Adorația păstorilor de Jean Baptiste Marie Pierre |
Un copil pus într-o iesle. În euharistie în noaptea de Crăciun am sărbătorit
marele mister al umanizării lui Dumnezeu contemplând naşterea lui Isus din Fecioara
Maria la Betleem: un eveniment revelat de înger păstorilor, săracii lui Israel
(cf. Lc 1,1-14). În zori, Biserica cere
să ne concentrăm atenţia noastră asupra altei părți din același mister, relatat
de Lc 2: vizita păstorilor, contemplarea
și anunțul lor la eveniment-cuvânt, adică copilul nou-născut.
Este izbitor faptul că primii
destinatari ai marelui anunț al nașterii sunt pastorii. Ei, de fapt, sunt
constrânși de munca lor pentru o viaţă de nomad; pentru cultura religioase a
timpului erau persoane impure şi prin urmare excluse de la viaţa liturgică. Și totuşi
acești săraci, marginalizați şi dispreţuiți sunt predilecți lui Dumnezeu, pe
care îi alege ca să-și facă istoria „sa”. Îngerii îndreptându-se spre păstori
proclamă: „Astăzi, în cetatea lui David s-a născut pentru tine un Mântuitor,
care este Cristos Domnul. Acesta semnul este pentru tine: veţi găsi un copil
înfăşat şi culcat în iesle” (Lc
2,11-12). Acest semn este zilnic şi nimic extraordinar manifestă – celui care
îl primește – gloria lui Dumnezeu, o glorie care provoacă scandal, foarte
diferit de ceea ce ne imaginam noi oamenii: este gloria umilinţei, a coborârii…
Pastorii ştiu să facă spațiul acestui anunț plin de contradicții. Îndată ce
îngerii s-au îndepărtat pentru a ajunge în cer, ascultând se duc spre Betleem
pentru a vedea evenimentul-cuvânt pe care Domnul l-a făcut cunoscut. „Au
plecat, deci, în grabă şi i-au găsit pe Maria, pe Iosif şi copilul culcat în
iesle”. Pentru a treia oară în puține versete (cf. Lc 2,7.12) evanghelistul repetă „semnul” – faptul simplu – care
constituie centrul relatării şi, în
profund, conţinutul de mântuire revelat de Dumnezeu: realitatea umană a copilului
nou-născut în scutece printre părinţii săi. Iată cum se manifestă că Isus este
Mântuitorul, Mesia, Domnul: în copilul refuzat „pentru că nu era loc de
găzduire pentru ei” (Lc 2,7); într-un copil încă în scutece – figura de neputincios
şi de dependenţa al altora care caracterizează starea noastră umană; într-un
copil depus în locul unde animalele mănâncă. Tocmai acest copil este relatarea
vie a gloriei lui Dumnezeu cântată de îngerii, un Dumnezeu refuzat de noi, un
Dumnezeu slab potrivit cu judecățile noastre, un Dumnezeu departe de locurile
de fast, de lux, de putere, şi zace într-o iesle!
Şi după ce au văzut această scenă
– atât de obişnuită şi în același timp paradoxal – păstorii la rândul lor au
devenit crainici, „făcând cunoscut cuvântul care le fusese spus despre acest
copil”. Textul literal spune că ei „au făcut cunoscut” adică ceea ce „a fost cunoscut
de ei”: după vizită repetă anunţul deja primit. Ceea ce se adaugă nu se situează
pe planul conţinutului, dar pe experienţa lor de credinţă: acum sunt implicate la
nivel existențial în anunţ, astfel devin martori, nu rămân doar niște spectatori
ai evenimentului. Dar aceasta este o experienţă de credinţă pe care fiecare
dintre noi este chemat să o facă în viaţa lor creştină: o experiența care nu se
obține din respectul ulterior al anunțului transmis de noi, dar care ne face
crainici mai convinși şi de încredere a „Evangheliei veşnice” (Ap 14,6). Cu alte cuvinte, ca păstori,
și credincioşi din orice timp, pot să spună că „tot ce au auzit și au văzut,
după cum le-a fost spus”. Şi din această conştientizare coboară, pentru păstori
şi pentru toţi creştinii, lauda, mulţumirea lui Dumnezeu pentru minunile săvârșite
de el.
Luca notează că „Maria păstra
toate aceste cuvinte, meditându-le în inima ei”. Credinţa ei este o credință
gândită, o credință activă, care colectând și confruntând cuvântul lui Dumnezeu
cu realitatea prezentă, încercând să înţeleagă logica profundă de lucruri care
pot să pară fără nici o legătură sau chiar în contrast între ele. Și pentru ea,
ca și pentru păstori, nu poate să fie uşor de a păstra împreună măreţia acestui
anunţ primit de la înger (cf. Lc 1,30-35) cu micimea evenimentelor care sunt
sub ochii săi. Dar și Maria, ca și păstorii sunt un exemplu de ucenic în
ascultare, pe cale: un ucenic în drumul de revelaţiei, în moduri surprinzătoare,
în care Dumnezeu a ales să devină om în Isus, un discipol care luminează şi interpretează
în lumina credinţei ceea ce ascultă, vede şi trăieşte.
(Enzo Bianchi,
Il vangelo festivo, Edizioni San Paolo, 2010; trad. pr.
Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu