Evanghelia - Ioan 6,37-40: În acel timp, Isus spunea mulţimii iudeilor: 37 "Toţi cei pe care mi-i dă Tatăl vor veni la mine; şi pe cel care vine la mine nu-l voi izgoni afară, 38 pentru că m-am coborât din cer nu ca să fac voia mea, ci voia celui ce m-a trimis. 39 Or, aceasta este voinţa celui ce m-a trimis, ca din cei pe care mi i-a dat să nu pierd pe nici unul, ci să-i învii în ziua de apoi. 40 Aceasta este voinţa Tatălui meu, ca oricine vede pe Fiul şi crede într-însul să aibă viaţa veşnică; şi eu îl voi învia în ziua de apoi".
Omilie
În centrul
toamnei celebrăm memoria răposaţilor: copacii se desfrunzesc, dimineaţa este
ceaţă, ziua se scurtează şi lumina pierde din intensitate. Şi totuşi există
bucăţi de pământ, cimitirele, care par pajişti de primăvară înflorite, animate
de pâlpâitul lumânărilor. Timp de secole locuitorii pământurilor noastre, după
ce s-a sfârşit timpul recoltatului, au voit ca în aceste prime zile de
noiembrie să-şi amintească de morţii lor.
Celţii sunt
cei care au pus în acest timp al anului memoria morţilor, memorie pe care
Biserica a încreştinat-o, făcând-o una dintre sărbătorile cele mai trăite şi
participate. Preluând acest răspuns uman la „marea întrebare” pustă oricărui
om, Biserica a proiectat-o în lumina credinţei pascale care cântă învierea lui
Isus Cristos, şi de aceea a voit să o facă să urmeze sărbătorii Tuturor Sfinţilor,
ca şi cum ar voi să arate că sfinţii îi trag după ei pe morţi, îi iau de mână
pentru a ne aminti că nu se mântuiesc singuri. Şi la apusul soarelui în ziua de
Toţi Sfinţii creştinii nu numai că-şi amintesc de morţii lor, dar merg la
cimitir, ca să-i întâlnească şi să le arate afectul acoperind cu flori mormintele
lor. Un afect care devine capabil chiar să ia asupra sa răul care s-a putut
citi în viaţa celor dragi nouă şi a acoperi cu o mare compasiune: este ca un
instinct al inimii care cere să-i cinstim pe toţi morţii, să le dorim să fie la
umbra fericiţilor, sperând că „toţi sunt salvaţi” (1Tim 2,4).
Pomenirea
morţilor este pentru creştini o mare celebrare a credinţei în înviere: moartea
nu mai este ultima realitate pentru oameni, şi toţi cei care sunt deja morţi,
mergând spre Cristos, nu sunt respinşi de el, dar sunt înviaţi pentru viaţa
veşnică, la viaţa cu el – Înviatul-care-trăieşte – pentru totdeauna. În această
lumină primim promisiunea lui Isus conţinută în fragmentul evanghelic de
astăzi, o promisiune pe care trebuie să o repetăm în inimă pentru a învinge
orice tristeţe şi orice teamă: „Pe cel care vine la mine nu-l voi respinge!”
Creştinul este cel care merge la
Fiul în fiecare zi, chiar dacă viaţa sa este contrazisă de
păcat şi de infidelitate. Iar Isus nu-l respinge, dimpotrivă îl îmbrăţişează,
îi cere să primească iertarea păcatelor şi îl conduce la viaţa veşnică,
descoperindu-i că: „cel care crede în mine are viaţa veşnică: eu îl voi învia
în ziua de apoi”.
Într-adevăr
moartea este o trecere, un paşte, un exod din această lume la Tatăl : pentru cei care cred
ea nu mai este o enigmă, ci un mister pentru că este înscrisă o dată pentru
totdeauna în moartea lui Isus, Fiul lui Dumnezeu care a ştiut să facă din ea un
act de oferire Tatălui. Mergând spre moarte în libertate şi din iubire Isus
ne-a eliberat de „frica cea mare”, aceea de moarte, rădăcina tuturor altor
temeri. Este ceea ce se citeşte într-un splendid fragment din Scrisoarea către Evrei: „Cum însă copiii
au acelaşi sânge şi aceeaşi carne, (Isus) a devenit şi el părtaş cu ei pentru
ca, prin moarte, să reducă la neputinţă pe cel care avea puterea morţii, adică
pe diavol, şi să-i elibereze pe aceia care, de frica morţii, toată viaţa lor
erau reduşi la sclavie” (Ev 2,14-15).
Creştinul,
care prin vocaţie moare împreună cu Cristos şi este înmormântat împreună cu el
în moartea sa (cf. Rom 6,4.8), tocmai
întrucât moare poartă la plinătate ascultarea sa de creatură şi în Cristos este
transfigurat, înviat de energiile de viaţă veşnică ale Duhului Sfânt. Astăzi ar
trebui să cântăm cu credinţă vie şi cu speranţă sigură: „Unde este, moarte,
victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?” (1Cor 15,55); ar trebui să ne putem defini, ca primii creştini, „cei
care nu au frică de moarte”.
(pr. Enzo
Bianchi [2 noiembrie 2008]; trad. pr. Isidor Chinez).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu