Nu mai sunteţi
sclavi, ci fraţi
1. La începutul unui an nou, pe
care-l primim ca pe un har şi un dar al lui Dumnezeu oferit omenirii, doresc să
adresez fiecărui bărbat şi femei, precum şi fiecărui popor şi naţiuni din lume,
conducătorilor de stat şi de guvern şi responsabililor diferitelor religii,
urările mele fervente de pace, pe care le însoţesc cu rugăciunea mea ca să
înceteze războaiele, conflictele şi multele suferinţe provocate fie de mâna
omului, fie de epidemii vechi şi noi şi de efectele devastatoare ale
calamităţilor naturale. Mă rog în mod deosebit pentru ca, răspunzând la vocaţia
noastră comună de a colabora cu Dumnezeu şi cu toţi oamenii de bunăvoinţă
pentru promovarea înţelegerii şi păcii în lume, să ştim să rezistăm tentaţiei
de a ne comporta în mod nedemn de omenitatea noastră.
În mesajul pentru 1 ianuarie de
anul trecut am observat că "dorinţei de o viaţă deplină... îi aparţine un
dor de neînlocuit de fraternitate, care stimulează spre comuniunea cu alţii, în
care nu găsim duşmani sau concurenţi, ci fraţi care trebuie primiţi şi
îmbrăţişaţi"1. Fiind omul o fiinţă relaţională, destinat să se
realizeze în contextul de raporturi interpersonale inspirate de dreptate şi
caritate, este fundamental pentru dezvoltarea sa să fie recunoscute şi
respectate demnitatea, libertatea şi autonomia sa. Din păcate, plaga mereu
răspândită a exploatării omului din partea omului răneşte grav viaţa de comuniune
şi vocaţia de a ţese relaţii interpersonale impregnate de respect, dreptate şi
caritate. Acest fenomen abominabil, care conduce la călcarea în picioare a
drepturilor fundamentale ale celuilalt şi la eliminarea libertăţii şi
demnităţii sale, asumă forme multiple asupra cărora doresc să reflectez pe
scurt, pentru ca, în lumina cuvântului lui Dumnezeu, să putem să-i considerăm
pe toţi oamenii că "nu mai sunt sclavi, ci fraţi".
În ascultarea proiectului lui
Dumnezeu cu privire la omenire
2. Tema pe care am ales-o pentru
acest mesaj aminteşte de Scrisoarea către Filemon a sfântul Paul, în
care apostolul îi cere colaboratorului său să-l primească pe Onesim, fost sclav
al lui Filemon însuşi şi acum devenit creştin, aşadar, conform lui Paul, care
merită să fie considerat un frate. Aşa scrie apostolul neamurilor:
"Poate tocmai de aceea a fost despărţit de tine pentru un timp, ca să-l
primeşti înapoi pentru veşnicie, dar nu ca pe un sclav, ci mult mai mult decât
un sclav, ca pe un frate iubit" (Flm 15-16). Onesim a devenim frate
al lui Filemon devenind creştin. Astfel convertirea la Cristos, începutul unei
vieţi de ucenicie în Cristos, constituie o nouă naştere (cf. 2Cor
5,17; 1Pt 1,3) care regenerează fraternitatea ca legătură care
întemeiază viaţa familială şi fundamentul vieţii sociale.
În Cartea Genezei (cf.
1,27-28) citim că Dumnezeu l-a creat pe om bărbat şi femeie şi i-a
binecuvântat, ca să crească şi să se înmulţească: El a făcut din Adam şi Eva
părinţi, care, realizând binecuvântarea lui Dumnezeu de a fi rodnici şi de a se
înmulţi, au generat prima fraternitate, aceea a lui Cain şi Abel. Cain
şi Abel sunt fraţi, pentru că provin din acelaşi sân şi de aceea au aceeaşi
origine, natură şi demnitate a părinţilor lor creaţi după chipul şi asemănarea
lui Dumnezeu.
Dar fraternitatea exprimă
şi multiplicitatea şi diferenţa care există între fraţi, deşi sunt legaţi prin
naştere şi au aceeaşi natură şi aceeaşi demnitate. Aşadar, ca fraţi şi
surori, toate persoanele sunt prin natură în relaţie cu celelalte, de care
se diferenţiază, dar cu care împărtăşesc aceeaşi origine, natură şi demnitate.
În virtutea acestui lucru, fraternitatea constituie reţeaua de relaţii
fundamentale pentru construirea familiei umane create de Dumnezeu.
Din păcate, între prima creaţie
relatată în Cartea Genezei şi noua naştere în Cristos, care îi face pe
credincioşi fraţi şi surori ai "primului născut dintre mulţi fraţi" (Rom
8,29), există realitatea negativă a păcatului, care de mai multe ori întrerupe
fraternitatea umană şi încontinuu deformează frumuseţea şi nobleţea faptului de
a fi fraţi şi surori din aceeaşi familie umană. Cain nu numai că nu-l
suportă pe fratele său Abel, dar îl ucide din invidie comiţând primul
fratricid. "Uciderea lui Abel din partea lui Cain atestă în mod tragic
respingerea radicală a vocaţiei de a fi fraţi. Evenimentul lor (cf. Gen
4,1-16) evidenţiază misiunea dificilă la care toţi oamenii sunt chemaţi, de a
trăi uniţi, îngrijindu-se unul de altul"2.
Şi în istoria familiei lui Noe şi
a fiilor săi (cf. Gen 9,18-27), fărădelegea lui Cam faţă de tatăl Noe îl
determină pe acesta din urmă să-l blesteme pe fiul nerespectuos şi să-i
binecuvânteze pe ceilalţi, pe cei care l-au cinstit, dând astfel loc la o
inegalitate între fraţii născuţi din acelaşi sân.
În relatarea începuturilor
familiei umane, păcatul de îndepărtare de Dumnezeu, de figura tatălui şi de
fratele devine o expresie a refuzului comuniunii şi se traduce în cultura
aservirii (cf. Gen 9,25-27), prin consecinţele pe care acest lucru le
implică şi care se transmit din generaţie în generaţie: refuzarea celuilalt,
maltratarea persoanelor, încălcarea demnităţii şi a drepturilor fundamentale,
instituţionalizarea inegalităţilor. De aici, necesitatea unei convertiri
continue la alianţă, făcută de oferirea lui Cristos pe cruce, încrezători că
"unde s-a înmulţit păcatul, s-a revărsat cu prisosinţă harul... prin Isus
Cristos" (Rom 5,20.21). El, Fiul iubit (cf. Mt 3,17),
a venit pentru a revela iubirea Tatălui faţă de omenire. Oricine ascultă
evanghelia şi răspunde la apelul la convertire devine prin Isus "frate,
soră şi mamă" (Mt 12,50), şi de aceea fiu adoptiv al Tatălui
său (cf. Ef 1,5).
Însă nu devenim creştini, fii ai
Tatălui şi fraţi în Cristos, printr-o dispoziţie divină autoritară, fără
exercitarea libertăţii personale, adică fără a ne converti liber la
Cristos. Faptul de a fi fiu al lui Dumnezeu urmează imperativul convertirii:
"Convertiţi-vă şi fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus
Cristos spre iertarea păcatelor voastre şi veţi primi darul Duhului Sfânt"
(Fap 2,38). Toţi cei care au răspuns cu credinţa şi viaţa la această
predică a lui Petru au intrat în fraternitatea primei comunităţi
creştine (cf. 1Pt 2,17; Fap 1,15.16; 6,3; 15,23): evrei şi
elenişti, sclavi şi oameni liberi (cf. 1Cor 12,13; Gal 3,28), a
căror diversitate de origine şi stare socială nu diminuează demnitatea
fiecăruia, nici nu exclude pe nimeni de la apartenenţa la poporului lui
Dumnezeu. Comunitatea creştină este deci locul comuniunii trăite în iubirea
dintre fraţi (cf. Rom 12,10; 1Tes 4,9; Evr 13,1; 1Pt
1,22; 2Pt 1,7).
Toate acestea demonstrează că
vestea bună a lui Isus Cristos, prin care Dumnezeu face "noi toate
lucrurile" (Ap 21,5)3, este capabilă să răscumpere şi
relaţiile dintre oameni, inclusiv pe cea dintre un sclav şi stăpânul său,
scoţând în evidenţă ceea ce amândoi au în comun: filiaţia adoptivă şi legătura
de fraternitate în Cristos. Isus însuşi le-a spus discipolilor săi: "Nu vă
mai numesc servitori, pentru că servitorul nu ştie ce face stăpânul lui. Însă
v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi
le-am făcut cunoscute" (In 15,15).
Multiplele feţe ale sclaviei
ieri şi astăzi
3. Încă din timpuri imemoriale,
diferitele societăţi umane cunosc fenomenul aservirii omului din partea omului.
Au existat epoci în istoria omenirii în care instituţia sclaviei era în general
acceptată şi reglementată de către drept. Acesta stabilea cine se năştea liber
şi cine, în schimb, se năştea sclav, precum şi în ce condiţii persoana, născută
liberă, putea pierde propria libertate sau o putea recăpăta. Cu alte cuvinte,
dreptul însuşi admitea că unele persoane puteau şi trebuiau considerate
proprietate a unei alte persoane, care putea în mod liber să dispună de ele;
sclavul putea să fie vândut şi cumpărat, cedat şi dobândit ca şi cum ar fi fost
o marfă.
Astăzi, ca urmare a unei evoluţii
pozitive a conştiinţei omenirii, sclavia, delict de lezare a umanităţii4,
a fost abolită în mod formal în lume. Dreptul fiecărei persoane de a nu fi
ţinută în stare de sclavie sau servitute a fost recunoscut în dreptul
internaţional ca normă inderogabilă.
Şi totuşi, deşi comunitatea
internaţională a adoptat numeroase acorduri cu scopul de a pune capăt sclaviei
în toate formele sale şi a demarat diferite strategii pentru a combate acest
fenomen, şi astăzi milioane de persoane - copii, bărbaţi şi femei de orice
vârstă - sunt private de libertate şi constrânse să trăiască în condiţii
asemănătoare condiţiilor de sclavie.
Mă gândesc la atâţia muncitori
şi muncitoare, chiar minori, aserviţi în diferitele sectoare, la nivel
formal şi informal, de la munca din casă la cea agricolă, de la cea în
industria manufacturială la cea minieră, atât în ţările în care legislaţia
muncii nu este conformă normelor şi standardelor minime internaţionale, cât şi,
fie şi ilegal, în cele a căror legislaţie îl tutelează pe muncitor.
Mă gândesc şi la condiţiile de
viaţă ale multor migranţi care, în drumul lor dramatic, îndură foamea,
sunt privaţi de libertate, despuiaţi de bunurile lor sau abuzaţi fizic şi
sexual. Mă gândesc la aceia dintre ei care, ajunşi la destinaţie după o
călătorie foarte dură şi dominată de frică şi de nesiguranţă, sunt deţinuţi în
condiţii uneori inumane. Mă gândesc la aceia dintre ei pe care diferitele
circumstanţe sociale, politice şi economice îi determină la clandestinitate, şi
la aceia care, pentru a rămâne în legalitate, acceptă să trăiască şi să
muncească în condiţii nedemne, în special când legislaţiile naţionale creează
sau permit o dependenţă structurală a muncitorului migrant faţă de angajator,
de exemplu condiţionând legalitatea şederii la contractul de muncă... Da, mă
gândesc la "munca sclavă".
Mă gândesc la persoanele
constrânse să se prostitueze, între care sunt mulţi minori, şi la sclavele
şi la sclavii sexuali; la femeile forţate să se căsătorească, la cele
vândute în vederea căsătoriei sau la cele transmise în succesiune unei rude la
moartea soţului fără să aibă dreptul de a-şi da sau nu propriul consimţământ.
Nu pot să nu mă gândesc la cei
care, minori şi adulţi, sunt făcuţi obiect al traficului şi al pieţei
ilegale pentru vinderea de organe, pentru a fi înrolaţi ca soldaţi,
pentru cerşetorie, pentru activităţi ilegale, cum ar fi producerea
sau vinderea de droguri, sau pentru forme mascate de adopţie internaţională.
Mă gândesc în sfârşit la toţi
care sunt răpiţi şi ţinuţi în captivitate de grupuri teroriste, aserviţi
scopurilor lor ca luptători sau, mai ales, cât priveşte tinerele şi femeile ca
sclave sexuale. Mulţi dintre ei dispar, unii sunt vânduţi de mai multe ori,
torturaţi, mutilaţi sau ucişi.
Unele cauze profunde ale
sclaviei
4. Astăzi ca şi ieri, la rădăcina
sclaviei se află o concepţie despre persoana umană care admite posibilitatea de
a o trata ca pe un obiect. Când păcatul corupe inima omului şi îl îndepărtează
de Creatorul său şi de semenii săi, aceştia din urmă nu mai sunt văzuţi ca
fiinţe cu demnitate egală, ca fraţi şi surori în omenitate, ci sunt văzuţi ca
obiecte. Persoana umană, creată după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, cu forţa,
înşelăciunea sau constrângerea fizică sau psihologică este privată de
libertate, transformată în marfă, redusă la proprietatea cuiva; este tratată ca
un mijloc şi nu ca un scop.
Alături de această cauză
ontologică – refuzarea omenităţii în celălalt – alte cauze concură la
explicarea formelor contemporane de sclavie. Între acestea, mă gândesc înainte
de toate la sărăcie, la subdezvoltare şi la excludere, în special când
ele se combină cu lipsa accesului la educaţie sau cu o realitate
caracterizată de scăzute, dacă nu inexistente, oportunităţi de muncă.
Adesea, victimele traficului şi aservirii sunt persoane care au căutat un mod
pentru a ieşi dintr-o condiţie de sărăcie extremă, adesea crezând în false
promisiuni de muncă, şi care în schimb au căzut în mâinile reţelelor criminale
care gestionează traficul de fiinţe umane. Aceste reţele utilizează cu
abilitate tehnologiile informatice moderne pentru a ademeni tineri şi foarte
tineri din orice parte a lumii.
Şi corupţia celor care
sunt dispuşi la orice pentru a se îmbogăţi trebuie numărată printre cauzele
sclaviei. De fapt, aservirea şi traficul de persoane umane cer o complicitate
care adesea trece prin corupţia intermediarilor, a unor membri ai forţelor de
ordine sau a altor actori statali sau a diferitelor instituţii, civile şi
militare. "Asta se întâmplă când în centrul unui sistem economic este
dumnezeul ban şi nu omul, persoana umană. Da, în centrul oricărui sistem social
sau economic trebuie să fie persoana, imagine a lui Dumnezeu, creată ca să fie
stăpânul universului. Când persoana este mutată şi vine dumnezeul ban se
produce această răsturnare de valori"5.
Alte cauze ale sclaviei sunt conflictele
armate, violenţele, criminalitatea şi terorismul. Numeroase persoane
sunt răpite pentru a fi vândute, înrolate ca luptători sau exploatate sexual,
în timp ce altele sunt constrânse să emigreze, lăsând tot ceea ce au: pământ,
casă, proprietăţi, şi chiar rude. Acestea din urmă sunt determinate să caute o
alternativă la aceste condiţii teribile chiar şi cu riscul propriei demnităţi
şi supravieţuiri, riscând să intre, în acest mod, în acel cerc vicios care le
face pradă a mizeriei, a corupţiei şi a consecinţelor lor vătămătoare.
O angajare comună pentru a
înfrânge sclavia
5. Adesea, observând fenomenul traficului
de persoane, al traficului ilegal de migranţi şi al altor feţe cunoscute şi
necunoscute ale sclaviei, există impresia că el are loc în indiferenţa
generală.
Dacă acest lucru este, din
păcate, în mare parte adevărat, aş vrea să amintesc enorma munca tăcută pe care
multe congregaţii călugăreşti, în special feminine, o duc înainte de
atâţia ani în favoarea victimelor. Aceste institute acţionează în contexte
dificile, dominate uneori de violenţă, căutând să frângă lanţurile invizibile
care ţin legate victimele de traficanţii şi exploatatorii lor; lanţuri ale
căror inele sunt făcute fie din mecanisme psihologice subtile, care fac
victimele dependente de călăii lor, prin şantaj şi ameninţare la adresa lor şi
a celor dragi ai lor, fie prin mijloace materiale, cum ar fi confiscarea
documentelor de identitate şi violenţa fizică. Acţiunea congregaţiilor
călugăreşti se împarte îndeosebi în jurul a trei opere: ajutorarea victimelor,
reabilitarea lor sub profilul psihologic şi formativ şi reintegrarea lor în societatea
de destinaţie sau de origine.
Această muncă imensă, care cere
curaj, răbdare şi perseverenţă, merită apreciere din partea întregii Biserici
şi a societăţii. Însă ea singură nu poate, desigur, să fie suficientă pentru a
pune capăt plăgii exploatării persoanei umane. Este nevoie şi de o triplă
angajare la nivel instituţional de prevenire, de ocrotire a victimelor
şi de acţiune judiciară faţă de responsabili. În afară de asta, aşa cum
organizaţiile criminale folosesc reţele globale pentru a ajunge la scopurile
lor, tot aşa acţiunea pentru a înfrânge acest fenomen cere un efort comun şi la
fel de global din partea diferiţilor actori care compun societatea.
Statele ar trebui să
vegheze pentru ca propriile legislaţii naţionale cu privire la migraţii, la
muncă, la adopţii, la dezlocalizarea firmelor şi la comercializarea produselor
realizate prin exploatarea muncii să respecte realmente demnitatea persoanei.
Sunt necesare legi drepte, centrate pe persoana umană, care să apere drepturile
sale fundamentale şi să le restabilească dacă sunt încălcate, reabilitând pe
cel care este victimă şi asigurându-i integritatea, precum şi mecanisme eficace
de control ale aplicării corecte a acestor norme, care să nu lase spaţiu
corupţiei şi nepedepsirii. Este necesar şi să fie recunoscut rolul femeii în
societate, acţionând şi pe planul cultural şi al comunicării pentru a obţine
rezultatele sperate.
Organizaţiile
interguvernamentale, conform principiului subsidiarităţii, sunt chemate să
realizeze iniţiative coordonate pentru a combate reţelele transnaţionale ale
crimei organizate care gestionează traficul de persoane umane şi traficul
ilegal de migranţi. Devine necesară o cooperare la diferite niveluri, care să
includă instituţiile naţionale şi internaţionale, precum şi organizaţiile din
societatea civilă şi lumea antreprenorială.
Firmele6, de
fapt, au datoria de a garanta angajaţilor lor condiţii de muncă demne şi
salarii adecvate, dar şi să vegheze pentru ca forme de aservire sau trafic de
persoane umane să nu aibă loc în lanţurile de distribuţie. La responsabilitatea
socială a firmei se adaugă apoi responsabilitatea socială a consumatorului.
De fapt, fiecare persoană ar trebui să aibă conştiinţa că "a cumpăra, în
afară de a fi un act economic, este mereu un act moral"7.
Organizaţiile din societatea
civilă, la rândul lor, au misiunea de a sensibiliza şi de a stimula
conştiinţele cu privire la paşii necesari pentru a contrasta şi a dezrădăcina
cultura aservirii.
În ultimii ani, Sfântul Scaun,
primind strigătul de durere al victimelor traficului şi glasul congregaţiilor
călugăreşti care le însoţesc spre eliberare, a înmulţit apelurile adresate
comunităţii internaţionale pentru ca diferiţii actori să-şi unească eforturile
şi să coopereze pentru a pune capăt acestei plăgi8. În afară de
asta, au fost organizate câteva întâlniri cu scopul de a da vizibilitate
fenomenului traficului de persoane şi de a uşura colaborarea între diferiţi
actori, între care experţi din lumea academică şi din organizaţiile
internaţionale, forţe de ordine din diferite ţări de provenienţă, de tranzit şi
de destinaţie ale migranţilor şi reprezentanţi ai grupurilor ecleziale angajate
în favoarea victimelor. Îmi doresc ca această angajare să continue şi să se
întărească în anii următori.
A globaliza fraternitatea, nu
sclavia şi nici indiferenţa
6. În opera sa de "vestire a
adevărului iubirii lui Cristos în societate"9, Biserica se
angajează constant în acţiunile cu un caracter caritativ pornind de la adevărul
despre om. Ea are misiunea de a arăta tuturor drumul spre convertire, care să
inducă la schimbarea privirii spre aproapele, la recunoaşterea în celălalt,
oricine ar fi, un frate şi o soră în omenitate, la recunoaşterea demnităţii
sale intrinsece în adevăr şi în libertate, aşa cum ne ilustrează istoria
Iosefinei Bakhita, sfânta originară din regiunea Darfur din Sudan, răpită de
traficanţi de sclavi şi vândută la stăpâni cruzi încă de la vârsta de nouă ani,
şi devenită apoi, prin evenimente dureroase, "fiică liberă a lui
Dumnezeu" prin credinţa trăită în consacrarea călugărească şi în slujirea
celorlalţi, în special a celor mici şi slabi. Această sfântă, care a trăit
între secolele XIX-XX, este şi astăzi martoră exemplară de speranţă10
pentru numeroasele victime ale sclaviei şi poate susţine eforturile tuturor
celor care se dedică luptei împotriva acestei "plăgi în trupul omenirii
contemporane, o plagă în carnea lui Cristos"11.
În această perspectivă, doresc să
invit pe fiecare, în propriul rol şi în propriile responsabilităţi particulare,
să realizeze gesturi de fraternitate faţă de cei care sunt ţinuţi în stare de
aservire. Să ne întrebăm cum noi, în comunitate sau individual, ne simţim
interpelaţi când, în viaţa cotidiană, întâlnim sau avem de-a face cu persoane
care ar putea să fie victime ale traficului de fiinţe umane sau când trebuie să
alegem dacă să cumpărăm produse care ar putea în mod raţional să fi fost
realizate prin exploatarea altor persoane. Unii dintre noi, din indiferenţă,
sau pentru că sunt distraşi de preocupările zilnice, sau din motive economice,
închid un ochi. Alţii, în schimb, aleg să facă ceva pozitiv, să se angajeze în
asociaţii din societatea civilă sau să facă mici gesturi zilnice - aceste
gesturi au atâta valoare! - cum ar fi să adreseze un cuvânt, un salut, un
"bună ziua" sau un zâmbet, care nu ne costă nimic, dar care pot să
dea speranţă, să deschidă drumuri, să schimbe viaţa unei persoane care trăieşte
în invizibilitate, şi chiar să schimbe viaţa noastră în confruntarea cu această
realitate.
Trebuie să recunoaştem că suntem
în faţa unui fenomen mondial care depăşeşte competenţele unei singure
comunităţi sau naţiuni. Pentru a-l înfrânge este nevoie de o mobilizare de
dimensiuni comparabile cu acelea ale fenomenului însuşi. Pentru acest motiv
lansez un apel urgent tuturor bărbaţilor şi femeilor de bunăvoinţă şi tuturor
celor care, de aproape sau de departe, chiar la cele mai înalte niveluri ale
instituţiilor, sunt martori ai plăgii sclaviei contemporane, să nu devină
complici ai acestui rău, să nu întoarcă privirea în faţa suferinţelor fraţilor
şi surorilor lor în omenitate, privaţi de libertate şi de demnitate, ci să aibă
curajul de a atinge carnea suferindă a lui Cristos12, care se face
vizibilă şi prin feţele nenumărate ale celor pe care el însuşi îi numeşte
"aceşti fraţi mai mici ai mei" (Mt 25,40.45).
Ştim că Dumnezeu ne va întreba pe
fiecare dintre noi: "Ce anume ai făcut cu fratele tău?" (cf. Gen
4,9-10). Globalizarea indiferenţei, care astăzi apasă asupra vieţilor atâtor
surori şi atâtor fraţi, ne cere nouă tuturor să devenim artizani ai unei
globalizări a solidarităţii şi fraternităţii, care să le poată reda speranţa şi
să-i facă să reia plini de curaj drumul spre problemele din timpul nostru şi
perspectivele noi pe care el le poartă cu sine şi pe care Dumnezeu le pune în
mâinile noastre.
Vatican, 8 decembrie 2014
Franciscus
(Traducere de pr. Mihai Pătraşcu; sursă:
Note:
1 Nr. 1.
2 Mesaj pentru Ziua Mondială a Păcii 2014, 2.
3 Cf. Exortaţia apostolică Evangelii gaudium, 11.
4 Cf. Discurs adresat delegaţiei internaţionale a Asociaţiei de Drept Penal, 23 octombrie 2014: L'Osservatore romano, 24 octombrie 2014, pag. 4.
5 Discurs adresat participanţilor la Întâlnirea Mondială a Mişcărilor Populare, 28 octombrie 2014: L'Osservatore romano, 29 octombrie 2014, pag. 7.
6 Cf. Consiliul Pontifical al Dreptăţii şi Păcii, Vocaţia liderului de firmă. O reflecţie, Milano şi Roma, 2013.
7 Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, 66.
8 Cf. Mesaj către dl. Guy Ryder, director general al Organizaţiei Internaţionale a Muncii, cu ocazia celei de-a 103-a sesiuni a Conferinţei OIM, 22 mai 2014: L'Osservatore romano, 29 mai 2014, pag. 7.
9 Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, 5.
10 "Prin cunoaşterea acestei speranţe ea era "răscumpărată", nu se mai simţea sclavă, ci fiică liberă a lui Dumnezeu. Înţelegea ceea ce Paul înţelegea când le amintea efesenilor că înainte erau fără speranţă şi fără Dumnezeu în lume - fără speranţă pentru că erau fără Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Spe salvi, 3).
11 Discurs adresat participanţilor la a II-a Conferinţă Internaţională Combating Human Trafficking: Church and Law Enforcement in partnership, 10 aprilie 2014: L'Osservatore romano, 11 aprilie 2014, pag. 7; cf. Exortaţia apostolică Evangelii gaudium, 270.
12 Cf. Exortaţia apostolică Evangelii gaudium, 24; 270.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu