vineri, 31 octombrie 2014

† Toţi Sfinţii: Fericirea Crucii (omilie)

Fericirile...

Evanghelia Matei 5,1-12: Văzând mulţimile, Isus s-a urcat pe munte şi, după ce s-a aşezat, s-au apropiat de el discipolii săi. Şi, deschizându-şi gura, îi învăţa zicând: “Fericiţi cei săraci în duh, pentru că a lor este împărăţia cerurilor. Fericiţi cei care plâng, pentru că ei vor fi consolaţi. Fericiţi cei blânzi, pentru că ei vor moşteni pământul. Fericiţi cei cărora le este foame şi sete de dreptate pentru că ei vor fi săturaţi. Fericiţi cei milostivi, pentru că ei vor afla milostivire. Fericiţi cei cu inima curată, pentru că ei îl vor vedea pe Dumnezeu. Fericiţi făcătorii de pace, pentru că ei vor fi numiţi fii ai lui Dumnezeu. Fericiţi cei persecutaţi pentru dreptate, pentru că a lor este împărăţia cerurilor. Fericiţi sunteţi când vă vor insulta, vă vor persecuta şi, minţind, vor spune împotriva voastră tot răul din cauza mea. Bucuraţi-vă şi tresăltaţi de veselie, căci răsplata voastră mare este în ceruri; căci tot aşa i-au persecutat pe profeţii dinaintea voastră.
 
Omilie
 
Celebrarea comuniunii tuturor sfinţilor din cer şi de pe pământ este memoria Bisericii una şi sfântă. Credincioşii care, adunaţi în jurul altarului, participă la realităţile sfinte şi intră în comuniune cu Acela care este izvorul sfinţeniei, cunosc comuniunea cu sfinţii care trăiesc în Dumnezeu: în această celebrare Biserica peregrină este în comuniune cu Biserica cerească, împreună formând unicul trup al Domnului.
 
Vestirea evanghelică a sfinţeniei îşi găseşte o sinteză în fericiri, al cărui sens prim şi mai elementar este bucuria de a descoperi că datorită însuşirii unor comportamente se poate intra în relaţie cu Domnul, Omul fericirilor. Nu uităm însă că fericirile sunt paradoxale, sunt „limbajul crucii” (1Cor 1,18) capabil de a descumpăni înţelepciunea umană! Celui care scrutează realitatea zilnică îi vine în mod spontan să se întrebe cum este posibil a proclama fericiţi săracii, cei care plâng, cei înfometaţi de dreptate sau persecutaţi. Şi totuşi aceste fericiri au ieşit din gura lui Isus într-o societate asemănătoare celei în care trăim noi, în care domnea legea puterii, unde ceea ce conta era bogăţia, unde violenţa era în slujba puterii. Ieri ca şi astăzi, fericirile sunt scandaloase; şi cum Isus, care le-a trăit din plin, a sfârşit pe cruce, atunci fericirile sunt limbajul crucii.
 
Însă nu trebuie să comitem greşeala de a citi viaţa lui Isus Cristos plecând de la cruce. Trebuie privit la cruce plecând de la Isus, care a ajuns la acest sfârşit infam numai din cauza iubirii sale trăite „până la sfârşit” (In 13,1), o iubire capabilă să transforme un instrument de condamnare la moarte într-un tron. Cu toată viaţa sa el ne-a descoperit că fericirea nu vine de la condiţiile externe, dar se naşte din câteva comportamente cărora le este promisă fericirea din partea lui Dumnezeu, comportamente care trebuie însuşite în inimă şi trebuie întrupate zi de zi.
 
A fi săraci cu duhul este condiţia celui care este liber în inimă în aşa măsură încât se simte sărac şi este aşa de sărac în inimă că se simte liber să accepte propria realitate, să accepte umilinţele şi să se supună altora în fiecare zi. A fi capabili de a plânge înseamnă a cunoaşte lacrimile care curg pentru că inima noastră freamătă meditând la mizeria proprie şi a altuia. A-şi însuşi în profunzime blândeţea înseamnă a lupta pentru a renunţa la violenţă în orice formă a sa. A avea foame şi sete care să facă să prospere dreptatea şi adevărul înseamnă a dori ca raporturile cu alţii să fie conduse de fiinţa, de voinţa şi de acţiunea lui Dumnezeu. A fi curaţi cu inima înseamnă a avea asupra tuturor privirea lui Dumnezeu, participând la gândul şi trăirea sa. A practica milostivirea şi a face fapte de pace înseamnă a fi capabili de a uita răul pe care ni l-au făcut alţii, asemenea lui Dumnezeu care nu-şi mai aminteşte de păcatele noastre. A fi persecutaţi şi calomniaţi din iubire faţă de Isus înseamnă a avea o dovadă că îl urmăm pe Domnul, pentru că nu toţi vorbesc bine despre noi.
 
Cel care se află în aceste situaţii, ascultând cuvintele lui Isus poate să se simtă în comuniune cu el şi să experimenteze fericirea: este o bucurie profundă, care se poate simţi chiar plângând, o bucurie pe care nimeni şi nimic nu pot să ne-o răpească. Atunci într-adevăr „noi nu suntem singuri, dar ne simţim înconjuraţi de o mare mulţime de martori” (Ev 12,1) care ne-au precedat, sfinţii. Iar fericirea este ceea ce ne uneşte pe noi cu ei: ei pentru că o trăiesc pe deplin în ceruri, noi pentru că începem să o experimentăm aici pe pământ, în viaţa creştină.
 
(pr. Enzo Bianchi [01.11.2008]; trad. pr. Isidor Chinez).
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu