Isus i-a crucea pe umeri - de Anatoly Shumkin |
„Pe cerul cel
mai întunecat, crucea rămâne cel mai mare semn al iubirii și cel mai mare motiv
de speranță” (P. Gratry).
Fie ca vrei
sau nu vrei, crucea este aceea care a salvat lumea. De fapt nu crucea, ci
Cristos pe cruce. A dus la împlinire opera mântuirii, nu atât prin vestirea
Fericirilor nici prin minunile sale, cât mai ales prin cruce, despuere,
neputință, durere, moarte…
Acolo atârnând
între cer și pământ, cu trupul său înroșit de sânge, a proclamat în fața
universului care stătea în uimire împlinirea Scripturilor: „Consumatum est” („S-a împlinit”) (In 19,30).
De atunci și
până la sfârșitul timpurilor, calea mântuirii se identifică cu calea crucii.
Mereu răsună: „Ia-ți crucea și urmează-mă!”
Și răspunsul
tău?
– Care cruce?
Acea? Nu! Vreau alta! Nu vreau singurătate, frig, oboseală, luptă comtinuă
împotriva naturii… Altceva… O cruce frumoasă… Ceva de decor… și nu prea greu…
– Dar nu
există o astfel de cruce. Poate la raionul de jucării… Grea sau ușoară, crucea
ta este pe măsura ta și e diferită de toate celălalte.
„Era prin luna
februarie a anului 1206. Sfântul Francisc, alungat de acasă din Assisi de către
tatăl său, luat în râs de prieteni, batjocorât de mulțime, a fugit rușinat spre
muntele din apropiere. Nu departe de margirea orașului a ajuns în fața
bisericuției crăpate a sfântului Damian. Voia să intre încă odată, după ce
fusese de atâtea ori, să se arunce la picioarele Răstignitului plângându-și
mizeria. Era părăsit de toți.
Se simțea atât
de singur!... „În biserică se lăsă să cadă în genunchi şi-şi ridică braţele
spre cruce ca unul care înneacă. Nu ştiu să spună nici un cuvânt. Contampla
crucea unde era pictat un Isus cu o privire blândă care te urmăreşte şi, de
fiecare parte, în colţuri, sfinţi şi îngeri. Se abandonă total; ochii în ochii
lui Cristos, mâinile şi inima deschise pentru a primi acea lumină de care era
flămând sufletul său. Și Isus ţinea deschise braţele sale, îmbrăţişând lumea
întreagă. Crucea era din lemn şi pictată; Francisc de o culoare vie şi
însângerată. Între cruce şi el era aerul şi penumbra. Dar mai era între ei
iubirea, care nu se vede, şi toate rugăciunile bătrânului paroh şi ale
ţăranilor, rugăciunile şi lacrimile tuturor oamenilor şi ale întregului
univers.
Tăcere.
Francisc plângea şi în această tăcere, crucea vorbi. Ea vorbea. Pe cruce, Isus
se mişca: trupul tremura, capul se ridică şi ochii prinseseră viaţă, ca ai unui
om viu; gura fremăta şi buzele se deschideau şi se închideau. Și cu o voce mai
frumoasă ca un cântec, Cristos îi spuse:
– Reclădeşte biserica mea care cade în ruină.
De
trei ori. Si apoi capul se plecă din nou pe umăr, ochii s-au stins; şi nu mai
era decât o simplă cruce de lemn. Dar Isus îi vorbise. Prin această voce, Isus
coborâse de pe cruce.
Două
iubiri – cea divină şi cea umană – se întâlniseră. Și în sufletul lui Francisc
înflori un trandafir de lumină sângerândă.
– Isuse! Isuse! strigă el nu mai sunt eu, eu sunt Tu însuşi.
Și căzu cât
era de lung plângând de fericire”. (Félix Timmermans, La harpe de saint François, Bloud et Gay, Paris 1933; trad. pr.
Isidor Chinez).
Lui i-a vorbit, indicându-i drumul pe care apoi l-a urmat în
viață.
Ție îți spune
ceva crucea lui Cristos?
Privește-o…
îngenunchiază… fă tăcere… ascultă…
(Chinez Isidor, Predici).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu