Moș Crăciun în genunchi în fața copilului Isus - de Gaya Willard |
Moş Crăciun
Cu mult timp în urmă, o fetiţă a
trimis o scrisoare publicaţiei The Sun din New York (se întâmpla în
1897, iar povestea este prezentată aici). Micuţa Virginia O’Hanlon, de opt ani, avea o
întrebare foarte importantă de pus: “Unii dintre prietenii mei spun că nu
există Moş Crăciun. Tata spune: ‘Dacă apare în The Sun, atunci aşa
este.’ Vă rog să îmi spuneţi adevărul: Există Moş Crăciun?” Răspunsul, publicat
în The Sun de Francis P. Church, începea aşa:
“Virginia, prietenii tăi greşesc.
Au fost afectaţi de scepticismul unor vremuri sceptice. Ei nu cred decât ceea
ce văd. Ei cred că nu poate exista ceva ce nu poate fi cuprins de minţile lor
mici. Toate minţile, Virginia, fie ele de oameni mari sau de copii, sunt mici.
În acest măreţ univers al nostru, omul este doar o insectă, o furnică, în
intelectul lui, prin comparaţie cu lumea nemărginită din jurul lui.”
Actorul tăcut în această dramă a
fost tatăl Virginiei, dr. Philip O’Hanlon, care se pare că a ales să nu îi
răspundă fiicei la întrebare, îndreptând-o spre ziar. Nu avem nimic care să ne
lămurească de ce a făcut aşa. Poate că nu a dorit să fie cel care zdrobeşte
credinţa fiicei sale în Moş Crăciun şi s-a gândit că este mai bine ca vestea
proastă să i-o dea ziarul. Sau poate pentru că era medic, deci om al ştiinţei,
dr. O’Hanlon s-a decis că Virginia este suficient de mare să înceapă să caute
răspunsurile la întrebările vieţii în lumea largă de dincolo de cercul familiei
ei.
Oricum ar fi, dilema dr.
O’Hanlon, spre deosebire de cea a fiicei lui, nu a primit niciodată un răspuns.
Până astăzi părinţii se întreabă dacă să le spună sau nu copiilor despre Moş
Crăciun. Apologeţii de la “Catholic Answers” primesc întrebări pe această temă
an de an. Uitaţi un exemplu: “Catehismul Bisericii Catolice, la nr. 2485, este
foarte clar că nu ar trebui să minţim, oricare ar fi motivul. Cum putem atunci
să justificăm minciunile spuse copiilor despre Moş Crăciun, Iepuraşul de Paşti
sau Zâna Măseluţă? Cum să justificăm că sunt persoane reale când noi de fapt
ştim că nu sunt?”
Poate aţi observat din această
întrebare că acum părinţii, nu copiii, sunt victimele la ceea ce Francis Church
descria ca “scepticismul unor vremuri sceptice”. Privind în termeni de alb şi
negru, ei nu mai văd griul. Un anume fapt fie este adevărat, fie este o
“înşelăciune”. Cinstit vorbind, această atitudine arată o sărăcire a
înţelegerii naturii limbajului, gândirii şi adevărului.
Să ne oprim puţin şi să aruncăm o
privire în istorie. Poveştile care se spun astăzi despre Moş Crăciun sunt de
fapt legende privind viaţa unei persoane reale: Sf. Nicolae de Mira, un Episcop
din secolul al VI-lea, de pe teritoriul de astăzi al Turciei. Acesta a
participat la primul Conciliu de la
Niceea – unde se spune că l-ar fi pălmuit pe ereticul Arie
pentru că a negat divinitatea lui Isus Cristos – şi a fost considerat patronul
copiilor pentru generozitatea arătată faţă de ei de-a lungul vieţii sale. De
exemplu, se spune că ar fi oferit zestrea necesară pentru trei fete care dacă
nu se căsătoreau ar fi ajuns să fie vândute ca sclave. De-a lungul secolelor,
legendele despre viaţa Sf. Nicolae au fost completate de mituri nord-europene,
culminând cu povestea pentru copii “O vizită a Sf. Nicolae”, de Clement C.
Moore, care îl prezintă pe Sf. Nicolae ca un “bătrân şi vesel spiriduş”, ce
călătoreşte prin lume în Ajunul Crăciunului, într-o sanie trasă de reni,
împărţind cadouri copiilor.
Dilema pentru părinţi apare din
faptul că, mai devreme sau mai târziu, copiii vor afla că părinţii lor sunt cei
ce oferă cadourile de Crăciun şi de Paşti, respectiv bănuţii pentru dinţii
căzuţi. Din experienţa mea, aş spune că părinţii se îngrijorează prea mult
despre modul cum vor primi copiii vestea. Mulţi copii, de-a lungul multor
generaţii, au acceptat pur şi simplu această informaţie ca parte a procesului
lor de creştere, şi de fapt unii “complotează” la păstrarea mitului,
nelăsându-i pe părinţi să îşi dea seama că ştiu marele adevăr despre Moş
Crăciun. Un motiv poate fi că doresc să mai primească daruri, dar uneori şi
pentru că nu vor să strice surpriza părinţilor, nici bucuria fraţilor mai mici.
Poate că sunt totuşi copii sunt
sensibili la problema adevăr versus minciună şi care s-ar putea întreba sincer
dacă părinţii i-au “minţit” despre Moş Crăciun. Un mod de a răspunde acestei preocupări
ar putea fi să se explice contextul povestirii şi cum a apărut mitul,
explicându-le chiar copiilor că “Hai să ne imaginăm că…” este un joc pentru
oamenii de orice vârstă. Dar în cele din urmă este “minciună” să permiţi
copiilor să creadă într-un mit? În opinia mea aici avem de-a face cu o
neînţelegere a naturii miturilor.
Culturile creează şi încurajează
miturile ca mijloace de înţelegere a lumii din jurul lor. În absenţa ştiinţei,
anticii aveau nevoie de căi de explicare a fenomenelor naturale, precum
mişcarea soarelui, pe care nu o puteau examina direct. Oamenii moderni zâmbesc
cu superioritate la gândul că vechii greci credeau că zeul Helios trage o
caleaşcă de aur pe cer zi de zi. Ceea ce ignoră este faptul că anticii ştiau
foarte bine că această imagine nu reprezintă un adevăr în sine, ci doar o
poveste ce comunica un adevăr important: există motive pentru care avem
perioade de lumină şi perioade de întuneric, chiar dacă anticii greci nu puteau
să le explice încă ştiinţific. Poate că noi avem acum căile de a explica
fenomenul în termeni ştiinţifici, dar nu am pierdut nevoia de poveşti sau de
mituri. Iar unii dintre cei ce învaţă cel mai bine din poveşti sunt copiii.
Şi atunci: ce pot învăţa copiii
despre lumea lor crezând în Moş Crăciun? Ei bine, un lucru pe care îl pot
învăţa este că faptele bune sunt răsplătite, iar faptele rele sunt pedepsite,
nu doar pentru că aşa spun părinţii, ci pentru că există ceva mai mare decât
părinţii lor care ne cere să acţionăm corect, drept, să avem un comportament
bun. Zilele trecute, sora mea conducea maşina, avându-i pe copii în spate, când
o maşină a pornit brusc pe roşu. Nepoata mea, de zece ani, a sugerat ca omul să
fie dat pe mâna poliţiei. Nepoţelul, de patru ani, a fost de acord cu ideea,
dar a completat: “Şi pe mâna lui Moş Crăciun! O să-l pună pe lista celor răi!”
Copiii pot să înveţe de asemenea
din legenda lui Moş Crăciun că facem parte dintr-un univers mai larg, dar şi că
suntem vegheaţi şi ajutaţi de spirite bune pe care nu le putem cunoaşte empiric.
Acesta poate fi punctul de plecare pentru a le vorbi despre comuniunea
sfinţilor. Şi deoarece Moş Crăciun are la bază o persoană reală, ei nu trebuie
să se oprească să creadă în el: trebuie doar să îşi maturizeze înţelegerea
asupra modului în care Sf. Nicolae răspunde listelor lor de cerinţe.
Înseamnă cumva că părinţii
catolici trebuie să le permită copiilor lor să creadă în Moş Crăciun?
Evident că nu. Dacă un părinte nu se simte confortabil să meargă pe această
cale legat de Moş Crăciun (sau de Iepuraşul de Paşti sau de Zâna Măseluţă),
atunci el este liber să lase deoparte aceste poveşti în formarea copilului său.
Dar cred că părinţii catolici trebuie să îşi educe copiii să nu stricte
bucuria inocentă a altor copii spunându-le acelora că astfel de persoane sunt
imaginare.
Virginia O’Hanlon a aflat în cele
din urmă, desigur, adevărul despre Moş Crăciun. Ce s-a întâmplat după ce a
descoperit adevărul? A ajuns educatoare. De-a lungul vieţii ei, O’Hanlon a
continuat să încurajeze credinţa în existenţa lui Moş Crăciun, trimiţând copii
ale editorialului lui Francis Church admiratorilor care i-au scris. Conform
Wikipedia, O’Hanlon consideră că editorialul a avut un efect benefic asupra
vieţii ei.
“Slavă Domnul, Moş Crăciun
trăieşte şi va trăi pentru totdeauna. Şi peste o mie de ani, Virginia, şi peste
de zece ori zece mii de ani de acum înainte, el va continua să bucure inimile
copiilor” (Francis P. Church).
(Michelle Arnold, „Adevărul despre Moş Crăciun”; sursă: http://lumea.catholica.ro/2014/12/adevarul-despre-mos-craciun/).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu