împărtăşania zilnică, ea a devenit un neobosit instrument de mijlocire în
rugăciune şi o reflexie a iubirii lui Dumnezeu pentru multe persoane care
căutau sfatul ei” (Omilie pentru canonizare, 21 octombrie 2012). În
Evanghelie iese în evidenţă figura Sfintei Fecioare Maria, care-l urmează pe
Fiul suferind până la jertfa supremă pe Golgota. Ea nu-şi pierde niciodată
speranţa în victoria lui Dumnezeu asupra răului, asupra durerii şi asupra
morţii şi ştie să-l primească cu aceeaşi îmbrăţişare de credinţă şi de iubire
pe Fiul lui Dumnezeu născut în peştera din Betleem şi mort pe cruce. Încrederea
sa tare în puterea divină este luminată de Învierea lui Cristos care dăruieşte
speranţă celui care se află în suferinţă şi reînnoieşte certitudinea apropierii
şi consolării Domnului.
5. În sfârşit, aş
vrea să îndrept gândul meu de recunoştinţă vie şi de încurajare instituţiilor
sanitare catolice şi însăşi societăţii civile, diecezelor, comunităţilor
creştine, familiilor călugăreşti angajate în pastoraţia sanitară, asociaţiilor
lucrătorilor sanitari şi de voluntariat. Fie ca să crească în toţi conştiinţa
că “în primirea iubitoare şi generoasă a oricărei vieţi umane, mai ales dacă
este slabă şi bolnavă, Biserica trăieşte astăzi un moment fundamental al
misiunii sale” (Ioan Paul al II-lea, Exortaţia apostolică post-sinodală Christifideles
laici, 38).
Încredinţez
această a XXI-a Zi Mondială a Bolnavului mijlocirii Preasfintei Fecioare Maria
a Harurilor venerată la Altötting, pentru ca să însoţească mereu omenirea
suferindă, în căutare de alinare şi de speranţă tare, să-i ajute pe toţi cei
care sunt implicaţi în apostolatul milostivirii ca să devină samariteni
milostivi pentru fraţii şi surorile lor încercaţi de boală şi de suferinţă, în
timp ce împart cu bucurie Binecuvântarea Apostolică.
Autor: Papa Benedict al XVI-lea
Traducător: pr. Mihai Pătraşcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 02.01.2013
Publicarea pe acest sit: 08.01.2013
Etichete: Mesaje - Bolnavi, Papa B16
Traducător: pr. Mihai Pătraşcu
Copyright: Libreria Editrice Vaticana; Ercis.ro
Publicarea în original: 02.01.2013
Publicarea pe acest sit: 08.01.2013
Etichete: Mesaje - Bolnavi, Papa B16
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu