sâmbătă, 18 martie 2017

Bucuria întâlnirii minunate cu Domnul (III PM [A] - 19 martie 2017)



Bucuria întâlnirii minunate cu Domnul

[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (19 martie 2017)

Lecturi: Exodului 17,3-7; Romani 5,1-2.5-8; Evanghelia Ioan 4,5-42.

În această duminică din Postul Mare cele trei lecturi devin teme ale botezului, teme pascale: este vorba despre apă, lumină, viață. Contemplarea lui Cristos ispitit în pustiu, cu care am început drumul nostru de patruzeci de zile, ne învaţă că drumul urcării pe muntele Transfigurării este lung şi greu. Pentru a ne susţine pe acest drum, Isus ne dă apa vie.

Prima lectură din cartea Exodului (Ex 17,3-7) ne trimite înapoi în istoria poporului evreu care părăsea viaţa de sclav în Egipt pentru a se îndrepta spre ţara promisă. Moise trezise în ei speranţa eliberării. Între cele două lumi există deşertul. Prin ieşirea din Egipt poporul evreu devine liber. Însă drumul spre ţara libertăţii făgăduite trece prin pustiu. Călătoria se dovedeşte anevoioasă, extenuantă pentru lipsa hranei și apei. În faţa greutăţilor, poporul se răzgândeşte şi începe să cârtească împotriva lui Moise și a lui Dumnezeu. Protestul este spontan și imediat. „Poporul, însetat de apă, murmura împotriva lui Moise şi zicea: «De ce ne-ai făcut să urcăm din Egipt? Ca să ne faci să murim de sete, pe mine, pe fiii mei şi turmele mele?»” (v. 3). Apa este esențială pentru tot poporul cu numeroasele lui turme. În plină căldură, situaţia devine dramatică. Dar și răspunsul lui Dumnezeu este prompt și clar. Dumnezeu cere poporului capacitatea de a depăși propriile siguranțe umane într-o atitudine de încredere totală. Apa nu curge pe pământ ca de obicei, dar din stâncă: „Iată, eu voi sta înaintea ta acolo, pe stâncă, în Horeb; tu vei lovi stânca şi va ieşi din ea apă şi poporul va bea” (v. 6). Apa este un miracol, este misterioasă. Stânca este simbolul sterilității, semnul aridității: în stâncă nu este viață. Dar din moarte, Dumnezeu face să țâșnească apa abundentă care dă viață. Chiar din acea stâncă, evreii au putut trage suficientă apă pentru toate nevoile lor și a turmelor. Dumnezeu nu a încetat să hrănească şi să adape poporul rebel… Omul trebuie să-și pună picioarele pe un pământ solid, dar cel credincios știe să-și bazeze credința pe cuvântul lui Dumnezeu. Problema nu este apa, ci dacă Dumnezeu este în centrul propriei vieți: „Este oare Domnul în mijlocul nostru, sau nu este?” (v. 7).

A doua lectură luată din Scrisoarea către Romani (Rom 5,1-2.5-8), apostolul Paul amintește creștinilor din Roma darul făcut nouă de Dumnezeu: viaţa ca darul lui Cristos şi a Duhului Sfânt. Este vorba despre mântuirea nemeritată de noi. Prin credință suntem justificați, suntem mântuiți, adică locuiți de iubirea lui Dumnezeu revărsată în inimile noastre de Duhul Sfânt. „Am obţinut, în credinţă […] acest har […] pentru că iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat” (v. 2). Și aceasta vine datorită evenimentului pascal prin care Isus a murit pe cruce pentru noi, dându-ne la toți oamenii păcătoși un dar oferit gratuit. Chiar dacă oamenii sunt păcătoși și dușmani ai lui Dumnezeu, Domnul ne-a iubit încât l-a dat pe Cristos ca răscumpărare pentru noi. Iată, iubirea gratuită a lui Dumnezeu, iubire fără reciprocitate, iubire care reconciliază pe Dumnezeu cu păcătosul. „În credinţă avem posibilitatea de a ajunge la acest har”. Oare nu l-am primit cu credință?... Marea problemă a lui Dumnezeu este ca toţi păcătoşii să fie mântuiţi. Întăriți în această speranță suntem angajați în exodul nostru care ne conduce prin lumea harului spre gloria lui Dumnezeu.

Evanghelia (In 4,5-42) ne prezintă întâlnirea lui Isus cu femeia samariteană la fântâna lui Iacob. Astăzi ne ajută să înţelegem dorinţa înflăcărată a lui Cristos de a ne dărui apa vie, adică pe sine însuşi. Liturgia ne oferă sprijin să înţelegem Botezul cu apă în fragmentul din evanghelia a patra a sfântului Ioan.

Isus s-a oprit căci este obosit de drum. Ajunge în Samaria în cel mai fierbinte ceas al zilei şi se aşează la fântâna din Sihar, fântâna lui Iacob. Este însetat, dar nu are nimic cu ce să scoată apă. Vine o femeie care, din cauza comportamentului său imoral, este constrânsă să iasă pe stradă la acea oră ca să nu-i întâlnească pe cei care o dispreţuiau (cf. E. Bianchi). Cerşind de la ea, Isus îi cere ospitalitate: „Dă-mi să beau”, „împarte-ți apa cu mine”… Uimită de o astfel de înjosire, ea răspunde: „Cum, tu, iudeu, ceri de băut de la mine, o femeie samariteană?” În mod normal evreii şi samaritenii evită să se întâlnească deoarece se opun rivalităţile foarte vechi. Această femeie care vine la fântână este simbolul umanităţii noastre rănite; este semnul universal al căutării lui Dumnezeu; este figura noastră a tuturor. Când Isus cere femeii samaritene: „dă-mi să beau”, înţelegem sete de mântuire. Are sete de afecțiunea sa și de a noastră. Femeia samariteană este progresiv condusă să recunoască în Isus adevăratul Izvor al Apelor vii.

Fântânile pe care le sapă oamenii pot să le dea apa care le potoleşte setea doar pentru puţin timp. Orice proiect uman de fericire şi de libertate nu poate potoli setea noastră de Dumnezeu. Mântuirea omului nu este lucrarea omului. Cristos aşezat pe marginea fântânii apei noastre, ne promite o altă apă. Este o apă extraordinară: cine o bea, nu mai însetează niciodată. Despre ce realitatea vrea să ne vorbească? Să-l ascultăm: „Oricui bea din apa aceasta îi va fi sete din nou, dar cine va bea din apa pe care i-o voi da eu nu va înseta niciodată şi apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care ţâşneşte spre viaţa veşnică” (vv. 13-14), adică apa pe care o dă Cristos devine în cel care o primeşte izvor de viaţă veşnică. Ce poate deveni în noi cauză a unei vieţi nemuritoare? La sfârşit, aceasta este dorinţa fiecăruia: „ca să nu mai înseteze niciodată”. Dialogul cu Cristos devine profund. Femeia descoperă că Isus ştie ce s-a întâmplat în viaţa sa, pentru că dacă Isus poate să ne dea acea apă, înseamnă că el ştie ce este în inima noastră. Iată, apa care stinge setea noastră: descoperirea pe care Cristos o face despre sine însuşi, interiorizată în noi de Duhul Sfânt. „Atunci, femeia şi-a lăsat urciorul, a plecat în cetate şi le-a spus oamenilor” (v. 28). Nu mai are nevoie de apă, a găsit apa vie. Este „apa” pe care ne-o promite Isus: apa care descoperă că destinul nostru este Cristos.

Promisiunea făcută de Domnul femeii din Samaria – şi în ea fiecăruia dintre noi – se actualizează în timpul drumului nostru de patruzeci de zile. Este împlinită în mod eminent acum, în celebrarea misterului Euharistiei care este izvorul nesecat al iubirii, ce ne uneşte cu Cristos, descoperindu-ne splendoarea adevărului. Ajungem la această descoperire după un drum lung – deseori greu și neașteptat – confirmat de relatarea evanghelică. Fiecare cu îndoielile, greșelile, păcatele sale, dorește să găsească apa vie care duce la viața veșnică. După ce am găsit-o, îi facem și pe ceilalți părtași de bucuria întâlnirii minunate cu Domnul.

[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981].


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu