Comemorarea Prezentării în Templu
a Sfintei Fecioare este de o însemnătate deosebită, nu numai pentru că
aminteşte unul dintre „misterele” vieţii aceleia care a fost aleasă de Dumnezeu
să fie Mamă a Fiului său şi Mamă a Bisericii, şi nici numai pentru că
„prezentarea” Mariei prefigurează „prezentarea” în faţa Tatălui Veşnic a
tuturor creştinilor; această comemorare este un act concret de ecumenism, de
întâlnire cu fraţii noştri din Orient. În nota ce însoţeşte textul liturgic din
Liturgia Horarum, cartea folosită de preoţi pentru rugăciunea zilnică,
se spune: „În ziua de 21 noiembrie, ziua sfinţirii Bisericii «Sfânta Maria cea
Nouă», ridicată lângă Templul din Ierusalim, sfinţire ce s-a făcut în 543,
sărbătorim împreună cu creştinii din Orient «consfinţirea» prin care chiar din
copilărie Maria s-a dăruit pe ea însăşi lui Dumnezeu, la inspiraţia Duhului
Sfânt, care i-a umplut sufletul cu harul său, din prima clipă a zămislirii ei
neprihănite”.
Faptul aducerii de către părinţi
şi a prezentării Mariei în Templul din Ierusalim nu este amintit în nici unul
dintre textele sacre canonice, în schimb, este descris cu lux de amănunte în
cărţile apocrife, acele cărţi foarte vechi, pe care Biserica nu le consideră ca
fiind inspirate de Dumnezeu, şi deci nu sunt cuprinse în Biblie. După aceste
scrieri, prezentarea Mariei în templu s-a făcut cu un fast deosebit şi, în
timpul şederii ei acolo, s-au petrecut multe fapte minunate. Părinţii Mariei au
promis să o consfinţească Domnului pe copila lor, spre a-şi petrece anii
copilăriei în încăperile lăcaşului sfânt, participând la serviciile zilnice de
preamărire a Celui Preaînalt şi învăţând înţelepciunea Sfintelor Cărţi. Conform
acestei promisiuni, la vârsta de trei ani, au condus-o la Templul din Ierusalim,
însoţită de un mare număr de fete ce purtau cununi pe cap şi lumânări aprinse
în mâini. Preoţii templului, îmbrăcaţi în veşminte sărbătoreşti, au ieşit în
întâmpinarea cortegiului şi, ca un semn al binecuvântării divine, au fost
auzite melodii cereşti cântate de coruri de îngeri.
Până la intrarea în Templu erau
cincisprezece trepte, pe care Maria, deşi atât de mică, le-a urcat singură,
strălucind de bucurie şi cu inima adâncită în rugăciune. Cărţile apocrife
afirmă că, tot timpul cât a stat la templu, Maria s-a hrănit cu o mâncare
nepământească, adusă de îngeri, şi, spre deosebire de celelalte fetiţe, a
locuit în „Sfânta Sfintelor”. Se ştie că în acest loc nu intra decât Marele
Preot, şi numai o singură dată pe an. De aici putem înţelege că scriitorii
apocrifelor, în dorinţa lor de a pune în lumină darurile şi lucrările
dumnezeieşti din viaţa şi sufletul Mariei, au pierdut din vedere că
înţelepciunea şi puterea lui Dumnezeu străluceşte în viaţa firească obişnuită
şi în legile sfinte date de El; acesta este şi motivul pentru care Biserica nu
le primeşte în Sfânta Scriptură.
În realitate, prezentarea în
Templu a copilei bătrânilor Ioachim şi Ana s-a petrecut într-un cadru simplu,
modest, dar luminat de razele Soarelui Mântuirii întregului neam omenesc.
Fecioara Maria îşi dăruieşte lui Dumnezeu fiinţa întreagă pentru totdeauna,
oferindu-i Tatălui Veşnic un suflet cu totul nevinovat, adevăratul Templu pe
care încă de la începutul lumii îl căuta şi îl aştepta. Pentru creştinii evlavioşi,
sărbătoarea de la 21 noiembrie este un fericit prilej de a-şi reînnoi
hotărârile şi promisiunile pentru o viaţă sufletească mai adâncă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu