Isus, Marta și Maria. |
„Sfânta Marta a fost bucuroasă să-l primească pe Cristos în casa ei şi l-a
servit cu devotament şi cu o grijă plină de afecţiune. Pentru generozitatea
inimii sale, a obţinut ca fratele ei, Lazăr, mort de patru zile, să învie şi a
meritat, de asemenea, să fie unită pentru veşnicie în împărăţia cerurilor cu
acela căruia i-a oferit ospitalitate”
(MA II, 1191).
Nu putem să vorbim despre Marta fără să amintim, în acelaşi timp, de sora sa, Maria, şi de fratele lor, Lazăr. Ei locuiau în Betania, un sat la est de Ierusalim, în spatele Muntelui Măslinilor, la câţiva kilometri de oraşul sfânt. Din punct de vedere economic, trebuie să fi fost o familie înstărită, din moment ce-şi puteau permite să-i invite pe Isus şi pe apostolii săi pentru a-i găzdui şi pentru a-i pune la masă, când aceştia erau în trecere prin Galileea spre Ierusalim şi apoi în ultimele zile dinaintea pătimirii.
Nu putem să vorbim despre Marta fără să amintim, în acelaşi timp, de sora sa, Maria, şi de fratele lor, Lazăr. Ei locuiau în Betania, un sat la est de Ierusalim, în spatele Muntelui Măslinilor, la câţiva kilometri de oraşul sfânt. Din punct de vedere economic, trebuie să fi fost o familie înstărită, din moment ce-şi puteau permite să-i invite pe Isus şi pe apostolii săi pentru a-i găzdui şi pentru a-i pune la masă, când aceştia erau în trecere prin Galileea spre Ierusalim şi apoi în ultimele zile dinaintea pătimirii.
Între ei şi Isus exista o prietenie profundă, pentru că ei acceptaseră pe
deplin mesajul şi misiunea Învăţătorului şi au colaborat cu el prin mijloacele
pe care le aveau la dispoziţie. Din partea sa, „Isus îi îndrăgea pe Marta, pe
sora ei şi pe Lazăr”, cum ne spune evanghelistul Ioan (In 11,5).
Trei sunt episoadele evanghelice care se referă la ei într-un mod deosebit.
Originea iubirii
Originea iubirii
Evanghelistul Luca (Lc 10,38-42), după ce a relatat admirabila parabolă
a samariteanului milostiv, pentru a arăta cât de necesară este iubirea concretă
faţă de aproapele pentru a intra în împărăţia mesianică, prezintă o simpatică
scenă petrecută într-una dintre opririle lui Isus în casa din Betania.
Într-o zi, Marta, ca de obicei, primise cu bucurie oaspeţii şi, ca o gospodină
destoinică, s-a apucat îndată de treabă pentru a pregăti masa. Nu era un lucru
tocmai uşor să pregăteşti masa pentru treisprezece bărbaţi care trebuie să fi
fost destul de flămânzi după lunga călătorie în urcare dinspre Ierihon.
Maria, însă, „stând la picioarele lui Isus, asculta cuvântul său”. Marta, la un
moment dat, a venit înaintea lui Isus şi i-a spus cu multă încredere: „Doamne,
nu-ţi pasă că sora mea m-a lăsat singură să slujesc? Spune-i să mă ajute”. O
cerere, am spune, mai mult decât legitimă. Însă Isus i-a răspuns: „Marta,
Marta, pentru multe te mai îngrijeşti şi te frămânţi, însă un lucru estre
necesar: Maria a ales partea cea mai bună, care nu-i va fi luată”.
Lui Isus îi plăcea iubirea concretă a Martei, dar ar fi preferat ca, mai
înainte de a se angaja în treburile atât de copleşitoare ale casei, să se
oprească puţin şi să asculte Cuvântul care i-ar fi adus lumină şi înţelepciune.
În tradiţie, Maria este aceea care întrupează viaţa contemplativă şi Marta,
viaţa activă. Uneori, pe nedrept contrapuse, deoarece acţiunea şi contemplarea
nu sunt în contrast, ci intim legate între ele.
Deja sfântul Augustin scrisese în acest sens: „Nimeni nu trebuie să fie aşa de
contemplativ, încât să nu se gândească în timpul contemplaţiei la nevoile
aproapelui; nici aşa de activ, încât să uite de contemplarea lui Dumnezeu. În
viaţa contemplativă nu trebuie să ne atragă liniştea inertă, ci cercetarea sau
descoperirea adevărului – aşa cum în viaţa activă nu trebuie să dorim cinstea
pe acest pământ sau puterea – ci oboseala. De aceea, iubirea adevărului caută
contemplaţia, nevoia carităţii acceptă acţiunea” (Augustin, De civitate Dei,
XIX, 19).
Şi Chiara Lubich, vorbind oamenilor timpului nostru, adaugă: „Noi avem o viaţă
intimă şi o viaţă externă. Una este înflorirea celeilalte, cealaltă este
rădăcina primei; şi una, şi cealaltă sunt coroana arborelui vieţii noastre.
Viaţa intimă este alimentată de viaţa externă. Cu cât intru în sufletul
fratelui, cu atât pătrund în Dumnezeu care se află în mine, cu cât pătrund în
Dumnezeu care este în mine, cu atât pătrund mai mult în fratele. Dumnezeu – eu –
fratele: totul este o lume, totul este o împărăţie...” (Lubich C., în Mariapoli.
Notiziario interno del Movimento dei Focolari nr. 5, mai 1996).
Învierea lui Lazăr
Învierea lui Lazăr
Un alt episod ce pune în lumină familia din Betania se petrece cu puţin
timp înainte de sărbătoarea Paştelui (In 11,1-44). Lazăr era grav bolnav
şi Isus se afla în Galileea. Cele două surori au trimis îndată un mesager
pentru a-i spune: „Doamne, iată, prietenul tău, Lazăr, este bolnav”, sigure că
el va veni de îndată şi îl va vindeca. Dar când Isus a sosit, Lazăr era deja
înmormântat.
Prima care a remarcat sosirea învăţătorului a fost Marta, care a mers în
întâmpinarea lui şi i-a zis: „Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu nu ar
fi murit! Însă şi acum ştiu că tot ce îi vei cere lui Dumnezeu, Dumnezeu îţi va
da”. Isus a asigurat-o că fratele ei va învia. Atunci, Marta a adăugat: „Ştiu
că va învia, la înviere, în ziua de pe urmă”.
Răspunsul lui Isus a fost unul dintre acelea care asigură fundamentarea
speranţei creştine: „Eu sunt învierea şi viaţa. Cel care crede în mine, chiar
dacă moare, va trăi; şi oricine trăieşte şi crede în mine, nu va muri în veci.
Crezi tu aceasta?” Răspunsul a fost o sinceră profesiune de credinţă: „Da,
Doamne, eu am crezut că tu eşti Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care vine în
lume”.
Maria, neştiind nimic de sosirea lui Isus, era în casă împreună cu rudele şi
prietenii, adunaţi în număr mare de la Ierusalim şi din alte oraşe vecine,
pentru a le consola pe cele două surori. Marta s-a întors în grabă acasă şi
le-a dat ştirea. A făcut-o însă în taină, pentru a evita ca întâlnirea lor cu
Învăţătorul să fie tulburată de lumea care nu ştia nimic sau ştia foarte puţine
despre el.
Rudele, văzând că Maria a ieşit din casă şi gândindu-se că merge spre mormânt
pentru a plânge, au urmat-o. Isus, împreună cu apostolii, le aştepta în drum.
El, după ce a îmbrăţişat-o pe Maria şi i-a ascultat plângerea: „Doamne, dacă ai
fi fost aici, fratele meu nu ar fi murit”, „s-a înfiorat în spirit şi s-a
tulburat”, a cerut să fie condus la mormânt, şi aici „a început să plângă”.
Unii dintre cei prezenţi comentau: „Iată cât de mult îl iubea!”; alţii, în
schimb, au început să murmure: „Nu a putut el, care a deschis ochii orbului, să
facă în aşa fel ca acesta să nu moară?”
Isus – conform relatării lui Ioan – a poruncit să fie dată la o parte
piatra şi Marta, gândindu-se că vrea să vadă cadavrul pentru un ultim salut,
l-a avertizat că nu este posibil, deoarece este îngropat de patru zile şi, de
aceea, miroase rău. Dar Isus i-a zis: „Nu ţi-am zis că, dacă vei crede, vei
vedea gloria lui Dumnezeu?”
După ce piatra a fost dată la o parte, se putea zări în mormânt figura imobilă
a defunctului, înfăşurată în pânza funerară bine legată cu fâşii şi giulgiu.
Isus, după o scurtă rugăciune îndreptată către Tatăl, a strigat cu glas tare: „Lazăr,
vino afară!” Şi cel care era mort s-a întors la viaţă în această lume, spre
bucuria surorilor, spre mirarea celor prezenţi şi, din nefericire, şi spre
mânia autorităţilor de la Ierusalim, care nu-l vedeau cu ochi buni pe profetul
din Nazaret, care făcea minuni.
Cina de adio
Pentru cele două surori şi pentru Lazăr, era o cină festivă de mulţumire
pentru minunea înfăptuită, fără să ştie că aceasta era ultima cină pe care Isus
o lua în casa lor. Evanghelistul Ioan (In 12,1-8) notează că aceasta se
petrecea cu „şase zile înaintea Paştelui”, deci cu câteva zile înainte de
moartea lui Isus. O cină pregătită cu multă grijă şi condusă, ca de obicei, cu
competenţă de aceea la care se referea atunci când spunea: „Marta servea”,
comentează evanghelistul.
La un moment dat, Maria, luând din rezerva casei „o livră de ulei parfumat de
nard curat, de mare preţ, a uns picioarele lui Isus şi le-a şters cu părul
capului ei, şi toată casa s-a umplut de parfumul acelui ulei”.
Toţi au rămas miraţi: Maria avusese des ocazia de a-şi arăta iubirea
recunoscătoare pe care o avea faţă de Învăţător. Numai lui Iuda Iscarioteanul,
acest lucru nu i-a fost pe plac; el ar fi voit să vândă acel parfum şi să
încaseze cel puţin trei sute de dinari, echivalentul probabil al salariului
pentru un an întreg. El a spus că acei bani ar fi putut fi folosiţi pentru
săraci, dar evanghelistul notează că spunea aceasta deoarece avea răul obicei
de a lua din punga comună în care erau depozitaţi. Intervenţia sa nu a
compromis sărbătoarea, deoarece Isus însuşi a luat cuvântul în apărarea Mariei:
„Las-o, pentru ziua înmormântării mele a păstrat aceasta. Căci pe săraci îi
aveţi întotdeauna cu voi, pe mine, însă, nu mă aveţi întotdeauna”.
Aceste lucruri le ştim din evanghelii. Ce s-a mai întâmplat cu cei trei după
învierea lui Isus? Cu siguranţă, vor face parte din comunitatea creştină, dar
nu putem spune alte lucruri în plus. Există o legendă care ne spune că ei au
plecat la Marsilia, unde Lazăr ar fi fost primul episcop.
Cultul lor s-a răspândit mult în Orient şi, de asemenea, în unele regiuni ale
Occidentului. Ritul latin, identificând-o în mod eronat pe Maria cu Magdalena,
astăzi este comemorată numai Marta.
(sursă: http://www.calendarcatolic.ro/Sfinti/tabid/66/articleType/ArticleView/articleId/2647/Sf-Marta-.aspx).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu