sâmbătă, 24 octombrie 2015

† Duminica a 30-a de peste an (B): Bucură-te (omilie)

Cristos vindecă orbul - de Carl Heinrich Bloch

Evanghelia Marcu 10,46-52: În acel timp, ieşind din Ierihon Isus cu discipolii săi şi cu o mulţime numeroasă, un cerşetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, stătea lângă drum. Auzind că este Isus din Nazaret, a început să strige şi să spună: „Fiul lui David, Isuse, îndură-te de mine!” Mulţi îl certau ca să tacă, însă el striga şi mai tare: „Fiul lui David, îndură-te de mine!” Oprindu-se, Isus a spus: „Chemaţi-l!” Şi l-au chemat pe orb spunându-i: „Curaj, ridică-te, te cheamă!” Iar el, aruncându-şi haina, a sărit în picioare şi a venit la Isus. Isus, întrebându-l, i-a zis: „Ce vrei să fac pentru tine?” Orbul i-a spus: „Rabbuni, să-mi recapăt vederea”. Atunci Isus i-a zis: „Mergi, credinţa ta te-a mântuit!” Îndată şi-a recăpătat vederea şi îl urma pe cale.
 
 
Omilie
 
„Strigați! Strigă de bucurie! Bucurați-vă!” Cum să nu fie fericit poporul căruia le-a fost adresate astfel de cuvinte! Cu toate acestea, Ieremia în fața oamenilor se simte cu totul pierdut. Învingătorul babilonian duce poporul evreu în captivitate. Dar profetul privește dincolo de dezastrul care îi apasă. Înțelege că, dacă poporul stă ferm în credință, Dumnezeu îl va elibera. Se va întoarce în țara lor cei care au fost dezrădăcinați. Va fi un timp de bucurie: orbii vor vedea, șchiopii vor umbla. Imposibil să se îndoiască vreunul care a recunoscut pe Dumnezeu ca un tată iubitor pentru copilul său. Dumnezeu nu poate să abandoneze pe termen nelimitat pe cel care este legat, chiar dacă ei l-au abandonat.
 
Acest Dumnezeu plin de iubire s-a revelat în Isus Cristos. Scrisoarea către Evrei ne prezintă ca „mare preot” prin excelență. Preotul este cel care stabilește relația dintre Dumnezeu și om. Cum spunea Ioan Paul al II-lea, „el dă pe Dumnezeu oamenilor și oamenilor pe Dumnezeu”. El eliberează de păcatele lor pentru a le permite să meargă la Dumnezeu. El s-a oferit o dată pentru totdeauna printr-un act liber și ascultător față de Dumnezeu. El este mijlocitorul unei noi alianțe între Dumnezeu și oameni. Aparținând la lumea divină și cea umană, el pune cele două lumi în comuniune.
 
Cu Evanghelia, aceasta promisiunea a profetului Ieremia se realizează. Se întâmplă la Ierihon, un oraș cel mai de jos din lume (400 de metri sub nivelul mării). Acest oraș reprezintă lumea sub păcat, departe de Dumnezeu. Isus intră în Ierihon și iese imediat. El vine în această lume de păcat pentru a ne scoate. El nu ne va lăsa singuri, abandonați în noi înșine. Este întâlnirea cu Bartimeu. Numele său înseamnă „fiu al gloriei”: Dumnezeu ne-a creat pentru a fi divinizați, pentru a ne împărtăși de gloria sa. Dar, iată, că acum Bartimeu a devenit orb și cerșetor; aceasta este imaginea omenirii căzute în păcat.
 
Evanghelia ne spune că acest om orb stă așezat. E un bun lucru. În Biblie, a fi așezat, este atitudinea celui care ascultă. Bartimeu s-a așezat ca să asculte pe Isus, să asculte pe Isus trecând. El îl imploră cu mare insistență. S-ar fi voit să tacă. Dar cu cât voiau să tacă, el mai tare striga. Este un frumos exemplu de perseverență și de statornicie în rugăciune. Poți avea numeroase motive ca să nu te rogi. Dar Bartimeu ne învață să nu ne descurajăm.
 
Chiar și astăzi, viața atâtor bărbați și femei este un strigăt de a încerca să se tacă: persoane bolnave în spitale, oameni izolați, refugiați întorși la frontiere... Și noi înșine, suntem adesea orbi încuiați în îndoielile noastre, în temerile noastre, în neliniștile noastre. Toate acestea ne fac incapabili să vedem drumul ce se desfășoară în fața noastră. Bartimeu ne învață să îndrăznim a avea încredere. Această încredere ne va face să ne aruncăm asupra lui Isus. Să nu ne fie teamă să strigăm revolta noastră, incapacitatea noastră, dorința noastră după dreptate. Bartimeu ne face să înțelegem că încrederea și speranța nu vor fi dezamăgite.
 
Este ceea ce se întâmplă cu el. Isus îl cheamă. Orb, aruncându-şi haina, a sărit. Mantaua este singura sa învelitoare. Toată posesia sa, toată protecția sa. Pentru a merge la Isus, el trebuie să respingă trecutul său, toate povoara sa, toate bunurile sale. În Biserica primară, catehetul se dezbrăcă de tunica sa pentru a fi îmbrăcat cu lumina lui Dumnezeu. Fără să vadă nimic, Bartimeu a făcut acest salt de credință. Isus l-a întrebat: „Ce vrei să fac pentru tine?” El a răspuns: „Să-mi recapăt vederea!” Și Isus i-a zis: „Du-te, credința ta ți-a salvat”.
 
Acest om va fi ascultat în toate sensurile termenului. El va găsi lumina zilei; dar mai ales va putea să contempleze în Isus adevărul și să-i devină discipol. El devine model pentru ucenici, model care va trăi un nou început încercând o adevărata lumină. Vindecat nu numai în trupul său, dar și în sufletul său, Bartimeu este un model de credință.
 
Este important pentru noi: Dumnezeu nu încetează să vină să ne întâlnească. El a făcut totdeauna primul pas spre noi. Credința pe care o așteaptă de la noi poate fi doar un răspuns la iubirea sa. Acesta este un dar extraordinar pe care ni-l oferă. În celebrarea Euharistiei, noi îți ducem mulțumiri, Doamne, pentru toate minunile pe care tu nu încetezi să ni le faci în viața noastră. Tu privești cu tandrețe pe toți cei răniți de viață. Fă să putem trăi în tine și să găsim în tine fericirea veșnică. Amin.
 

(pr. Jean Compazieu [17 octombrie 2015]; trad. pr.  Isidor Chinez; sursa:

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu