Isus înviat și Maria Magdalena -
de Simon Dewey.
|
Evanghelia Ioan 20,11-18: În acel timp, Maria
stătea lângă mormânt, afară, şi plângea. În timp ce plângea, s-a aplecat spre
mormânt şi a văzut doi îngeri în haine albe care stăteau în locul
unde zăcuse trupul lui Isus, unul la cap şi altul, la picioare. Ei i-au zis: „Femeie, de ce plângi?” Ea le-a spus: „L-au luat pe Domnul meu şi
nu ştiu unde l-au pus”. Spunând acestea şi întorcându-se, l-a
văzut pe Isus stând în picioare, dar nu ştia că este Isus. Isus
i-a zis: „Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi?” Ea, crezând că este grădinarul,
i-a spus: „Domnule, dacă tu l-ai dus, spune-mi unde l-ai pus şi eu îl voi lua!”
Isus i-a zis: „Maria!” Ea, întorcându-se, i-a spus în evreieşte: „Rabbuni!”
- care înseamnă „Învăţătorule!” Isus i-a zis: „Nu mă reţine,
pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la fraţii mei şi spune-le: «Mă
urc la Tatăl meu şi Tatăl vostru, la Dumnezeul meu şi Dumnezeul vostru!»”. Maria Magdalena a venit la discipoli şi le-a vestit că l-a văzut pe Domnul şi
că el i-a spus acestea.
Reflecție
Şi astăzi Biserica ne propune o trecere de la moarte la
Înviere. Maria se află alături de mormântul lui Isus şi plânge, pentru că crede
că i-a fost luat trupul Învăţătorului său iubit. Îi este negat şi acest
contact, această consolare şi este disperată. Se întoarce şi vede o figură, dar
nu-l recunoaşte pe Isus, crede că este paznicul grădinii: Cel Înviat îi cere
ochii credinţei pentru a fi văzut. Isus îi spune: „Femeie, de ce plângi?”. Dar
ea încă nu-l recunoaşte. Maria îl caută încă pe Cristos, pe acela pe care l-a
urmat, pe acela care o salvase. Numai când Isus va pronunţa numele său,
„Maria”, atunci ea îl va recunoaşte. Se crează o nouă intimitate între Isus şi
această femeie, relaţia cu Cel Înviat este pe alt plan.
Ca şi Maria şi nouă adesea poate să ne fie greu să-l
recunoaştem pe Cel Înviat: suferinţa şi dificultăţile vieţii ne împiedică
deseori să vedem, chiar în aceste lucruri, pe Cel Înviat care ne stă înainte.
Maria nu-l recunoaşte imediat pe Isus, îl confundă cu grădinarul, deşi a
petrecut multe momente cu el, dar numai atunci când Isus o cheamă pe nume –
Maria – îl recunoaşte. Îi spune „Învăţătorule”, vrea să restabilească cu el
relaţia pe care o aveau înainte de moartea sa. Maria caută să lege din nou
evenimentul crucii cu un incident de pe drum, dar Isus o opreşte. El este
Înviatul şi poartă semnele Pătimirii sale, acum raportul lor este diferit,
trebuie să facă un salt de calitate: „Nu mă reţine, pentru că nu m-am urcat la
Tatăl”; Mariei îi revine misiunea vestirii. Isus nu mai merge în mod fizic pe
străzile Palestinei, acum le revine martorilor săi să fie gura sa, picioarele
sale, mâinile sale. Este timpul faptelor pentru cei care cred în evanghelie,
pentru că Cel Înviat dăruieşte Duhul său. Paştele crează o situaţie nouă în cei
care cred, pentru că îi determină să poarte evanghelia nu povestind simplu un
fapt întâmplat, dar mărturisind întâlnirea cu o persoană care ne cheamă pe
nume, care ne cunoaşte în adâncul fiinţei noastre şi care vrea să intre în
istoria fiecăruia dintre noi.
(Messa Meditazione [25.03.2008]; comentariu de pr. Gian Franco Poli; trad. pr. Isidor Chinez; sursă: http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=12074).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu