„În jurul tronului, erau patru ființe pline cu ochi în față
și în spate. Ființa cea dintâi era asemenea unui leu; a doua ființă, asemenea
unui vițel; a treia ființă avea o față ca de om, iar a patra ființă era
asemenea unui vultur care zboară” (Ap
4,7).
Tradiția asociază
fiecăruia dintre cei patru evangheliști câte un simbol. Astfel, sfântul evanghelist
Matei este zugrăvit împreună cu un om sau înger, sfântul evanghelist Marcu este
zugrăvit împreună cu un leu, sfântul evanghelist Luca este zugrăvit împreună cu
un vițel, iar sfântul evanghelist Ioan cu un vultur.
Omul a fost ales ca simbol al sfântului evanghelist Matei, deoarece acesta își
începe evanghelia cu înșiruirea oamenilor din genealogia după trup a lui Isus
Cristos; om – simbolul rațiunii și al libertații morale.
Leul a fost ales ca simbol al sfântului evanghelist
Marcu, deoarece acesta ne vorbește la începutul evangheliei despre sfântul Ioan
Botezătorul, ca fiind „glasul celui care strigă în pustiu” (Mc 1,3), care amintește de răgetul
leului.
Vițelul este simbolul jertfirii; conform
iconografiei tradiționale, evanghelistului Luca este asociat cu un taur. Avem de
a face cu un simbol sacrifical care pune accent în mod deosebit pe dimensiunea
jertfei lui Cristos, pe umanitatea sa; explorează cel mai mult pe Fiului Omului;
vițelul a fost ales ca simbol al sfântului
evanghelist Luca, deoarece acesta este singurul evanghelist care vorbește
despre „vițelul cel îngrășat” care, potrivit parabolei întoarcerii fiului
risipitor, este sacrificat la ospăț (Lc 15,23).
Vulturul a fost ales ca simbol al sfântului evanghelist Ioan, deoarece acesta se
înalță asemenea vulturului, în descrierea Logos-ului
divin și felul în care pune în valoare iubirea divină, afirmând că Dumnezeu
este iubire; vultur [acvila] este simbolul
înalțimii, a perspicacității și a rapiditații lui Ioan.
Bibliografie:
sursa:
http://www.crestinul.ro/simbreligiose.htm;
http://www.ducu.de/rel15.htm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu