Coborârea Sfântului Duh (1618-1620) - de Anthony van Dyck |
Evanghelia Ioan 15,26-27; 16,12-15: În acel timp,
Isus le-a zis discipolilor săi: „Când va veni Mângâietorul pe care eu vi-l voi
trimite de la Tatăl, Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, el va da
mărturie despre mine. Şi voi veţi da mărturie, pentru că de la
început sunteţi cu mine. Mai am multe să vă spun, dar acum nu
le puteţi purta. Însă, când va veni el, Duhul adevărului vă va
călăuzi în tot adevărul, căci nu va vorbi de la sine, ci va spune ceea ce va
auzi şi vă va vesti lucrurile care vor veni. El mă va glorifica
pe mine pentru că dintr-al meu va lua şi vă va vesti vouă. Toate
câte le are Tatăl sunt ale mele; de aceea v-am spus că ia dintr-al meu şi vă va
vesti”.
Omilie
Lecţionarul bisericii universale
prevede pentru solemnitatea Rusaliilor Evanghelia
după Ioan care relatează apariția lui Isus cel înviat discipolilor în seara
primei zile a săptămânii, atunci când el le-a suflat asupra lor şi le-a a zis:
„Primiți pe Duhul Sfânt” (cf. In
20,19-23). Lecţionarul bisericii italiene prevede în schimb, la al doilea an
ciclul trienal, alte două fragmente extrase din evanghelia a patra, care sunt construite
puțin cam artificiale, deoarece sunt constituite de versete aparţinând
diverselor contexte. În acest an – B – textul este compus din două versete în
care Isus le promite discipolilor pe Duhul sfânt (cf. In 15,26-27) și de alte patru versete în care specifică acțiunea
aceluiași Duh în zilele bisericii (cf. In
16,12-15). Chiar dacă nu este o temă ușoară comentarea versetelor, vom încerca
de a o face cu spiritul ascultării.
Isus este încă la masă cu
ucenicii după spălarea picioarelor (cf. In
13,1-20) şi pronunţă cuvinte de „adio”, pentru că „venind ceasul să treacă din
această lume la Tatăl” (In 13,1).
Sunt cuvintele pe care biserica lui Ioan le-a păzit, le-a meditat, le-a interpretat și în cele din urmă le-a înscris, cu o limbă
şi un stil diferit de cel al cuvintelor ieșite din gura lui Isus. Am putea
spune că discipolul iubit şi biserica sa „învie” cuvintele lui Isus şi că în
evanghelie pot fi găsite în adevăratul lor sens, dar pronunțate de Înviatul
glorios, Kýrios.
Ştim din evanghelie sinoptice că
Isus a vorbit despre Duhul sfânt coborât asupra lui la botez (cf. Mc 1,10 şi par.), şi el a promis ca un
dar pentru discipolii, în special pentru momentul de persecuţie (cf. Mc 13,11 şi par.), atunci când Duhul va
fi apărarea lor reală, „vorbind în ei” şi „învăţându-i ceea ce este nevoie să
spună”. Şi, iată, aceeași promisiunea după evanghelia lui Ioan (cf. In 14,26-27): atunci când va veni Parákletos – cel chemat ca apărător, ajutorul
și mângâietorul, Duhul sfinţitor pe care Isus, înălțat la Tatăl, îl va trimite
– atunci Duhul va da mărturie despre Isus, așa cum va face discipolii însăși,
care au fost cu el chiar de la începutul misiunii sale.
Suflarea lui Dumnezeu – pe care
Isus o va sufla asupra ucenicii după învierea sa – însăşi viaţa lui Dumnezeu
care este viaţa lui Isus, va fi și viața discipolilor și le va permite să fie
martorii săi. Va fi o sinergie între mărturia Duhului şi cea a ucenicul cu
privire la Cristos: chiar şi atunci când oamenii se simt străin pe creștini, chiar
şi atunci când în persecuţii şi în ostilităţile suferite din partea lumii, în
puterea Duhului sfânt creştinii vor continua să dea mărturie lui Isus. Aceasta
este o caracteristică decisivă a Duhului sfânt care, aşa cum a fost „însoțitor
inseparabil pentru Isus” (Vasile din Cezareea), după ce Isus l-a trimis din
gloria sa, de la Tatăl, Duhul este însoțitorul inseparabil pentru fiecare
creştin.
Privind această suflare divină,
Isus încă mai spune câteva cuvinte (cf. In
16,12-15). El este conştient de faptul că a povestit, a explicat (exeghésato: In 1,18) despre Dumnezeu discipolilor săi cu comportamentul său şi cu
cuvintele sale, în special, iubindu-i până la sfârșit (cf. In 13,1), dar știe că ar fi putut spune mai multe lucruri. Isus
ştie că există o inițiere progresivă în cunoaşterea lui Dumnezeu, o sporire din
aceeași cunoaștere, care nu poate fi dată pentru totdeauna. Discipolul învaţă să
cunoască pe Domnul în fiecare zi din viaţa sa, „din început în început, prin
început care nu au niciodată sfârșit” (Grigorie de Nissa). Viața discipolului
trebuie trăită printr-o înțelegere tot mai mare și tot ceea ce o persoană
trăiește (întâlniri, realitate, etc.), prin energia Duhului sfânt se deschide o
cale, se aprofundează cunoașterea, se dezvăluie sensul. Fiecare dintre noi face
experienţa sa: cu cât înaintăm în viața personală și în răspunsul la chemarea
Domnului în istorie, cu atât cunoaștem mai bine! Evanghelia este întotdeauna
aceeaşi, „Isus Cristos este același ieri și astăzi și totdeauna” (Evr 13,8), nu se schimba, dar noi
cunoaștem mai bine doar trăind istoria noastră şi istoria lumii.
De aceea Isus mărturiseşte că nu
au spus toate: esenţial a spus cu privire la Dumnezeu, ceea ce este suficient
pentru mântuirea, dar cunoașterea este infinită. Acum Isus este în Împărăția cu
Tatăl, dar Duhul sfânt pe care îl va trimite el asupra discipolilor el
reamintește cuvintele sale (cf. In
14,26), le aprofundează, face uşor de înţeles ceea ce ei nu au înţeles despre el
în timpul vieții sale (cf. In 2,22;
12,16). Noile evenimente şi realitatea sunt luminate şi înțelese tocmai pentru prezența
Duhului sfânt.
Dar fii atent:
lui Cristos nu este înlocuitor Duhul
Sfânt,
vârstei Fiului nu-i succede aceea
a Duhului,
pentru că Duhul purcede din Tatăl
este și din Duhul Fiului (aceasta înseamnă afirmația: „Toate câte le are Tatăl
sunt ale mele” [In 16,15]) trimis de
el și însoțitorul său inseparabil. Acolo unde este Cristos este Duhul sfânt şi unde
este Duhul sfânt este Cristos! Şi
cuvântul lui Dumnezeu este întotdeauna acelaşi: Moise, profeţi şi psalmi (cf. Lc 24,44) este acelaşi cuvânt al lui
Dumnezeu, ieșit din gura sa împreună cu suflarea sa.
Citind la Rusalii în această
lumină aceste cuvinte ale lui Isus în evanghelia a patra, astăzi ne mărturisim
că respiraţia, suflare de viaţă a lui Dumnezeu este suflarea lui Cristos, este suflarea
Duhul sfânt şi este suflarea noastră a creştinilor: un suflu ce coboară peste noi
şi în noi, în mod constant şi mai presus de toate, în Euharistie, reînnoindu-ne,
dându-ne iertarea păcatelor.
(pr. Enzo Bianchi [24.05.2015]; trad. pr.Isidor Chinez; sursă:
http://www.monasterodibose.it/preghiera/vangelo/9196-lo-spirito-santo-compagno-inseparabile).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu