“Atotputernice, veşnice
Dumnezeule, iată, mă apropii de sacramentul Fiului tău unul-născut, Domnul
nostru Isus Cristos: mă apropii ca un bolnav de medicul său, care îi redă
viaţa, ca un păcătos de izvorul milostivirii, ca un orb de lumina splendorii
veşnice, ca un sărac şi un nevoiaş de Domnul cerului şi al pământului” (Rugăciune atribuită sfântului Toma
şi reluată în Misalul Roman, la pregătirea pentru sfânta Liturghie).
Cu această rugăciune, Toma de
Aquino îşi începea pregătirea pentru celebrarea euharistică, profund conştient
de propria-i nimicnicie şi pe deplin abandonat iubirii Tatălui. Probabil că
măreţia sa este proporţională cu umilinţa sa.
S-a născut în castelul din
Roccasecca, aproape de Caserta, în sudul Italiei, în 1225 sau 1226, din familia
nobilă Aquino. Tatăl, Landolfo, era de origine longobardă şi mama, Teodora, era
o napolitană de origine normandă. În casa sa văzuseră lumina alţi trei fraţi şi
cinci surori, fără să fie număraţi şi cei trei fraţi născuţi dintr-o căsătorie
precedentă din partea tatălui.
Destinat carierei bisericeşti
Toma, fiind cel mai tânăr dintre
băieţi, părinţii se gândeau la viitorul său oferindu-l ca oblat, la
vârsta de 5 ani, la abaţia din Montecassino. Oblatura – aşa cum se
obişnuia a se spune – nu comporta faptul că copilul, ajuns la maturitate, ar fi
trebuit în mod necesar să depună voturile monahale; era doar o pregătire ce
făcea candidaţii potriviţi pentru o asemenea alegere.
Toma s-a simţit foarte bine în
mănăstire şi a întreţinut mereu raporturi bune cu maeştrii săi. Abatele îl
preţuia foarte mult, fie pentru darurile sale intelectuale, fie pentru
dragostea pe care o arăta pentru disciplina monastică, chiar dacă Toma,
înaintând în vârstă, nu se gândea să devină călugăr.
Bogata abaţie din Montecassino,
în acea perioadă, era motiv de dispută între papa şi împăratul Frederic al
II-lea. Acesta, în 1239, a ocupat-o prin intervenţie armată şi a trimis acasă
toţi călugării care nu se născuseră în teritoriul ce era sub jurisdicţia sa.
Rămăseseră numai opt. Era imposibil, în aceste condiţii, să menţii o şcoală
pentru oblaţi. Abatele l-a însoţit personal pe Toma la părinţii săi şi
le-a recomandat să-l ducă, pentru continuarea studiilor, la Napoli, chiar dacă
acea universitate nu era a papei, ci a împăratului.
La Napoli, Toma a făcut cursul de
arte liberale şi a avut norocul să cunoască traducerea unor scrieri ale lui
Aristotel. Operele filozofului grec, aşa de utilizate atunci de maeştrii
musulmani pentru a combate credinţa creştină, erau interzise în facultăţile
ecleziastice. Toma, însă, a intuit încă de pe atunci marea lor valoare.
A preferat carisma lui Dominic
La Napoli, însă, s-a petrecut un
lucru foarte important. Toma i-a cunoscut pe fraţii predicatori din conventul
sfântului Dominic, ori ascultându-le predicile, ori pentru faptul că erau
tovarăşi de studii, şi a rămas fascinat de stilul lor de viaţă.
El cunoştea viaţa lumii şi a
Bisericii. În anii pe care i-a petrecut la Montecassino, descoperise frumuseţea
creştinismului, dar văzuse, de asemenea, cum călugării erau implicaţi în
interese lumeşti din cauza bogăţiei lor. În familia sa experimentase iubirea
adevărată a părinţilor şi a fraţilor, dar a văzut, de asemenea, atâtea uneltiri
politice, pentru el de neînţeles. Înainte de toate, nu accepta ca oamenii
Bisericii să se amestece în afacerile temporale şi să concureze pentru a obţine
cu orice mijloc avantaje economice.
În această situaţie, atât de
puţin evanghelică, Toma vrea să dea un răspuns foarte concret prin viaţa sa şi
a ales să se facă mendicant dominican. Avea circa 20 de ani şi decizia
sa i-a lăsat cu gura căscată pe părinţi, în special pe mama, rămasă văduvă,
care conta pe el pentru a putea duce înainte gestionarea tuturor afacerilor
casei. Bucurându-se, de fapt, de favoarea împăratului, pentru urmarea căruia
militau fiii săi, ar fi avut posibilitatea să-l facă să devină foarte curând
abate la Montecassino, conform unei dorinţe mai vechi a tatălui.
Când castelana din Roccasecca a
aflat că Toma se afla deja în călătorie spre Paris, a cerut fiilor săi să-l
aducă înapoi acasă, folosind, dacă era necesar, chiar şi forţa. Aceştia au
obţinut un corp de armată din partea împăratului, care se afla în Toscana
pentru a lupta împotriva cetăţilor fidele papei, l-au arestat pe Toma şi s-au
îndreptat spre casă, oprindu-se la castelul din San Giovanni, proprietatea lor.
Răbdarea îşi are limitele
sale...
În celula în care Toma era ţinut
prizonier, a fost introdusă o foarte frumoasă tânără, cu motivul de a-i servi,
dar, în realitate, pentru a-l ispiti în ceea ce priveşte castitatea. Toma, care
în mod normal era foarte paşnic, după o zi plină de evenimente şi zbuciumată,
şi-a pierdut răbdarea şi, cu un cărbune aprins, a ameninţat-o pe tânără,
constrângând-o să fugă. Episodul poate să pară legendar, dar în afara
biografilor timpului, chiar şi istoricii moderni îl consideră autentic.
Iubirea lui Toma pentru castitate
era, într-adevăr, proverbială; nu în van era numit doctor angelic. Nu este
vorba despre o castitate miraculoasă, ci despre un dar cucerit printr-o luptă
zilnică, cum dă mărturie această rugăciune a sa: “O, bunul meu Isus, ştiu bine
că orice dar perfect, şi mai mult decât oricare altul cel al castităţii,
depinde de puternica lucrare a providenţei tale, şi că, fără tine, omul nu
poate face nimic. Pentru aceasta, te rog să-mi aperi prin harul tău castitatea
şi curăţia inimii mele şi a trupului meu. Şi dacă a trebuit să primesc o
impresie oarecare a simţului, care ar fi putut să-mi păteze castitatea şi
curăţia, tu, care eşti Domn peste toate puterile, şterge-o, ca să pot, cu inima
imaculată, să înaintez în iubirea şi în slujirea ta, oferindu-mă cast, în toate
zilele vieţii mele, pe altarul divinităţii tale” (Toma de
Aquino, Rugăciuni, p. 39).
În ziua următoare, a fost condus
la Roccasecca şi încredinţat mamei sale, care îl iubea foarte mult, deşi nu
reuşea să accepte ca unul dintre fiii săi să devină mendicant. A
încercat să-l convingă folosind toate argumentele, dar inutil. A încercat acest
lucru chiar şi sora sa, Marotta, dar a sfârşit prin a trece de partea lui,
alegând chiar şi ea să renunţe la lume. A devenit, deci, călugăriţă şi apoi
stareţă la “Santa Maria di Capua”.
Mamei nu-i rămânea decât să se
predea. A început prin a le permite dominicanilor din Napoli să-l viziteze pe
fiul ei şi, după un an, l-a lăsat să plece cu binecuvântarea ei. Între timp,
nobila castelană normandă vedea surpându-se toate planurile sale umane,
deoarece împăratul, după mai multe acţiuni nefericite, se îndrepta spre
sfârşit.
În această confuzie a luptelor
dintre papă şi împărat, între puterea temporală şi cea spirituală, Toma îşi
exprimă cu claritate propriul gând într-una dintre scrierile sale (Id., Scriptum super Sententias, II, dist. 44). Aşa
îl rezumă J.A. Weisheipl, biograful său actual cel mai autorizat: “Toma afirmă
că papa, în puterea oficiului său canonic, este capul spiritual al Bisericii şi
nimic altceva; orice atribut politic sau mundan care se suprapune acestei
autorităţi, esenţial spirituale, este un element accidental, a cărui prezenţă sau
absenţă nu modifică în nici un fel natura spirituală intrinsecă în Biserică” (J.A. Weisheipl, Toma de Aquino. Viaţa, gândirea, opera, Jaca
Book, Milano 1988, p.12).
Impresionează luciditatea acestei
viziuni, dacă ne gândim că, în acel timp, cea mai mare parte a clericilor
gândeau în mod diferit. Dar Toma, înaintea unei luări de poziţie teoretică, a
refuzat, cum spune Weisheipl, “orice poziţie în Biserică, ce ar fi putut să-l
implice în afacerile temporale”.
Întors în convent, putea, în
sfârşit, să se pregătească pentru a face profesiunea în Ordinul Predicatorilor.
Superiorul general, Giovanni Teutonicul, şi de această dată a crezut oportun
să-l oprească în străinătate pentru a evita ulterioare răzgândiri şi
complicaţiile care ar putea proveni din partea familiei.
Între Köln şi Paris
Nu se ştie cu siguranţă dacă Toma
a fost trei ani la Paris, mai înainte de a merge la Köln, dar cu siguranţă că a
trecut toţi aceşti trei ani sub conducerea marelui Albert, om de cultură
enciclopedică şi cunoscător al gândirii lui Aristotel. Împreună cu el, Toma se
afla în largul său, şi viceversa. Această convieţuire rodnică între două genii
ale culturii a durat din 1248 până în 1252.
Era la începutul acestei
perioade, după moartea abatelui Ştefan al II-lea, când papa Inocenţiu al IV-lea
i-a oferit lui Toma misiunea de abate la Montecassino şi, aflând despre refuzul
său de a lăsa Ordinul Dominican, îi dădea privilegiu de a păstra haina şi
apartenenţa. Dar tânărul dominican a refuzat într-o manieră foarte hotărâtă.
La Köln se spune că s-a petrecut
această celebră întâmplare. Tovarăşii glumeau despre atitudinea foarte tăcută a
lui Toma şi despre moliciunea sa fizică, şi atunci l-au numit boul mut al
Siciliei. Şi se spune că Albert ar fi făcut acest scurt comentariu: “Noi îl
numim bou mut, dar el, prin doctrina sa, va scoate un muget care va răsuna în
toată lumea”.
Nu ştim dacă lucrurile s-au
petrecut tocmai aşa, dar sigur preţuirea lui Albert pentru elevul său era atât
de mare, încât, atunci când superiorul general i-a cerut să-i indice pe cineva
ca să-l trimită la Paris pentru a se pregăti în vederea acoperirii catedrei de
doctorat al ordinului, Albert l-a indicat imediat pe Toma. Superiorul a rămas
puţin surprins, probabil pentru faptul că Toma era încă prea tânăr, dar în favoarea
sa intervine cardinalul şi legatul pontifical Ugo di San Caro, din acelaşi
ordin, şi propunerea lui Albert a fost acceptată.
Toma, de puţin timp hirotonit,
având abia vârsta de 26 de ani, se afla din nou la Paris, pentru a învăţa, în
vederea bacalaureatului, în Sfânta Scriptură, cu maestrul Elia Brunet, şi să se
pregătească pentru doctorat. Fiecare ordin călugăresc avea dreptul la două
catedre, una pentru elevii din provincia franceză, şi alta pentru cei din alte
provincii. Toma era destinat să fie maestru pentru străini.
Dar climatul academic nu era
uşor, deoarece exista un braţ de fier între maeştrii clerului secular şi cei
din clerul regular, mai ales al mendicanţilor. Maeştrii seculari au avut
până în acel moment totul în mâinile lor şi-i vedeau pe mendicanţi ca intruşi
nu numai din cauza împărţirii puterii universitare, dar şi pentru că aceştia
erau purtătorii unui stil de viaţă contrar tradiţiei din lumea studenţească
pariziană. Nu trebuie să uităm că maeştri eminenţi trecuseră în acea perioadă
de la clerul secular la cel călugăresc, atraşi de viaţa evanghelică a
mendicanţilor franciscani şi dominicani. Au fost necesare repetate intervenţii
papale, pentru a face acceptată ca normală prezenţa călugărilor în corpul
docenţilor facultăţilor pariziene.
În aprilie 1256, Toma devine
doctor în teologie. Avea 31 de ani, pe când vârsta minimă cerută era de 35 de
ani, dar pentru el papa a voit să facă o excepţie. În octombrie, aceluiaşi an,
Toma, scriind în apărarea călugărilor atacaţi de maestrul Guglielmo di
Saint-Amour, a căutat să prezinte, pe înţelesul tuturor, noutatea carismei
mendicanţilor, noutate ce nu putea fi cuprinsă în categoriile monastice,
împiedicându-i pe fraţi să studieze, să predice şi să spovedească.
Deja mai înainte, în comentariul asupra
Sentinţelor lui Petru Lombardul, îşi câştigase favoarea elevilor săi.
Biograful său, Bernardo Gui, afirma că “studenţii au început să sufere
influenţa sa într-un mod extraordinar. Deoarece totul părea aşa de nou: nou
modul de organizare al argumentului, noi metodele de examinare, noi argumentele
potrivite pentru atingerea concluziilor”. Toma era un spirit deschis şi liber,
fidel faţă de doctrina Bisericii şi inovator în acelaşi timp. Deja de pe
atunci, el împărţea învăţătura sa după o schemă fundamentală ce contempla
întreaga creaţie care, ieşită din mâinile lui Dumnezeu, se întorcea acum pentru
a se cufunda din nou în iubirea sa.
Noul rol al lui Toma, ca doctor,
era acela de a preda teologia şi consta în esenţă în a transmite elevilor
înţelegerea cuvântului lui Dumnezeu. De fapt, titlul care era dat profesorului
nu era acela de “doctor în Teologia Sacră”, care este mult mai târziu, ci acela
de “Maestru în Pagina Sfântă”, adică profesor în Sfânta Scriptură.
Toma a rămas la această catedră
timp de trei ani şi a comentat Cartea lui Isaia şi Evanghelia după
Matei. Se povesteşte că, într-o zi, pe când contempla, plin de admiraţie,
oraşul Paris, unul dintre studenţii săi l-a întrebat dacă n-ar vrea să fie
proprietatea sa. Şi atunci, Toma a spus că ar fi preferat să “posede Omiliile
asupra Evangheliei după Matei ale sfântului Ioan Gură de Aur”. Toma nu
cunoştea bine greaca şi a căutat să-şi procure cele mai bune traduceri ale
sfinţilor părinţi greci, ale lui Aristotel şi ale altor filozofi.
La Paris, la îndemnul sfântului
Raymund de Penyafort, deja general al Ordinului Predicatorilor, Toma a început
să scrie un tratat teologic, intitulat Summa contra Gentiles, pentru a
veni în ajutorul misionarilor ce se pregăteau să predice în ambiente în care
era foarte puternică prezenţa şi influenţa culturală a evreilor şi musulmanilor (Ibid., pag. 136).
În serviciul Bisericii
Universale
După trei ani de predare la
Paris, Toma a fost chemat din nou în provincia romană, unde a dus la bun
sfârşit această operă. În Italia, a rămas timp de zece ani, mai înainte de a
merge la Napoli, în conventul unde îşi descoperise vocaţia, apoi la Orvieto,
unde papa îşi stabilise propria rezidenţă.
Permanentele mutări la care Toma
era supus şi implicările sale în studiu puteau să-i aducă o serie de
dificultăţi în a trăi carisma sfântului Dominic, deoarece îl împiedicau în
trăirea vieţii comunitare. De aceea, superiorii i-au încredinţat ca însoţitor
un frate de mare valoare, fratele Reginaldo da Piperno, lector în teologie şi
preot. Acesta “trebuia să-şi petreacă o bună parte din viaţă în serviciul lui
Toma, urmându-l pretutindeni, servindu-i la Liturghie, spovedindu-l şi
asistându-l în toate modurile” (Ibid., pag. 151).
În felul acesta, i-a fost asigurată viaţa de comuniune alături de un frate cu
care se putea confrunta zi de zi.
În timp ce se afla la Orvieto, la
chemarea papei Urban al IV-lea, Toma a scris două tratate: unul despre
purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl şi de la Fiul, şi un comentariu continuu
al celor patru Evanghelii. Această ultimă operă a fost foarte apreciată şi a
fost numită Catena aurea. În secolul al XIX-lea, un grup de profesori de
la Oxford au făcut o traducere foarte îngrijită în limba engleză şi în prefaţă
au scris: “Este imposibil să citeşti Catena sfântului Toma, fără să fii
impresionat de magistrala capacitate arhitectonică cu care a fost construită. O
cultură de o foarte înaltă calitate, nu numai o simplă cunoaştere din cărţi”.
În prezentarea cărţii, însuşi Toma scrisese: “Intenţia mea în această operă
este de a expune sensul literal al textului, dar şi cel mistic; şi uneori,
chiar şi acela de a corecta erorile şi a confirma adevărata doctrină catolică.
Aceasta pare în mod special necesar, deoarece, dincolo de evanghelie, noi
trasăm normele credinţei catolice şi regulile întregii vieţi creştine”.
Se pare că în această perioadă
Toma a descoperit şi aprofundat cunoaşterea teologiei greceşti şi a făcut totul
pentru a continua şi a-şi procura traducerile părinţilor greci.
Tot în această perioadă
orvietană, Toma a scris, din ordinul papei, liturgia sărbătorii Corpus
Domini, care este pătrunsă de suflul său poetic şi mistic de autentic
cântăreţ al Euharistiei.
În 1265, este trimis la Roma
pentru a inaugura un studiu teologic pentru provincia romană. În timpul acestei
şederi, ţinând cont că nu toţi elevii erau pregătiţi pentru un curs teologic
prea solicitant, a început să scrie pentru ei o Summa teologica pentru
“a prezenta lucrurile ce priveau religia creştină într-un mod care să fie mai
adaptat instrucţiei începătorilor”.
Reluând o schemă de acum foarte
dragă lui, a împărţit lucrarea în trei părţi. Prima tratează despre Dumnezeu
unul şi întreit şi despre “purcederea tuturor lucrurilor din el”; a doua
vorbeşte despre “mişcarea tuturor creaturilor raţionale spre Dumnezeu”; a treia
îl prezintă pe Isus “ca om şi cale prin care cu toţii ne întoarcem la
Dumnezeu”. Opera a fost începută la Roma şi continuată timp de mai bine de
şapte ani: a fost întreruptă pe neaşteptate, pe data de 6 decembrie 1273, la
Napoli.
Între papa Clement al IV-lea şi
Toma era o sinceră prietenie şi, pontiful, în semn de gratitudine pentru
serviciile inestimabile aduse Bisericii, i-a trimis numirea de arhiepiscop de
Napoli. Toma a refuzat, rugându-l pe prietenul său “să nu-l mai promoveze la
asemenea lucruri”.
Între timp, la Universitatea din
Paris s-a reaprins disputa contra mendicanţilor. Superiorii au decis
să-l trimită din nou pe Toma care, strângându-şi lucrurile, şi-a început pe jos
lunga călătorie, însoţit de nedespărţitul Reginaldo da Piperno şi de unul sau
doi alţi fraţi. Au ajuns la destinaţie la începutul anului 1269.
În scrierile din această a treia
şi ultima perioadă pariziană, Toma şi-a îmblânzit foarte mult intelectualismul,
după unii, datorită unei experienţe mistice pe care ar fi avut-o, după alţii,
pentru a putea veni în ajutorul studenţilor, dar este foarte posibil că din
amândouă motivele. Dintre scrierile din această perioadă, amintim lectura
asupra Evangheliei după Ioan, mai presus de toate, comentariul asupra
testamentului lui Isus, adevărată capodoperă care, în mare parte, rezistă încă
uzurii timpului.
După ce lupta împotriva mendicanţilor
a cunoscut o nouă întrerupere, Toma a fost chemat din nou în patrie, pentru
a întemeia un nou studiu la Napoli. Călătorind spre cetatea napolitană împreună
cu Reginaldo, a voit să se oprească la castelul din Molara, aproape de Rocca di
Papa, pentru a-l vizita pe bunul său prieten, cardinalul Annibaldo Annibaldi,
fost elev şi succesor la Paris. Aici, cei doi fraţi s-au îmbolnăvit şi
Reginaldo a fost pe punctul de a muri. O dată depăşit pericolul, au continuat
călătoria, cu scurte opriri la castelul din Ceccano, aproape de Frosinone,
pentru a-şi vizita o nepoată, Francesca, şi apoi, e posibil, la Roccasecca şi
la Montecassino.
Şcoala teologică
La Napoli a început imediat
munca, organizând şcoala teologică şi dedicându-se, de asemenea, predicării în
mijlocul poporului care îl asculta cu multă veneraţie, deoarece cuvântul său
era simplu şi profund, îi satisfăcea pe doctori şi, în acelaşi timp, era
înţeles de analfabeţi.
Toma întotdeauna s-a bucurat de o
sănătate bună şi de o capacitate de muncă excepţională. Se trezea dimineaţa
foarte devreme şi îşi mărturisea lipsurile lui Reginaldo, înainte de a celebra
sfânta Liturghie, apoi îi slujea lui Reginaldo la Liturghie. Pe la şase, ţinea
lecţia, apoi se retrăgea pentru a studia sau pentru a dicta mai multor
secretari simultan, până la ora prânzului.
După masa de prânz, se reculegea
în rugăciune, pentru ca apoi să-şi reia studiul sau dictarea până la cină. În
cursul nopţii, continua să studieze, şi apoi, înainte de ivirea zorilor, se
ducea în biserică pentru a se ruga, având grijă să se întoarcă în pat, puţin
înainte de ora de deşteptare, pentru a nu fi sesizat de confraţi.
Marea încercare
Pe data de 6 decembrie 1273, s-a
întâmplat însă un fapt ciudat. În timp ce celebra Euharistia, ceva l-a atins în
mod profund, deoarece, din acel moment, Toma şi-a schimbat ritmul de viaţă şi
nu a mai scris şi nu a mai dictat nimic. Reginaldo l-a întrebat: “Părinte, de
ce ai lăsat la o parte o muncă aşa de măreaţă pe care ai început-o pentru a-l
lăuda pe Dumnezeu şi pentru a instrui lumea?” Şi Toma i-a răspuns: “Reginaldo,
nu pot”. Ceva mai târziu, i-a propus să-şi reia munca într-un ritm ceva mai
lent, dar răspunsul negativ a fost însoţit de o motivaţie: “Reginaldo, nu pot,
pentru că tot ceea ce au am scris sunt pentru mine ca nişte paie”.
Ceva timp după aceea, Toma,
pentru a ieşi din ambientul său, care îi amintea continuu de studii şi cărţi –
o viaţă întreagă pentru a produce paie – şi-a exprimat dorinţa de a o vizita pe
una dintre surorile sale, pe contesa Teodora di San Severino. Reginaldo l-a
însoţit cu bucurie. Întâlnirea cu sora sa a fost tulburătoare, deoarece el
“aproape că nu a reuşit să-i spună un cuvânt”, aşa încât contesa s-a gândit că
fratele ei şi-a pierdut capul. Trei zile a rămas alături de ea, înconjurat de o
grijă plină de afecţiune.
Reginaldo s-a întors din nou la
muncă. Poate că datorită ambientului mai destins sau chiar nevoii de a-şi
deschide inima aceluia care, printre altele, îi era şi confesor, Toma a cedat:
“Promite-mi – i-a spus lui Reginaldo – în numele lui Dumnezeu cel viu şi
atotputernic şi a fidelităţii impuse de ordinul nostru, şi a iubirii pe care o
ai pentru mine, că nu vei descoperi niciodată, cât voi fi viu, ceea ce îţi voi
spune. Tot ceea ce eu am scris este pentru mine ca şi paiele în comparaţie cu
ceea ce mi-a fost revelat acum”. Şi a adăugat: “Singurul lucru pe care îl
doresc acum este ca Dumnezeu, după ce a pus capăt lucrării mele de scriitor, să
pună capăt şi vieţii mele” (Ibid., p. 325-326).
Ceea ce se întâmplase în timpul
acelei celebrări euharistice din 6 decembrie, rănise atât de profund chiar
fizicul lui Toma, dacă, din acel moment, nu numai că a încetat să scrie, dar nu
mai reuşea decât să se roage şi să împlinească activităţile fizice cele mai
elementare. Dar nu putea fi vorba doar de un simplu fenomen fizic: ceva mai
profund se petrecuse în inima sa.
Primii săi biografi (Guglielmo di Tocco, Hystoria, c. 34 (Fontes,
pag. 108). Cf. J.A.Weisheipl, Toma de Aquino. Viaţa, gândirea, opera, Jaca
Book, Milano 1988, pag. 318-319) povestesc că, cu puţin timp mai înainte,
într-unul dintre colocviile nocturne în faţa Celui Răstignit, acesta i-a spus:
“Toma, tu ai scris bine despre mine. Ce recompensă doreşti?” Toma a răspuns
atunci: “Nimic altceva, Doamne, decât pe tine”. În acea dimineaţă de 6
decembrie, Domnul răstignit i-a luat cuvântul, asimilându-l sieşi. Aşa cum
Isus, Înţelepciunea divină, pe cruce, se simţise redus la ignoranţă, şi boul
mut din Sicilia, care până în acea zi a uluit lumea cu mugetul inteligenţei
sale, acum se regăsea ca ultimul dintre oameni, un slujitor inutil ce şi-a petrecut
viaţa punând laolaltă firele de paie. Toma, devenit tabula rasa înaintea
lui Dumnezeu, s-a simţit ca ultimul dintre fraţi, capabil totuşi, tot datorită
harului, să implore gemând milostivirea divină.
Dar papa Grigore al X-lea nu era
la curent cu toate acestea când din Franţa a primit invitaţia de a participa la
Conciliul din Lyon. Toma, deşi conştient de incapacitatea sa, dar întotdeauna
sensibil faţă de ascultare, s-a pus imediat la drum. Reginaldo îl însoţea cu un
grup de fraţi, cu încrederea ascunsă că maestrul va reveni la ceea ce a fost
odinioară.
Toma, însă, trăia deja într-o
altă dimensiune, şi Reginaldo, în tentativa de a-i trezi din nou interesul
pentru această lume, i-a spus că papa avea să-l facă, la Lyon, cardinal. Toma a
răspuns simplu: “Pot să slujesc ordinul mai bine aşa cum sunt” şi, ca şi cum
Reginaldo dădea acest lucru ca sigur, el a replicat: “Reginaldo, poţi să fii
sigur că voi merge înainte exact aşa cum sunt acum”.
Ca să complice şi mai mult starea
sănătăţii sale în timpul călătoriei, a apărut şi un incident. Probabil din
neatenţie, Toma s-a lovit la cap de creanga unui copac aflat de-a lungul
drumului. Sosiţi aproape de castelul din Maenza, unde se afla nepoata sa,
Francesca, Toma a cerut să se oprească pentru a-şi reface forţele. Toate
îngrijirile au fost inutile. El, văzând apropiindu-se moartea, a voit să fie
dus în apropiata abaţie din Fossanova, unde a fost primit cu delicată
ospitalitate.
Cu trei zile înainte de a muri,
Toma a primit ultimele sacramente: şi-a făcut spovada generală în faţa lui
Reginaldo şi, când a sosit abatele Teobald pentru a-i aduce sfânta
Împărtăşanie, văzându-se înconjurat de toţi călugării şi de numeroşi prieteni
veniţi de prin împrejurimi, părea că prinde puteri când le-a spus “lucruri
frumoase” despre credinţa în prezenţa reală a lui Isus în Euharistie, încheind
cu aceste cuvinte: “Am scris şi am învăţat mult despre acest trup preasfânt şi
despre alte sacramente, după credinţa mea în Cristos şi în sfânta Biserică
Romană, întru a cărei judecată supun toată doctrina mea” (Proc.
Canoniz. Neapoli, nr. 49 [Fontes, p. 332]).
În ziua următoare a primit, în
deplină luciditate mintală, Ungerea Bolnavilor, răspunzând cu devoţiune la
toate rugăciunile. În dimineaţa următoare, 7 martie, el părăsea această lume. Avea
49 de ani şi scrisese mai mult de patruzeci de volume. Ultima parte din Summa
teologica, rămasă incompletă, a fost terminată sub îndrumarea lui
Reginaldo, prin sistemul taie şi lipeşte, luând adică argumente din alte
scrieri ale lui Toma şi însemnări luate din timpul lecţiilor sale.
În 1323, este canonizat cu mare
solemnitate, la Avignon, de papa Ioan al XXII-lea, şi în secolul al XV-lea a
primit titlul de învăţător al Bisericii, prin care se pune în evidenţă
strălucirea doctrinei sale.
Cel mai învăţat dintre sfinţi
şi cel mai sfânt dintre cei învăţaţi
Toma nu a fost numai un mare
gânditor, dar şi un om al rugăciunii. De aceea, se spune despre el că este “cel
mai învăţat dintre sfinţi şi cel mai sfânt dintre cei învăţaţi” şi că influenţa
gândirii sale asupra Bisericii din Occident a fost determinantă şi, de-a lungul
secolelor, profund benefică.
Astăzi, el poate să ne fie de
ajutor, între altele, chiar în dialogul ecumenic. “Nimeni nu a anunţat într-o
manieră mai clară decât cum a făcut-o el doctrina religioasă fundamentală a
creştinismului, conform căreia tot ceea ce ne este necesar pentru mântuire vine
prin har. Această doctrină se află deja în celebrul pasaj din Rom 3,28,
căruia Luther, în textul din traducerea sa, i-a adăugat mai târziu cuvântul numai.
În minunata rugăciune de mulţumire de după Liturghie (Gratias tibi ago),
se descoperă pe deplin mărturisirea catolico-evanghelică a lui peccator
simul et justus, care nu lasă nimic îndreptăţirii provenite din fapte şi
din voinţa proprie, prin împlinirea legii” (J. Lortz,
Storia della Chiesa, I, Edizioni Paoline, Cisinello Balsamo 1987, p. 546).
În ea, de fapt, sfântul spune: “Îţi mulţumesc, Doamne, Părinte sfânt, Dumnezeu
atotputernic şi veşnic, care pe mine, păcătosul şi nevrednicul slujitor al tău,
fără nici un merit din partea mea, ci numai din bunăvoinţa îndurării tale,
ai binevoit să mă îndestulezi cu preţiosul trup şi sânge al Fiului tău, Domnul
nostru Isus Cristos” (Rugăciune atribuită sfântului Toma şi
reluată în Misalul Roman în mulţumirea la sfânta Liturghie).
(Enrico Pepe, Martiri
şi sfinţi din calendarul roman, Sapientia, Iaşi 2007, p. 55-64).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu