sâmbătă, 29 noiembrie 2014

† Duminica 1 din Advent (B): „Vegheați!” (omilie)

E timpul Adventului...

Evanghelia – Marcu 13,33-37: Aşa cum un om, plecând în călătorie, îşi lasă casa şi dă puterea servitorilor săi, fiecăruia îndatorirea lui, iar portarului i-a poruncit să vegheze; vegheaţi, aşadar, căci nu ştiţi când vine stăpânul casei: sau seara, sau la miezul nopţii, sau la cântatul cocoşului, sau în zori, ca nu cumva, venind pe neaşteptate, să vă găsească dormind. Iar ceea ce vă spun vouă o spun tuturor: Vegheaţi!
 
Un tânar cu o lumânare - di Michel Gobin,
Museo di belle arti, Orléans

Omilie


Intrăm în timpul Adventului (= adventus, venire), ascultând ultimele cuvintele din discursul eshatologic a lui Isus din evanghelia după Marcu (cf. Mc 13,1-37). Un discurs pe care Isus l-a adresat primilor patru ucenici mai implicați în viața sa – Petru, Iacob, Ioan și Andrei (cf. Mc 13,3-4) –, și pe care el îl termină adresându-se „tuturor” cu îndemnul urgent: „Vegheați!” Acest imperativ apare în textul nostru ca un refren continuu alături de un altul: „Aveți grijă”! (cf. Mc 13,5.9.23). Toate cuvintele lui Isus dar mai ales parabola cu omul plecat într-o lungă călătorie sunt finalizate cu: „veghează!”.


Dar ce înseamnă veghează? Înseamnă „să stai treaz”, să stai cu ochii deschiși, „fare attenzione” cum s-ar traduce în italiană. Este postura santinelei care veghează, luptându-se împotriva somnului și mai ales împotriva lentorii spirituale; care ține ochii deschiși scrutând orizontul pentru a surprinde pe cel sau cea care trebuie să ajungă. Vegherea este un exercițiul obositor, pentru că în el trebuie să angajezi mintea și trupul, dar este un exercițiu susținut de o speranță vie: este cineva care trebuie să ajungă, care trebuie să fie la poartă, cineva mult iubit, invocat, dorit cu ardoare, care trebuie să vină. Nu este un caz care știe să vegheze mai ales sentinelele și îndrăgostiții…


Pentru noi creștinii vegherea este o necesitate (necessitas) impusă de credința noastră în Domnul Isus Cristos care vine în glorie. El a venit în umilința cărnii în mijlocul nostru, a împărtăși umilința noastră, „să învățăm să trăim în această lume” (cf. Tt 2,12), şi în curând în glorie. Venirea lui se impune pentru că înaintea lui stă toată omenirea și toată creația (cf. Mt 25,31-46). Și precum acea zi va fi pe nepregătite, nu va fi fixat nici provocat de nici o rațiune aparentă acestei lumi, dar va răspunde doar la un decret a lui Dumnezeu, extrinsec la toată istoria omenirii, atunci trebuie pregătit, și se pregătește la o luptă neîncetat cu orice tentație de a lasa gadra în jos, de a închide ochii, de a nu lasa nimic.


Pe parcursul evangheliei, Isus ne invită să ținem ochii deschiși pentru a ascultă cuvântul lui Dumnezeu (cf. Mc 4,12; Is 6,9-10), pentru a discerne aluatul fariseilor care se furişează cu uşurinţă în noi (cf. Mc 8,15), pentru a nu crede acelora care predică viitorul ca și cum l-ar cunoaște (cf. Mc 13,5.21-23). Acum invită a tine ochii deschiși pentru a veghea ceas de ceas, temă care reia și dă sens tuturor celor precedente. Da, noi nu ştim nici ziua, nici ceasul când se va realiza acest cuvânt al Domnul, ultimul cuvânt la toată creaţia; nu ştim când va veni Isus Cristos, cel înviat şi care trăiește în Dumnezeu ca Domnul: și această așteptare durează încă după două mii de ani este obositoare. Cu toate acestea în credință știm că „Domnul nu întârzie împlinirea promisiunii sale” (2Pt 3,9) și că în ochii săi „o zi este ca o mie de ani și o mie de ani ca o singură zi” (2Pt 3,8); în credință suntem siguri că cuvântul său nu poate minți și poate să se realizeze. Iată pentru ce așteptăm, persevarenți în rugăciune stridând: „Maràna tha! Vino, Doamne!” (1Cor 16,22; Ap 22,20).


Această aşteptare este pictată de Isus în parabolă în care Fiul Omului este absent, ca un om care e plecat într-o călătorie. Lăsând casa sa, el a dat slujitorilor autoritate şi responsabilităţi pentru casa sa şi a recomandat potrarului să vegheze la poatră cine întră și cine iese. Pentru acești servitori și pentru acel portar acesta este timpul  de respundere: fiecare are misiunea precisă de împlinit, fiecare are munca sa. Înţelegem că aici Isus evocând comunitățile sale, cu slujitorii responsabilii şi portarul vigilent, este cel care prezidează Biserica.


Cine ştie când Domnul va veni... Aceasta ar putea veni în seara când unul din cei doisprezece, Iuda, trădează (cf. Mc 14,17.43) şi Petru, Iacob și Ioan dorm, în loc să vegheze cu el (cf. Mc 14,32-42); sau poate la miezul nopții, când întunericul domneşte şi domină obscuritatea; sau poate la cântatul cocoșului, atunci când portarul, Petru, îl neagă (cf. Mc 14,72); sau poate într-o dimineaţă atunci când noapte devine lungă și greu de suportat. În orice caz, cu siguranţă, va veni pe neașteptate, pentru aceasta trebui să nu adormim dar a rămâne vigilenți, conştienți de un moto: „Nu avem nevoie de nimic decât de un spirit vigilent” (abba Poemen, părinte al deșertului).  

 
(pr. Enzo Bianchi [30.11.2014]; trad. pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.monasterodibose.it/preghiera/vangelo/8786-vegliate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu