Evanghelia Marcu 16,15-20:
În acel timp, Isus arătându-li-se celor unsprezece, le-a spus: „Mergeţi în toată lumea şi predicaţi
evanghelia la toată făptura. Cine va crede şi va fi botezat se va mântui; iar
cine nu va crede va fi condamnat. Acestea sunt semnele care îi vor însoţi pe
cei care cred: în numele meu vor alunga diavoli, vor vorbi limbi noi, vor lua
şerpi în mână şi, dacă vor bea ceva aducător de moarte, nu le va dăuna. Îşi vor
pune mâinile peste cei bolnavi şi ei se vor vindeca”. După ce le-a vorbit,
Domnul Isus s-a înălţat la cer şi s-a aşezat la dreapta lui Dumnezeu, iar ei au
plecat şi au predicat pretutindeni, în timp ce Domnul lucra cu ei şi le întărea
cuvântul prin semnele care-i însoţeau.
Omilie
În
fragmentul evanghelic din sărbătoarea Înălţării Domnului, Marcu încheie
întreaga relatare evanghelică. O concluzie care nu închide, însă, discursul, ci
îl deschide. Începe un drum nou, nu numai a lui Isus singur, dar al lui Isus şi
al Bisericii sale. Dar care este acest drum? În ce direcţie poartă? Cum?
Este
vorba înainte de toate de un drum universal: în toată lumea, la toată creatură,
pretutindeni (cf. Mc 16,20). Fiecare
om, oriunde ar fi şi oricărei rase i-ar aparţine, are dreptul de a auzi
vestirea evangheliei. Pentru Isus – şi pentru misionarii săi – nu există
apropiaţi şi îndepărtaţi, primii şi ultimii. Isus nu spune ucenicilor să-şi
înceapă misiunea de la Ierusalim: îi trimite imediat în lumea întreagă.
Misiunea
este aceea de „a predica”, un termen care merită o explicaţie. Nu înseamnă doar
a ţine o instrucţie sau un îndemn sau o cuvântare edificatoare. Cuvântul „a
predica” indică vestirea unui eveniment, a unei ştiri, nu a unei doctrine. Este
vorba despre o ştire hotărâtoare: nu este doar o informare, ci o chemare. Este
atât de adevărat că tocmai în primirea sa ori în refuzarea sa omul joacă
destinul său: „va fi salvat”, „va fi condamnat” (Mc 16,16). Aceasta este o afirmaţie dură şi desigur trebuie
înţeleasă cu precizările de rigoare. Dar este o afirmaţie care nu se poate
şterge din evanghelie.
Evanghelia
predicată devine credibilă şi vizibilă după semnele pe care le împlineşte
ucenicul. Dar trebuie să fie vorba de semne care lasă să întrevedă puterea lui
Dumnezeu, nu a omului. Şi trebuie să fie vorba despre semne care le reproduc pe
cele împlinite de Isus: aceleaşi modalităţi, acelaşi stil, aceleaşi scopuri. Să
nu se uite, apoi, că marele semn împlinit de Isus a fost viaţa şi moartea sa:
miracolul unei dăruiri necondiţionate lui Dumnezeu şi oamenilor.
Isus
a terminat drumul său şi acum şade la dreapta Tatălui, discipolii săi în schimb
încep drumul lor, pleacă. Isus se ridică la cer şi discipolii săi pleacă în
lume. Dar plecarea lui Isus nu este o adevărată absenţă, ci un alt mod al
prezenţei sale: „Domnul lucra împreună cu ei şi întărea cuvântul” (Mc 16,20).
O
ultimă observaţie: Isus „i-a dojenit pe ucenicii din cauza necredinţei lor şi a
împietririi inimii” (Mc 16,14). Le
reproşează ucenicilor săi necredinţa şi cu toate acestea îi trimite să predice
în lumea întreagă. Un contrast suprinzător. Ucenicul poate slăbi dar nu poate
slăbi fidelitatea lui Isus faţă de ai săi. De aceea drumul Bisericii rămâne, în
ciuda a toate, un drum deschis şi bogat în posibilităţi.
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=7256).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu