marți, 25 decembrie 2018

Sfântul Ștefan, primul martir: Iertarea și învățarea să iertăm [miercuri, 26 decembrie 2018]

Iertarea și învățarea să iertăm
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 10:00 (26 decembrie 2018)
Lecturi: Fap 6,8-10; 7,54-59; Evanghelia Matei 10,17-22; lecturi

Omilie
Sărbătorile care urmează imediat după Crăciun au o legătură evidentă cu naşterea lui Cristos. În ziua de Crăciun hainele liturgice sunt albe – culoarea bucuriei. A doua zi sunt înlocuite de roşu culoarea sângelui. Este sărbătoarea primului martir al Bisericii: sfântului Ştefan. Naşterea lui Isus ne vorbesc despre soarta Fiului lui Dumnezeu: ne vorbește despre preţul mântuirii noastre, ne vorbește despre uneltirile pe care oamenii le fac dintotdeauna împotriva lui; ne descriu  istoriea ce se desfăşoară de secole; ne vorbesc despre păcatul lumii şi despre istoria adevărată a Bisericii lui Cristos. Toţi persecutorii Bisericii ar trebui să înţeleagă că sângele martirilor, de la sfântul Ştefan până la cel al martirilor din zilele noastre, a fost mereu sămânţa care a dat rod la noii fii. Martiriul lui Ștefan merge pe urmele morţii lui Cristos, în trăsăturile esenţiale. Încă o dată este condamnat un nevinovat, ce se „răzbună” cu iertarea sa. Astfel el devine adevăratul învingător şi i se deschid cerurile.





Prima lectură, luată din Faptele Apostolilor (Fap 6,8-10; 7,54-59), ni-l prezintă pe sfântul Ștefan „plin de har şi puterea” lui Dumnezeu (v. 8); înțelepciunea sa lăsa fără voce, căci Duhul Sfânt îi inspira cuvintele. Primul care a mers până la capătul mărturiei în favoarea lui Cristos, nu numai prin cuvânt, ci și prin fapte. În primul rând, Ștefan arată până la ce punct duce vestea cea bună: „plin de Duh Sfânt, cu ochii îndreptaţi spre cer, a văzut gloria lui Dumnezeu şi pe Isus stând la dreapta lui Dumnezeu şi a zis: «Iată! Văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stând la dreapta lui Dumnezeu!»” (v. 55-56). Este învingător datorită lui Cristos, cel din cer, cel de la dreapta lui Dumnezeu. Nu mai contează scrâșnirea dinților: „fremătau de furie în inima lor şi scrâşneau din dinţi împotriva lui” (v. 54). Câtă violenţă! Şi tocmai această violența liturgia nu o elimină, nu o atenuează şi nu o ascunde. Dușmanii lui Cristos se frământă: pregătesc crima. Este imposibil că pământul nostru să nu cunoască pacea? Se deschide bucuria prezenței Domnului în mijlocul nostru. Dar, această opoziție violentă nu reprezintă un eșec? Ștefan arată până unde merge iertarea. „Şi, în timp ce îl loveau cu pietre, Ştefan a strigat, zicând: «Doamne Isuse, primeşte sufletul meu!»” (v. 59). Isus îl primește în gloria sa, pe Ștefan, pe acela care a promis la tot poporul lui Israel convertirea. Prin harul iertării Domnului tot omul poate intra în împărăție. Acestea sunt „cerurile deschise” pe care Ștefan le contemplă: ele sunt milostivirea Domnului ce se înclină asupra oamenilor. Când „Fiul Omului sta la dreapta lui Dumnezeu”, el este împlinirea lui Israel. Această viziune este planul lui Dumnezeu – Cel milostiv – față de acest popor rebel. În persoana lui Isus, poporul iertat este prezent la dreapta lui Dumnezeu. Sfințenia și lumina Crăciunului sunt purtate la realizarea lor finală. O, cât de îndurător este Domnul!



Evanghelia după Matei (Mt 10,17-22) se încheie cu o frază care rezumă totul fără a fi nevoie să adăugăm altceva. Este fericirea a opta din Predica de pe munte (Mt 5,10): „veţi fi urâţi de toţi din cauza numelui meu” (v. 22). Ieri, îngerii cântau fără griji „Glorie lui Dumnezeu în înaltul cerului şi pe pământ pace oamenilor de bunăvoință”. Și noi am cântat puțin înainte „Gloria”. Unde s-au dus gloria și pacea de pe pământ, unde au dispărut? Există un pasaj interesant la sfântul Maxim din Torino ce spune așa: „Ia aminte la ceea ce a spus îngerii! Nu a spus «pace oamenilor», adică pentru oricine, dar «oamenilor de bunăvoinţă», pentru că înţelegem că pacea lui Cristos nu este un drept natural, ci o realizare morală. De fapt nu se dobândește prin naștere dar cu voință, nu se dobândește cu răutatea umană dar cu bunătatea creştină; pentru că nu este dată tuturor, dar este oferită celor demni, ne este dată pentru a fi distribuită gratis, dar căutând-o cu strădanie” (S. LXI c.).



Bine remarcă sfântul Augustin: Ştefan a avut o singură armă cu care a luptat, a învins în toate luptele şi şi-a meritat coroana nepieritoare, onorându-şi numele, căci numele grec stefanos înseamnă coroană: a fost iubirea. Din iubire i-a dojenit pe iudeii furioşi; văzându-i în greşeală, a voit să-i aducă pe calea cea bună. Din iubire s-a rugat pentru cei care îl omorau cu pietre, ca să nu fie pedepsiţi. Cu iubire l-a învins pe Saul, făcând din prigonitorul său tovarăş, însoţitor în ceruri. Încheie sfântul Augustin: iubirea a fost scara pe care Cristos a coborât din cer pe pământ, iubirea a fost scara pe care Ştefan a urcat de pe pământ în cer. Este căldura iubirii şi a iertării. Sfântul Ștefan are o inima locuită de pacea lui Cristos până la punctul de a muri – a muri ca și el, fără nici o modificare – este capacitatea sa de a iubi şi de a ierta la fel ca și el. Faptul că el s-a lăsat cucerit de răbdarea lui Cristos păstrând inima lui pură ca a unui copil.



„Nu întâmplător iconografia de Crăciun reprezintă câteodată copilul divin situat într-un mic sicriu, spre a indica că Mântuitorul se naşte pentru ca să moară, se naște ca să dea viață ca răscumpărare pentru toţi. […] Pentru credincioşi ziua morţii nu este sfârşitul a toate, dar mai curând este «tranzit» la o viaţă nemuritoare, este ziua naşterii definitive, în latină dies natalis. Înţelegem atunci legătura care există între ziua nașterii [dies natalis] a lui Cristos şi ziua nașterii [dies natalis] a sfântului Ștefan. Dacă Isus nu s-ar fi născut pe pământ, oamenii nu ar putea să se nască pentru cer. Tocmai pentru că Cristos s-a născut, noi putem renaște!” (Benedict al XVI-lea – Angelus [26.12.2006]).



Când judecătorii au venit în închisoarea în care zăcea sfântul Toma Morus, cancelarul Angliei, şi i-au comunicat sentinţa de condamnare la moarte, l-au întrebat: „Mai aveţi vreo dorinţă înainte de moarte?” Răspunsul a fost: „Da, mai am o ultimă dorinţă înainte de a muri. Doresc ca, aşa cum Saul se află acum în paradis alături de Ştefan, tot aşa, şi voi, care m-aţi condamnat la moarte, să fiţi alături de mine, într-o zi, în paradis”.



Martirul sfântului Ștefan să nu vină să ne tulbure pacea Crăciunului, dar să ne învețe că Cuvântul s-a făcut om pentru a ne ierta și a ne învăța să iertăm. Aceasta este voința Tatălui care se va împlini.




bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu